Powered By Blogger

Sunday, 12 July 2015

CINTAKAN HARTA

( TERJEMAHAN BUKU THE ETHICS OF AL-GHAZALI)



Cintakan harta merupakan satu halangan terbesar dalam menuju kepada Tuhan, dan oleh sebab itu penyingkirannya dari jiwa menerusi sikap dermawan adalah perlu kepada orang yang baru hendak menuju kepada Tuhan. Meninggalkan harta berlebihan adalah perlu dilakukan sebelum dia memulakan perjalanan memandangkan harta berdiri di antara dia dan kebenaran. Sikap pemurah, tidak tamak dan rasa puas hati diklasifikasikan sebagai kebaikan yang terbit daripada kesederhanaan. Manakala sifat tamak, membazir, mengabaikan kewajipan yang perlu dilakukan dengan harta, membenci orang miskin dan merendahkan orang kaya digambarkan sebagai sifat buruk yang mana bertentangan dengan kesederhanaan dan menuju kepada ekstrem. Semua sifat baik dan buruk ini berhubung kait dengan cintakan harta. Ini yang ditunjukkan oleh Al-Ghazali dalam pengenalan penjelasannya mengenai cintakan harta. 

                  Mengikut konsepnya mengenai keperluan dan kesenangan, beliau menjelaskan keburukan harta terlebih dahulu. Al-Ghazali menerangkan maksud harta yang dikatakan merupakan punca keburukan. Beliau menyatakan bahawa harta mempunyai kebaikan dan juga keburukan. Jika ia beri pemiliknya keperluan minimum atau sederhana jumlah makanan, pakaian dan tempat perlindungan, ia bebas dari hampir semua mudarat dan cintanya bukan satu keburukan. Sesungguhnya, keperluan minimum mesti dicari oleh setiap orang kerana kekurangannya menyebabkan manusia menjadi marah kepada Tuhan dan kadang-kadang menafikan-Nya. Harta yang cukup adalah keperluan untuk mencapai kesihatan tubuh badan yang mana penting untuk pengetahuan dan tindakan, dua cara utama kebahagiaan. Cintakan harta jenis ini pada hakikatnya bukan cintakan harta tetapi tujuan yang baik yang mana ia diperlukan. 

           Cintakan harta yang berlebihan merupakan satu keburukan bagi kebanyakan manusia. Idea al-Ghazali ini ditubuhkan dengan menimbangkan kebaikan dan keburukan daripada harta. Kebaikannya meliputi dunia dan akhirat. Dalam kes terdahulu ia mungkin satu cara untuk  hormat, bebas dari yang lain, persahabatan dan sebagainya. Kebaikan di akhirat adalah gabungan tiga unggul : 1. Guna dalam urusan agama seperti haji dan jihad. 2. Guna untuk kebaikan orang lain yang mana dalam empat bentuk (a) kebajikan, (b) tindakan kemanusiaan seperti meraikan tetamu, menolong, hadiah, kewajipan agama dan lazim, (c) memelihara maruah diri, (d) membayar hamba. 3. Digunakan dalam kebaikan bersama seperti membina jambatan, masjid, hospital dan menubuhkan saham kepada orang-orang miskin. Al-Ghazali menunjukkan bahawa walaupun untuk kebaikan orang lain, tindakan ini pada akhirnya untuk keselamatan individu. Kerana kebaikan ini, Tuhan dan Utusan-Nya ( Rasul ) memuji harta, dan al-Ghazali mengambil kira sebagai salah satu erti kebahagiaan. Keburukan harta berlebihan meliputi dunia dan akhirat. Bentuknya ada tiga jenis : 1. Kekayaan yang besar memudahkan perlakuan dosa. 2. Jika ia tidak membawa kepada dosa, ia mungkin menyebabkan kesenangan yang dibolehkan yang mana secara beransur-ansur diperluaskan kepada keraguan, dan untuk memperoleh dan membelanjakan harta dalam jalan yang salah. 3. Walaupun semua kejahatan masih terjaga, minda tidak dapat bebas dari memikirkan tentang harta, yang mana mengingati Allah dan muhasabah diri menjadi mustahil – suatu kejahatan yang mana seorang pun boleh bebas. Atas sebab keburukan inilah,  harta kadangkala dikecam oleh syariat dan dianggap oleh al-Ghazali sebagai menyingkirkan orang baru daripada jalan menuju kepada Tuhan.

              Dalam kes kebanyakan manusia, keburukan harta lebih banyak daripada kebaikannya. Mereka perlu menjauhinya sejauh mungkin. Ahli falsafah juga menyeru untuk mengelak sesuatu yang berlebihan dalam hidup, tetapi mereka berbeza dengan al-Ghazali yang mana mereka berfikir mengenai keburukan di dunia manakala al-Ghazali juga bimbang dengan akibat di akhirat. Al-Ghazali menyelaraskan konsepnya tentang harta berlebihan dengan berpegang pada syariat bahawa tidak mudarat dalam memilikinya jika ia tidak melibatkan kejahatan, tetapi beliau memerhati bahawa hanya segelintir manusia yang boleh mengawal keburukannya. Pemerhatian lima keadaan membolehkan mereka untuk mendapat kebaikannya dan mencegah keburukannya. 1. Untuk mengetahui tujuan harta iaitu untuk memenuhi keperluan asas manusia (siapa yang mengetahuinya, cinta hanya kepada jumlah yang diperlukan dan memberi yang selebihnya). 2. Untuk mengawal daripada memperoleh harta dengan cara yang menyalahi undang-undang , ragu dan bertentangan dengan kemanusiaan. 3. Untuk memelihara jumlah yang diperlukan untuk diri sendiri dan yang selebihnya untuk yang memerlukan, dan untuk memberinya kepada mereka apabila mereka datang. 4. Untuk berhati-hati dalam berbelanja iaitu berpuas hati dengan sedikit dan sederhana dalam berbelanja kepada orang lain. 5. Untuk mempunyai tujuan yang betul dalam pembelian, pemeliharaan dan perbelanjaan. Orang-orang yang memerhati lima keadaan ini dapat memanfaatkan harta yang berlebihan : untuk mereka ia adalah hadiah (nikmat) daripada Allah : mereka adalah alim : ahli sufi, walau bagaimanapun, tidak mahu mencari atau menjaga lebih daripada jumlah yang diperlukan kerana mereka tahu bahawa selepas memerhati keadaan ini, harta yang banyak akan menyebabkan mereka untuk kehilangan kebahagiaan yang lebih tinggi. 

           Berpuas hati dengan harta yang cukup ialah kebaikan sikap berpuas hati (qanaah). Pandangan ini bersetuju dengan ahli falsafah yang mana mereka mentakrifkan sikap berpuas hati termasuk dalam kesederhanaan, yang mana sama dengan apa yang dimaksudkan dengan al-Ghazali mengenai kecukupan atau keperluan. Kadangkala, beliau berpegang suatu pandangan yang tetap mengenai sikap berpuas hati : ia adalah kepuasan dengan sesuatu yang penting dalam hidup iaitu dengan jumlah kecil makanan bawahan, pakaian dan perlindungan yang boleh disediakan manusia untuk satu hari atau sebulan paling banyak. Keinginan untuk lebih daripada keperluan penting menafikan sikap berpuas hati dan mencemarkan jiwa dengan sikap tamak. Dua definisi sikap berpuas hati diharmonikan dengan dua konsep keperluan dan kepentingan yang sudah dipertimbangkan. Tamak membentuk ekstrem dalam sikap berpuas hati : ekstrem dalam kekurangan tidak dinyatakan oleh al-Ghazali kerana orang seseorang yang kurang memiliki sesuatu adalah lebih bersikap berpuas hati – satu konsep yang mana selaras dengan konsep dan zuhud dalam tasawuf. Ibnu Sina (Avicenna), walau bagaimanapun mengambil pandangan bahawa sikap berpuas hati yang ekstrem lalai dalam memperoleh keperluan. Ahli falsafah mengecam sikap tamak atas alasan ia menyebabkan duka dan sedih dalam hidup, tetapi al-Ghazali mengecamnya kerana mudaratnya dalam kehidupan dunia dan juga selepasnya. Keburukannya di dunia ialah penggalak kepada keburukan, contohnya sombong dan dusta, yang mana menyebabkan kesengsaraan di akhirat. Selepas berhadapan dengan tamak dan berpuas hati, kedua-duanya yang mana boleh muncul apabila manusia kekurangan harta, al-Ghazali membincangkan sifat kikir dan pemurah, yang mana boleh muncul apabila dia memilikinya. 



ULASAN MENGENAI PENDAPAT AL-GHAZALI MENGENAI CINTAKAN   HARTA
               
Firman Allah Taala dalam surah al-Munafiqun ayat 9 yang bermaksud :

9. Wahai orang-orang yang beriman! janganlah kamu dilalaikan oleh ( urusan ) harta benda kamu dan anak-pinak kamu daripada mengingati Allah (dengan menjalankan perintahNya). dan (ingatlah), sesiapa yang melakukan demikian, maka mereka itulah orang-orang Yang rugi.


Dalam hadis lain dikatakan, “ Dua ekor serigala yang dikirim ke kandang kambing tidaklah lebih berbahaya berbanding sifat cinta harta dan pangkat dalam agama seorang Muslim.


Selain itu, terdapat penjelasan tentang harta yang terkadang dianggap terpuji dan terkadang dianggap tercela. 

                 Harta itu ada kalanya dipuji oleh syarak dan ada kalanya dicela oleh syarak. Dan yang dipuji oleh syarak itu ialah harta yang dibuat sedekah dan harta yang dibuat bekal naik haji dan sekalian yang dibelanjakan pada jalan akhirat. Dan harta yang dicela oleh syarak itu harta yang dibelanjakan kepada yang disukai oleh nafsunya yang tiada membawa kepada faedah akhirat.

               Harta itu seperti seekor ular yang mengandungi racun dan ubat. Ubatnya bermanfaat untuknya, sedangkan racunnya menjadi bahaya baginya. Sesiapa yang mengetahui harta dan mampu menjaga diri dari racunnya serta sanggup memanfaatkan kandungan ubatnya, maka ia menjadi harta yang terpuji. 

                Kefakiran adalah suatu keadaan yang terpuji dengan syarat orang yang fakir itu tidak tamak terhadap harta yang dimiliki oleh orang lain. Keadaan itu tidak dapat wujud kecuali hanya dengan sifat qanaah iaitu menerima dengan ikhlas akan makanan, minuman, dan pakaian yang diperolehnya sesuai dengan keperluannya sahaja. Untuk itu, manusia perlu membataskan dirinya dengan batas minimum dan ingat akan keperluannya hanya untuk sehari atau sebulan hingga dirinya tidak sombong dan mampu bersabar menghadapi rintangan. Jikalau tidak, maka ia akan jadi tamak, tidak berhenti berharap dan menghinakan demi meraih kekayaan. 

                 Ubat sikap rakus dan tamak terdiri dari tiga unsur iaitu kesabaran, ilmu dan amal. Pertama, amal, yakni menjalani hidup secara sederhana dan murah hati dalam berinfak. Sesiapa yang ingin meningkatkan sifat qanaahnya, maka kurangilah pengeluaran dan belanjanya. Kedua, kurangkan angan-angan kosong untuk masa akan datang sehingga apabila apa yang dikhayalkan tidak menjadi kenyataan, ia tidak bergoncang. Ketiga, mengetahui kemuliaan yang terkandung dalam sifat qanaah, berhenti dari selalu meminta-minta dan merendahkan sifat tamak.
            
                 Menurut Imam al-Ghazali rahimahullah Taala : “ Ketahui olehmu bahawa asal kikir itu iaitu kasih kepada harta, iaitu dicela oleh syarak, kerana sesiapa tiada baginya harta tiada nyata kikirnya itu, tetapi nyata ia kasih kepada harta. Dan yang demikian itu dicela pula oleh syarak. Dan terkadang seorang yang murah tetapi sangat kasih kepada harta supaya dikata orang akan dia murah, maka dipuji oleh orang akan murahnya itu. Maka yang demikian itu dicela pula oleh syarak, kerana kasih kepada harta itu melupakan zikrullah Taala dan memalingkan muka hati kepada dunia, dan yang demikian itu ditegah oleh syarak. (Ahmad Fahmi Zamzam, 2013 : 206-207 )


       RUJUKAN

Ahmad Fahmi Zamzam. 2013. Hidayatus Salikin Fi Suluki Maslakil-Muttaqin. Selangor :     Galeri Ilmu Sdn. Bhd. 

Al-Ghazali. 2009. Ringkasan Ihya’ ‘Ulumuddin. Terj. Fudhailurrahman & Aida Humaira.            Jakarta : Sahara Publishers.

No comments:

Post a Comment