Powered By Blogger

Sunday, 7 July 2013

SEDIKIT SEBANYAK MENGENAI AL-MATURIDI

Nama sebenar beliau ialah Muhammad bin Muhammad Abu Mansur al-Maturidi.Beliau dilahirkan di Maturid,sebuah kota di Samarkand, Uzbekistan pada pertengahan abad ke-3 Hijrah,iaitu pada tahun 853 Masihi.Beliau meninggal dunia pada tahun 333 Hijrah.
            Didalam bidang ilmu agama,beliau berguru dengan Abu Nasr al-‘Ayadi dan Abu Bakr Ahmad al-Jawzajani.Beliau banyak menulis tentang Mu’tazilah,Qarmati,dan Syiah.
            Abu Mansur  Al-Maturidi  hidup sezaman denganAsy’ari.Beliau adalah pengikut mazhab Hanafi dan pengikut Abu Hanifah.Sebagai pengikut Abu Hanifah,al-Maturidi banyak menggunakan akal dalam sistem teologinya
Dalam soal sifat-sifat Tuhan,beliau sependapat dengan al-Asy’ari.Menurutnya,Tuhan juga mempunyai sifat-sifat,maka menurut pendapatnya,Tuhan mengetahui bukan kerana zat-Nya,tetapi mengetahui dengan pengetahuan-Nya.
 Dalam soal hikmat dan tujuan perbuatan Tuhan,al-Maturidi berpendapat memang benar perbuatan Tuhan mengandungi hikmah kebijaksanaan baik dalam penciptaan-Nya mahupun dalam perintah dan larangan-Nya.Namun begitu,perbuatan Tuhan tersebut tidak kerana di paksa.
.           Manakala dalam soal perbuatan-perbuatan manusia,al-Maturidi sependapat dengan golongan Mu’tazilah bahawa manusialah sebenarnya yang mewujudkan perbuatan-perbuatannya.Dengan demikian,dia mempunyai fahaman qadariah bukan jabariah atau kasb asy’ari.
            Sama dengan Asya’ri,al-Maturidi menolak ajaran Mu’tazilah tentang al-salah wa al-aslah,tetapi di samping itu al-Maturidi berpendapat bahawa Tuhan mempunyai kewajipan –kewajipan tertentu. Al-Maturidi juga tidak sependapat dengan Mu’tazilah tentang masalah al-Quran yang menimbulkan kehebohan waktu itu. Sebagaimana Asy’ari mengatakan bahawa kalam atau sabda Tuhan tidak diciptakan,tetapi bersifat qadim.
            Mengenai soal dosa besar,al-Maturidi sependapat dengan al-Asy’ari iaitu orang yang berdosa besar masih tetap mukmin,dan soal dosa besarnya akan ditentukan Tuhan kelak di akhirat.Beliau turut menolak fahaman sesetengah golongan Mu’tazilah.Tetapi dalam soal al-wa’d  wa al-wa’id al-Maturidi sependapat dengan Mu’tazilah.Janji-janji dan ancaman-ancaman Tuhan,tidak boleh tidak mesti terjadi kelak.
            Salah satu pengikut penting dari al-maturidi ialah Abu al-Yusuf Muhammad al-Bazdawi.Nenek al-Bazdawi adalah murid dari al-Maturidi,dan al-Bazdawi mengetahui ajaran-ajaran al-Maturidi dari orang tuanya.Al-Bazdawi sendiri mempunyai murid-murid dan salah seorang mereka  adalah Najmm al-Din Muhammad al-Nasafi,pengarang  buku al-Aqai’dal Nasafiah.
            Sebagaimana al’Baqillani dan al-Juwaini,al-Bazdawi tidak pula selamanya sefahaman dengan al-Maturidi.Kemudian di antara tokoh aliran Maturidiah ini terdapat fahaman sehingga dapat dikatakan bahawa dalam aliran al-Maturidiah terdapat dua golongan,iaitu golongan Samarqand iaitu pengikut-pengikut al-Maturidi sendiri,,dan golongan Bukhara iaitu golongan al-Bazdawi.Jika golongan Samarqand mempunyai fahaman-fahaman yang lebih menjurus kepada fahaman Mu’tazilah,maka golongan Bukhara lebih cenderung kepada fahaman aliran asy’ariyah.
            Imam Maturidi amat berjasa bagi menegakkan fahaman Ahli Sunnah kerana negeri-negeri di sekelilingnya dapat dikawal dari fahaman Mu’tazilah dan aliran-aliran yang menyeleweng daripada kepercayaan Islam yang murni.
            Beliau membanteras pegangan-pegangan yang salah itu dengan menulis bermacam-macam kitab yang mudah difahami oleh orang awam.Hujahnya berdasarkan dalil akal fikiran yang sihat dan dalil syarak yang dapat diterima orang sehingga dapat menghilangkan keraguan yang timbul pada masa itu.
            Dalam menentang Mu’tazilah,Imam Maturidi sependapat dengan Imam Asy’ari bahawa di dalam menetapkan hukum tidak hanya menggunakan akal fikiran saja dengan meninggalkan al-Quran dan al-Sunnah seperti fahaman Mu’tazilah.
            Tetapi dalam menentukan mana yang lebih didahulukan sebagai dasar penetapan itu,akalkah atau al-Quran dan al-Sunnah yang didahulukan,ternyata keduanya berbeza pendapat.Imam Maturidi memberikan kekuasaan luas kepada akal daripada apa yang diberikan oleh Imam Asy’ari.
            Pendirian tersebut digunakan tidak hanya dalam bidang keimanan kepada Allah sahaja,tetapi di dalam segala persoalan seperti baik buruk terhadap perlanggaran dosa,ikhtiar manusia,hukuman bagi mukmin dan kafir,penciptaan alam,zat dan sifat Allah dan sebagainya lagi.
            Fahaman Maturidiyyah mengatakan bahawa mengenali Allah itu dwajibkan oleh akal.Hal ini sangat berbeza dengan fahaman Asy’ariah yang mengatakan bahawa mengenali Allah itu diwajibkan oleh syarak.Selain itu,fahaman Maturidi mengatakan bahawa setiap perbuatan itu ada sifat baik dan buruknya yang tersendiri.
            Imam Maturidi mendapat sanjungan dan pujian dari kaum muslimin sehingga mendapat gelaran kehormatan “Imam al-Huda” yang membawa maksud pemimpin yang membawa petunjuk.
            Menurut al-Maturidi,akal boleh mengetahui kewajipan untuk mengetahui Tuhan,seperti yang diperintahkan oleh Tuhan dalam ayat-ayat al-Quran untuk memerhatikan alam,langit dan bumi. Namun begitu,meskipun akal semata-mata sanggup mengetahui Tuhan,namun ia tidak sanggup mengetahui dengan sendirinya hokum-hukum taklifi iaitu perintah-perintah Tuhan.
            Pendapat al-Maturidi tersebut hampir sama dengan pendirian aliran Mu’tazilah.Cuma perbezaannya ialah aliran Mu’tazilah mengatakan bahawa pengetahuan mengenai Tuhan itu diwajibkan oleh akal dan menurut al-Maturidi pula meskipun kewajipan mengetahui Tuhan dapat diketahui akal,tetapi kewajipan itu sendiri datangnya dari Tuhan.     
            Al-Maturidi mengakui adanya keburukan pada sesuatu perbuatan itu sendiri dan akal boleh mengetahui kebaikan dan keburukan sebahagian dari sesuatu perbuatan.Hal ini seolah-olah dibahagikan sesuatu perbuatan itu kepada tiga bahagian iaitu bahgian yang dapat diketahui kebaikannya dengan akal semata-mata,bahagian yang tidak dapat diketahui keburukannya dengan akal semata-mata dan bahagian yang tidak jelas kebaikan dan keburukannya bagi akal.Bahagian yang terakhir ini hanya dapat diketahui melalui syara’.
            Aliran Mu’tazilah juga mempunyai pembahagian yang sama di mana ia mengatakan bahawa apa yang diketahui oleh akal harus dikerjakan berdasarkan perintah akal dan yang diketahui keburukannya harus ditinggalkan menurut keharusan akal.Al-Maturidi tidak mengikut pendapat Mu’tazilah tersebut,tetapi mengikut pendapat Abu Hanifah,iaitu meskipun akal sanggup mengetahui,namun kewajipan itu datangnya dari syara’.Akal semata- mata tidak dapat bertindak sendiri dalam kewajipan-kewajipan agama kerana yang mempunya taklif iaitu yang mengeluarkan perintah-perintah agama adalah Tuhan  sendiri.

            Abu Mansur al-Maturidi dalam bidang kajiannya mempunyai sejumlah kitab yang di antaranya ialah Kitab Ta’wil al-Qu’ran,Kitab Ma’khuz al-Syara’I,Kitab al-Jadal,Kitab al-Ushul al-Din,Kitab al-Maqalat fi al-Kalam,Kitab al-Tauhid,Kitab Radd Awa’il al-‘Adilah li al-Ka’bi,Kitab Radd Tahzib al-Jadal li al-Ka’bi,Kitab Radd al-Ushul al-Khamsah li Abi Muhammad al-Bahili,al-Radd al-Imamah li Ba’dhi al-Rawafidh,al-Radd ‘ala al-Qaramithhah,
           


Rujukan

Umar Hasyim. 2008. Siapa Ahli Sunnah Wal Jamaah?. Kuala Lumpur: Al-Hidayah              Publications.
Hanafi. T.th. Pengantar Theology Islam. Jakarta: Pustaka Al-Husna.
www.wikipedia.org/wiki/Abu_Mansur_Maturidi






No comments:

Post a Comment