Powered By Blogger

Wednesday, 8 July 2015

ISU REMAJA MENURUT PERSPEKTIF HADIS



          PENDAHULUAN


Anak-anak pada asasnya dilahirkan dalam keadaan fitrah yakni bersedia menerima Islam. Persekitaran sekeliling yang mencorakkan anak-anak sama ada kekal dalam fitrah atau sebaliknya. Aqil baligh adalah sempadan yang mengangkat anak-anak ke tahap remaja. Dari sudut Islam, aqil baligh adalah sempadan untuk memulakan tanggungjawab keagamaan secara rasmi. Pendidikan sebelum alam baligh amat penting dalam tempoh membangun dan mengekalkan fitrah anak-anak.
           
 Peringkat remaja adalah peringkat usia yang mempunyai keinginan yang kuat, semangat yang tinggi, cita-cita yang besar serta kesanggupan mencurahkan khidmat bakti dan pengorbanan. Peringkat ini juga adalah peringkat usia yang mudah mempelajari, dipengaruhi dan mudah menurut perasaan.
           
 Oleh itu, proses keremajaan dalam membangunkan fitrah diri adalah kesinambungan daripada asas kukuh yang terbina sebelum akil baligh. Sekiranya naluri dan tabiat remaja disalurkan untuk menuju kematangan, kedewasaan dan amalan yang sihat, para remaja mempunyai potensi besar untuk dewasa dalam akhlak dan amalan yang baik. Sebaliknya suasana dan persekitaran negatif yang didedahkan kepada mereka boleh menyebabkan mereka terjebak dengan sikap dan tabiat negatif.
           
 Mutakhir ini, pelbagai krisis akhlak dan moral telah menular dalam kalangan remaja. Keadaan ini perlu dirawat sebelum menjadi barah kerana para remaja merupakan tunggak pertahanan negara akan datang.


     DEFINISI REMAJA
  
Terdapat banyak definisi yang telah dibuat oleh ahli psikologi dan para cendekiawan berdasarkan kepada perbezaan individu yang ketara di antara satu masyarakat dengan masyarakat yang lain.

    Menurut Pandangan Islam

Istilah peringkat remaja menurut pandangan Islam tidak wujud secara khusus. Namun begitu ada yang berpendapat bahawa peringkat belia dibahagikan kepada dua peringkat. Pertama ialah selepas ia bermimpi yang mana usianya bermula dari usia 12 sehingga 21 tahun. Manakala peringkat kedua ialah peringkat kematangan iaitu bermula dari 22 tahun sehingga 30 tahun. Maka pada peringkat pertama inilah yang dinamakan peringkat remaja, iaitu dari bermulanya had baligh hingga ke usia 21 tahun.

            Perbezaan had baligh ini adalah penting untuk menunjukkan bahawa seseorang itu tergolong di dalam golongan orang-orang mukalaf. Justeru itu, dengan sendirinya ia wajib melaksanakan tanggungjawab agama. Maka ia mula dikenakan segala tuntutan Allah yang berkaitan dengan larangan-larangan, janji-janji, balasan-balasan syurga dan neraka.
          
 
 Pandangan Ahli Psikologi.

Definisi remaja menurut Kamus Dewan ialah peringkat umur di mana seseorang itu mulai dewasa, sudah akil baligh dan cukup umur untuk berkahwin.

            Menurut Kuhlen, masa remaja merupakan suatu jarak waktu di mana seseorang remaja itu akan mengalami peralihan dari zaman kanak-kanak ke alam dewasa. ( Hasnah Ghani, Mat S

            Menurut Muhammad Mansur Abdullah dan Siti Nordinar Mohd Tamin, remaja adalah anak muda yang mengalami alam peralihan antara tingkah laku kanak-kanak dengan tingkah laku orang dewasa. Ataupun satu ketika perkembangan pesat individu sehingga membolehkannya belajar mengubahsuaikan dirinya dengan kehendak diri mereka sendiri, orang lain atau komunitinya.



                                                                                                        
  ISU REMAJA MENURUT PERSPEKTIF HADIS


       Memantapkan Akidah

صحيح البخاري ٤٨: حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ قَالَ حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ أَخْبَرَنَا أَبُو حَيَّانَ التَّيْمِيُّ عَنْ أَبِي زُرْعَةَ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ
كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَارِزًا يَوْمًا لِلنَّاسِ فَأَتَاهُ جِبْرِيلُ فَقَالَ مَا الْإِيمَانُ قَالَ الْإِيمَانُ أَنْ تُؤْمِنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَبِلِقَائِهِ وَرُسُلِهِ وَتُؤْمِنَ بِالْبَعْثِ قَالَ مَا الْإِسْلَامُ قَالَ الْإِسْلَامُ أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ وَلَا تُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَتُقِيمَ الصَّلَاةَ وَتُؤَدِّيَ الزَّكَاةَ الْمَفْرُوضَةَ وَتَصُومَ رَمَضَانَ قَالَ مَا الْإِحْسَانُ قَالَ أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ يَرَاكَ قَالَ مَتَى السَّاعَةُ قَالَ مَا الْمَسْئُولُ عَنْهَا بِأَعْلَمَ مِنْ السَّائِلِ وَسَأُخْبِرُكَ عَنْ أَشْرَاطِهَا إِذَا وَلَدَتْ الْأَمَةُ رَبَّهَا وَإِذَا تَطَاوَلَ رُعَاةُ الْإِبِلِ الْبُهْمُ فِي الْبُنْيَانِ فِي خَمْسٍ لَا يَعْلَمُهُنَّ إِلَّا اللَّهُ ثُمَّ تَلَا النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَل
{ إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ }
الْآيَةَ ثُمَّ أَدْبَرَ فَقَالَ رُدُّوهُ فَلَمْ يَرَوْا شَيْئًا فَقَالَ هَذَا جِبْرِيلُ جَاءَ يُعَلِّمُ النَّاسَ دِينَهُمْ
قَالَ أَبُو عَبْد اللَّهِ جَعَلَ ذَلِك كُلَّهُ مِنْ الْإِيمَانِ[1]

Sebagai khalifah di muka bumi ini, kita perlu melaksanakan segala perintah Allah Taala dan meninggalkan segala larangan-Nya.

            Pemuda yang mempunyai akidah yang sempurna akan sentiasa berada di bawah rahmat Allah S.W.T dan kehidupan mereka tidak disia-siakan. Setiap amalan yang disertakan dengan akidah yang salim akan dijadikan perkiraan di neraca akhirat nanti. Menelurusi jalan-jalan akidah yang benar, dipandu lurus oleh al-Quran dan al-Hadis yang disusun secara teratur dan pelbagai oleh ijmak dan qiyas para fuqaha dari pelbagai keadaan dan suasana. Pemuda yang berpegang dengan akidah yang sejahtera akan bergerak laju membawa syariat, menebarkan haruman-haruman syariat dan menyejukkan mata-mata yang memandang.

            Remaja Islami akan menjauhkan diri daripada kufur kepada Islam. Mereka mengamalkan sedaya mungkin apa yang diperintahkan di dalam al-Quran dan hadis tanpa mengingkari walaupun sehuruf ajaran Islam. Mereka menyedari bahawa jika kufur kepada isi kitab, mereka akan ditimpa kehinaan di dunia dan akhirat. 

            Kehidupan adalah ibadah kerana merupakan proses penyembahan dan menghadap Ilahi. Manusia sentiasa menjadi perhatian dan diperhitungkan oleh Allah S.W.T tanpa mengira tempat yang zahir atau tersembunyi, masa yang cepat atau lambat dan keadaan baik mahupun jahat. Mereka mesti beriman bahawa ibadah itu adalah segenap aspek dalam kehidupan. Ia merupakan syarat terbesar bagi Muslim. Setiap perkara yang dilakukan adalah niat kerana Allah S.W.T.
           
            Hubungan seorang hamba dengan Allah boleh dilakukan melalui pelbagai macam ibadat, antaranya yang paling mulia ialah dengan melaksanakan solat. Selain itu, di antara bentuk hubungan seorang hamba dengan Allah adalah doa. Sesungguhnya Allah senang terhadap hamba-Nya yang sering meminta kepada-Nya. Di antara hubungan seorang hamba dengan Allah S.W.T adalah membaca al-Quran berzikir, bertasbih dan bertahmid kepada-Nya. 


       Manfaatkan Masa Muda Dengan Sebaiknya

           
Ibnu ‘Abbas r.a berkata, Nabi S.A.W bersabda :
مسند أحمد ٢٢٢٤: حَدَّثَنِي مَكِّيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ سَعِيدِ بْنِ أَبِي هِنْدٍ أَنَّهُ سَمِعَ أَبَاهُ يُحَدِّثُ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّهُ قَالَ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ الصِّحَّةَ وَالْفَرَاغَ نِعْمَتَانِ مِنْ نِعَمِ اللَّهِ مَغْبُونٌ فِيهِمَا كَثِيرٌ مِنْ النَّاسِ[2]
Musnad Ahmad 2224: Telah menceritakan kepadaku Makki bin Ibrahim telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Sa'id bin Abu Hind bahwa ia telah mendengar bapaknya menceitakan dari Ibnu Abbas, bahwa ia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Sesungguhnya kesehatan dan waktu luang adalah dua nikmat dari nikmat Allah yang banyak dilalaikan oleh kebanyakan manusia."

            Para pemuda generasi awal Islam yang mana mereka mencintai hidup di dunia ini, tetapi bukan untuk menikmati kelazatannya, tidak pula untuk tenggelam dalam tipu daya dan fatamorgananya akan tetapi semata-mata untuk mengumpulkan bekal perjalanan menuju akhirat. Selain bersemangat dalam solat, puasa, sedekah, mereka juga banyak mengerjakan zikir kepada Allah S.W.T. Selain itu, mereka sangat semangat dalam membaca, tadabbur dan belajar serta mangajarkan al-Quran. Mereka juga tidak mengabaikan dalam mengamalkan ayat-ayat mahkamah-Nya serta beriman dengan ayat-ayat mutasyabihat yang tercatat di dalamnya. Abdullah bin Amr bin al-Ash r.a. mengkhatamkan al-Quran setiap malam.
           
            Kata Syeikh ‘Abd al-Fatah Abu Ghadah dalam kitab al-Nihayah : “Faktor pendorong terpenting dalam memelihara masa ialah menyusun aktiviti, menjauhi majlis yang melalaikan dan sia-sia, meninggalkan perkara yang tidak berfaedah dalam setiap urusan, mendampingi orang yang soleh yang sentiasa memberi nasihat dan menjaga waktu serta membaca dan mengambil iktibar daripada kisah ulama yang unggul. Kesemuanya ini akan menyedarkan kita tentang nilai masa dan mendorong kita menjaganya.”

            Imam Ahmad ibn Hanbal pernah berkata : “ Aku mengumpamakan usia remaja itu seperti benda yang ada dalam genggaman aku, kemudian ia jatuh dan terlepas daripada genggamanku.” Perumpamaan tersebut bermaksud zaman remaja terlalu singkat sehingga berlalu tanpa disedari.

            Pembaziran masa menyebabkan remaja kadang-kadang hilang keutamaan dan fokus. Bila keadaan ini berlaku, pengurusan masa sudah menjadi bercelaru. Remaja akan terdorong mengisi masa lapangnya dengan memenuhi pelawaan rakan sebaya, menghabiskan masa di warung-warung sekadar mengisi masa terluang berbicara hal yang remeh-temeh. Akhirnya terdorong untuk melakukan perkara-perkara negatif.

            Bagi remaja Islam yang beriman, setiap saat yang berlalu memberi makna yang besar. Setiap jam yang berjalan ada benda-benda yang bermanfaat dilakukan. Tidur pun boleh menjadi ibadah sekiranya ia memberi kerehatan dan kekuatan untuk bekerja dan berusaha dengan lebih kuat.

            Kita harus mengatur waktu dengan sebaik mungkin kerana kita adalah umat yang teratur dan berdisiplin. Solat dilaksanakan pada waktunya dengan berjemaah, menyediakan waktu untuk menghafal dan membaca, menyiapkan waktu untuk berkunjung dan bersilaturahim, menyediakan waktu untuk keluarga dan pelbagai keperluannya, menyediakan waktu untuk bersenang-senang pada perkara-perkara yang dibolehkan.

            Pemuda Islami mengurangkan masa mereka kepada perkara yang sia-sia. Mereka memanfaatkan masa untuk melakukan perkara-perkara yang berpahala yakni bermanfaat kepada diri dan orang lain. Mereka mengorbankan masa tidur, rehat dan masa lain-lain yang tidak mendatangkan manfaat kepadanya untuk beribadah kepada Allah S.W.T. (Huzaifah Islamiy, 2013 :58 )


            Remaja Dan Dakwah

صحيح مسلم ٧٠: حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا وَكِيعٌ عَنْ سُفْيَانَ ح و حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ كِلَاهُمَا عَنْ قَيْسِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ طَارِقِ بْنِ شِهَابٍ وَهَذَا حَدِيثُ أَبِي بَكْرٍ قَالَ
أَوَّلُ مَنْ بَدَأَ بِالْخُطْبَةِ يَوْمَ الْعِيدِ قَبْلَ الصَّلَاةِ مَرْوَانُ فَقَامَ إِلَيْهِ رَجُلٌ فَقَالَ الصَّلَاةُ قَبْلَ الْخُطْبَةِ فَقَالَ قَدْ تُرِكَ مَا هُنَالِكَ فَقَالَ أَبُو سَعِيدٍ أَمَّا هَذَا فَقَدْ قَضَى مَا عَلَيْهِ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ أَضْعَفُ الْإِيمَانِ
حَدَّثَنَا أَبُو كُرَيْبٍ مُحَمَّدُ بْنُ الْعَلَاءِ حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ حَدَّثَنَا الْأَعْمَشُ عَنْ إِسْمَعِيلَ بْنِ رَجَاءٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ وَعَنْ قَيْسِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ طَارِقِ بْنِ شِهَابٍ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ فِي قِصَّةِ مَرْوَانَ وَحَدِيثِ أَبِي سَعِيدٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِمِثْلِ حَدِيثِ شُعْبَةَ وَسُفْيَانَ[3]
Shahih Muslim 70: Telah menceritakan kepada kami Abu Bakar bin Abu Syaibah telah menceritakan kepada kami Waki' dari Sufyan. (dalam riwayat lain disebutkan) Dan telah menceritakan kepada kami Muhammad bin al-Mutsanna telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Ja'far telah menceritakan kepada kami Syu'bah keduanya dari Qais bin Muslim dari Thariq bin Syihab dan ini adalah hadits Abu Bakar, "Orang pertama yang berkhutbah pada Hari Raya sebelum shalat Hari Raya didirikan ialah Marwan. Lalu seorang lelaki berdiri dan berkata kepadanya, "Shalat Hari Raya hendaklah dilakukan sebelum membaca khutbah." Marwan menjawab, "Sungguh, apa yang ada dalam khutbah sudah banyak ditinggalkan." Kemudian Abu Said berkata, "Sungguh, orang ini telah memutuskan (melakukan) sebagaimana yang pernah aku dengar dari Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, bersabda: "Barangsiapa di antara kamu melihat kemungkaran hendaklah ia mencegah kemungkaran itu dengan tangannya. jika tidak mampu, hendaklah mencegahnya dengan lisan, jika tidak mampu juga, hendaklah ia mencegahnya dengan hatinya. Itulah selemah-lemah iman." Telah menceritakan kepada kami Abu Kuraib Muhammad bin al-Ala' telah menceritakan kepada kami Abu Mua'wiyah telah menceritakan kepada kami al-A'masy dari Ismail bin Raja' dari bapaknya dari Abu Sa'id al-Khudri dari Qais bin Muslim dari Thariq bin Syihab dari Abu Sa'id al-Khudri dalam kisah Marwan, dan hadits Abu Sa'id dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, seperti hadits Syu'bah dan Sufyan."

            Para pemuda generasi awal Islam tahu dan sedia maklum yang mereka perlu melepaskan kerinduan dan keinginan mereka terhadap keluarga, sanak saudara, harta benda dan tanah kelahiran apabila mengambil keputusan untuk turut serta di dalam menegakkan panji-panji Islam. Hal ini tercermin pada hijrah mereka ke Habsyah (Ethopia) ataupun ketika mereka berhijrah ke Kota Madinah. Hal ini semata-mata kerana dorongan kekuatan iman serta mengutamakan Allah dan rasul-Nya melebihi segala-galanya.

            Ramai pemuda hari ini yang seolah –olah putus asa melihat  keadaan masyarakat.  Sikap yang benar adalah tidak boleh berputus asa terhadap rahmat Allah S.W.T. Sesiapa yang beranggapan bahawa dia dapat memperbaiki dunia keseluruhan, maka dia berkhayal.
                                                                                                                              
             Ramai pemuda yang memiliki harapan dan cita-cita terhadap umat ini, namun sebahagian besar di antara mereka tidak mengetahui di mana dapat menyalurkannya atau bagaimana memperlihatkannya. Mereka tidak dapat bertindak.

            Pemuda pada zaman sahabat dan tabiin berlumba untuk berjihad di jalan Allah. Mereka berani dan sentiasa menghormati orang yang lebih tua. Contohnya seperti Anas Bin Malik, Usamah bin Zaid, Hasan al-Banna dan ramai lagi. 

   Kewajipan Kepada Akal

Para remaja Muslim dituntut mengambil berat terhadap akalnya dan memantapkannya dengan ilmu pengetahuan yang bermanfaat.

صحيح البخاري ٩٨: حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ أَبِي أُوَيْسٍ قَالَ حَدَّثَنِي مَالِكٌ عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ قَالَ
سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ لَا يَقْبِضُ الْعِلْمَ انْتِزَاعًا يَنْتَزِعُهُ مِنْ الْعِبَادِ وَلَكِنْ يَقْبِضُ الْعِلْمَ بِقَبْضِ الْعُلَمَاءِ حَتَّى إِذَا لَمْ يُبْقِ عَالِمًا اتَّخَذَ النَّاسُ رُءُوسًا جُهَّالًا فَسُئِلُوا فَأَفْتَوْا بِغَيْرِ عِلْمٍ فَضَلُّوا وَأَضَلُّوا
قَالَ الْفِرَبْرِيُّ حَدَّثَنَا عَبَّاسٌ قَالَ حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ حَدَّثَنَا جَرِيرٌ عَنْ هِشَامٍ نَحْوَهُ[4]

Maksud : Telah menceritakan kepada kami Isma'il bin Abu Uwais berkata, telah menceritakan kepadaku Malik dari Hisyam bin 'Urwah dari bapaknya dari Abdullah bin 'Amru bin Al 'Ash berkata; aku mendengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Sesungguhnya Allah tidaklah mencabut ilmu sekaligus mencabutnya dari hamba, akan tetapi Allah mencabut ilmu dengan cara mewafatkan para ulama hingga bila sudah tidak tersisa ulama maka manusia akan mengangkat pemimpin dari kalangan orang-orang bodoh, ketika mereka ditanya mereka berfatwa tanpa ilmu, mereka sesat dan menyesatkan". Berkata Al Firabri Telah menceritakan kepada kami 'Abbas berkata, Telah menceritakan kepada kami Qutaibah Telah menceritakan kepada kami Jarir dari Hisyam seperti ini juga.

            Ilmu yang dipelajari mesti diterjemahkan dalam bentuk amal. Ilmu yang benar dan bermanfaat bakal memberikan kesan yang baik terhadap diri, masyarakat dan sistem. Ini tentunya dapat mengukuhkan lagi proses keilmuan. Kemampuan dalam mengurus ilmu dan amal juga perlu wujud. Menuntut ilmu dan menguasai sesuatu kemahiran adalah amanah. Sewajarnya semakin tinggi ilmu yang dikuasai semakin banyaklah faedah yang diterima. Ilmu yang diurus dengan baik boleh menyumbang kepada kesejahteraan orang lain.

            Dalam Islam, akal bukanlah segala-galanya. Terdapat beberapa perkara dalam hidup ini tidak terjangkau oleh akal. Dalam Islam, kita diberi kebebasan untuk berfikir tetapi ia tidak harus bercanggah dengan syarak. Pemikiran dalam Islam ialah perkembangan idea, maklumat, ilmu dan pengetahuan yang senafas dengan keperluan syarak.

            Agama Islam mengajar kita supaya tidak memisahkan antara ilmu keduniaan dengan ilmu agama. Bahkan Islam menuntut supaya kita mendalami dan menguasai kedua-duanya. 
     
                  Ilmu al-Quran yang disebut sebagai ilmu naqli mengajar kita asas nilai mengenai sesuatu. Sementara ilmu aqli (akal) atau ilmu hasil pemikiran dan penyelidikan manusia adalah penting bagi membantu manusia menguruskan kehidupan.

                  Era kehidupan sekarang menuntut kita supaya menceburi setiap lapangan dan bidang ilmu. Kita masih menjadi pengemis daripada dunia Barat dan Timur. Ini semua disebabkan kita meninggalkan ilmu keduniaan dan tidak berusaha untuk menjejaki apa yang telah dilakukan oleh Ibn Rushd, Ibn Nafis, Khawarizmi, Ibnu Hishan dan ramai lagi yang telah menukilkan nama mereka dalam lembaran sejarah tamadun dunia.

                  Di samping itu, remaja perlu mengarahkan kemampuan yang diberikan kepada perkara-perkara bermanfaat bagi Islam, iaitu pada bidang yang dikuasai. Contohnya menjadi doktor Muslim, jurutera muslim dan sebagainya.
                                              
                  Remaja harus tahu mengukur antara bakat, minat, kecenderungan dan potensi yang dimiliki untuk mencapai cita-cita pada masa depan. Keupayaan mengukur potensi diri adalah pedoman terbaik bagi mencapai sesuatu cita-cita. Dalam membina cita-cita, remaja harus ada keutamaan kerana jika cita-cita bercabang-cabang, remaja boleh kehilangan arah atau tidak pasti ke mana hendak dituju. Perasaan itu boleh menghalang remaja mencapai cita-citanya.

                  Dalam mencapai cita-cita, sudah tentu ada cabaran dan ujian yang menunggu. Selalunya cabaran yang datang berasal dari faktor dalaman remaja. Kekuatan dalaman adalah syarat utama dalam mengejar cita-cita. Remaja harus yakin bahawa ALLAH memberikan setiap remaja bakat dan kebolehan yang perlu digilap. Mereka perlu selalu membisikkan kata-kata semangat terhadap diri sendiri agar kejayaan yang dicita-citakan menjadi kenyataan.


      Remaja Dan Adab Dan Akhlak

Adab adalah pancaran dari akhlak yang mulia dan gambaran pekerti seseorang dalam tingkah lakunya. Secara ringkasnya adab berkaitan dengan perilaku seseorang terhadap Allah, Nabi Muhammad S.A.W, pemimpin, ilmuwan, ibu bapa, keluarga, ketua, sahabat, dan orang ramaI.

                  Akhlak berasal dari perkataan bahasa Aran khuluq. Ia berkait rapat dengan pekerti, tingkah laku dan perangai. Akhlak dalam pengertian al-Quran juga membawa maksud sebagai “amal soleh”. Islam melalui al-Quran dan al-Sunah amat mementingkan aspek etika dan moral. Malah, tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa akhlak dan moral itu sendiri merupakan penyeri kepada akhlak Islam. Jika diteliti secara keseluruhan, syariat Islam merupakan tatacara akhlak sama ada berkaitan dengan hubungan dengan Allah dan juga hubungan dengan manusia.

            Sekiranya remaja berakhlak mulai pada zamannya, ada kemungkinan apabila tiba ke peringkat dewasa, akhlak itu akan bertambah kukuh. Bayangkan remaja yang rosak pemikiran, pergaulan dan cara hidupnya apakah dia mempunyai harapan untuk menjadi bapa dan ibu yang baik untuk keluarga, ketua dan pemimpin organisasi bagi kakitangan atau pemimpin dan tokoh kepada masyarakat. 

            Akhlak baik para pemuda amatlah penting. Mereka yang tidak mengambil berat tentang akhlak adalah tergolong dalam golongan orang yang begitu rugi. Hakikat sebenar diutuskan Nabi Muhammad S.A.W adalah untuk membetulkan keadaan akhlak masyarakat manusia yang telah runtuh pada zaman Jahiliah.

Baginda S.A.W bersabda :

سنن أبي داوود ٤١٦٦: حَدَّثَنَا أَبُو الْوَلِيدِ الطَّيَالِسِيُّ وَحَفْصُ بْنُ عُمَرَ قَالَا حَدَّثَنَا ح و حَدَّثَنَا ابْنُ كَثِيرٍ أَخْبَرَنَا شُعْبَةُ عَنْ الْقَاسِمِ بْنِ أَبِي بَزَّةَ عَنْ عَطَاءٍ الْكَيْخَارَانِيِّ عَنْ أُمِّ الدَّرْدَاءِ عَنْ أَبِي الدَّرْدَاءِ
عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَا مِنْ شَيْءٍ أَثْقَلُ فِي الْمِيزَانِ مِنْ حُسْنِ الْخُلُقِ
قَالَ أَبُو الْوَلِيدِ قَالَ سَمِعْتُ عَطَاءً الْكَيْخَارَانِيَّ قَالَ أَبُو دَاوُد وَهُوَ عَطَاءُ بْنُ يَعْقُوبَ وَهُوَ خَالُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ نَافِعٍ يُقَالُ كَيْخَارَانِيٌّ وَكَوْخَارَانِيٌّ[5]

Sunan Abu Daud 4166: Telah menceritakan kepada kami Abu Al Walid Ath Thayalisi dan Hafsh bin Umar keduanya berkata; telah menceritakan kepada kami. (dalam jalur lain disebutkan) Telah menceritakan kepada kami Ibnu Katsir berkata, telah mengabarkan kepada kami Syu'bah dari Al Qasim bin Abu Bazzah dari Atha Al Kaikharani dari Ummu Darda dari Abu Darda dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Tidak ada yang lebih berat dalam timbangan amal selain akhlak yang baik." Abul Walid berkata; aku mendengar Atha' Al KaiKharani, Abu Daud berkata; "ia adalah paman Ibrahim bin Nafi'. Ia juga dipanggil dengan nama Kaikharani dan Kaukharani."


      Selain itu Rasulullah S.A.W bersabda:

بعثت لأتمم حسن الأخلاق
Tidaklah aku diutuskan melainkan (antaranya) untuk menyempurnakan akhlak yang baik dan mulia.”(Riwayat Malik)

                  Pemuda Islami sentiasa menjaga lidah mereka daripada menyatakan perkara-perkara dusta. Mereka menggunakan lidah hanya untuk kepentingan bersama. Mukmin yang sejati tidak memaki hamun, mencela orang lain, bercakap kotor dan sebagainya. Selain itu, mukmin yang sejati juga merupakan warga yang bertanggungjawab, menjaga kebersihan, berdisiplin, berpegang pada janji, tidak berlengah-lengah, menepati waktu dan sebagainya lagi. 

                  Selain itu, remaja perlu menjaga pergaulan antara lelaki dan perempuan. Remaja yang beriman akan sentiasa menjaga pandangan di dalam pergaulan daripada memandang perkara yang bersalahan dengan syarak. Mereka hanya memandang yang harus mengikut pertimbangan semasa dan keadaan.

                  Di samping itu, mereka juga menjaga diri agar tidak terperangkap dengan godaan-godaan syaitan yang sentiasa berusaha menyesatkan serta menjanjikan kenikmatan dunia yang sementara. Mereka gerun kepada azab Allah S.W.T di akhirat kelak.

Daripada Abu Zar, Jundub bin Junadah dan Abu “ Abd al-Rahman Muaz bin Jabal r.a, Rasulullah S.A.W bersabda :

إتق الله حيثما كنت, واتبع السيئة الحسنة تمحها, وخالق الناس بخلق حسن.

“Bertaqwalah kepada Allah di mana saja kamu berada. Dan ikutilah kejahatan dengan mengerjakan kebaikan, nescaya menghapuskannya (kejahatan tadi). Dan berperangai kepada manusia dengan perangai yang baik.”


    REALITI REMAJA PADA HARI INI


Zaman beredar terlalu cepat. Kadangkala kita alpa tentang persekitaran sekeliling yang telah mengalami banyak perubahan ke arah kemajuan seiring dengan kemajuan di negara-negara maju.
            
            Bagi negara membangun seperti Malaysia, perubahan-perubahan yang besar ini telah memberi banyak impak positif dari segi ekonomi, pembangunan, perindustrian, pelaburan, perbankan, pertanian dan sebagainya. Tetapi bagaimana pula dengan tahap sosial masyarakat negara terutama remaja di mana mereka inilah yang akan memacu pembangunan negara pada masa akan datang. Kebelakangan ini terlalu banyak diperkatakan isu yang berkaitan dengan masalah sosial yang melibatkan remaja. Pelbagai andaian, hujah, cadangan, program dan aktiviti bagi menangani masalah sosial ini diutarakan.
           
            Dalam menempuh zaman dunia tanpa sempada ini, ramai pemuda kita hari ini hanyut dengan teknologi. Misalnya hanyut dengan gajet, leka dengan laman sosial dan sebagainya lagi.  Hari ini, begitu mudahnya untuk melihat atau mendengar segala yang terjadi di seluruh pelosok dunia pada waktu yang sama. Oleh itu, berapa ramai pemuda Muslim hari ini yang berdepan dengan pelbagai fitnah, baik pada waktu dia keluar dari rumah atau ketika duduk diam di rumahnya? Fitnah akan menyebabkan lemahnya iman dan merosakkan akhlak.

            Seorang pemuda tidak sepatutnya menyibukkan diri dengan perbualan-perbualan yang tidak ada kebaikan. Ramai remaja pada hari ini seolah-olah tidak tahu memanfaatkan masa. Sesetengahnya terlibat dengan kegiatan lepak, berbual-bual kosong dengan perkara-perkara yang remeh-temeh dan tidak meningkatkan pengetahuan dan pengalaman yang berguna.

            Selain itu, kejadian jenayah dalam kalangan remaja merupakan salah satu penyakit sosial di dalam masyarakat. Pada peringkat ini, para remaja melalui berbagai-bagai-bagai perubahan di dalam dirinya sama ada dari segi fizikal dan juga mental. Keadaan ini menyebabkan mereka tidak stabil, keluh kesah dan tidak dapat mengawal emosi. Lantaran itu, remaja mudah menghadapi ketegangan dan pergolakan di dalam hidupnya.

            Perkara ini bukanlah menjadi rahsia lagi bila semakin ramai remaja kita terjebak dalam kegiatan kongsi gelap, peras ugut, seks bebas, penagihan dadah, pembunuhan, samun dan sebagainya lagi. Semua kegiatan jenayah ini akan menggelapkan masa depan mereka sendiri lantaran hidup mereka yang sentiasa diburu oleh pihak berkuasa dan juga dibenci oleh masyarakat.
           
            Di samping itu, remaja hari ini juga hanyut dengan pelbagai bentuk hiburan. Antaranya ialah KPOP, Akademi Fantasia, rancangan hiburan, drama mengenai cinta manusia dan sebagainya lagi. Dalam hal ini, para remaja perlu diberitahu tentang bentuk-bentuk hiburan yang dibolehkan dalam Islam.

            Tidak salah remaja menikmati keindahan hiburan menerusi lagu, seni dan kegiatan-kegiatan yang sihat. Tetapi dalam masa yang sama remaja tidak lalai dan kian mendekatkan diri kepada Allah. Apabila kita mendengar kicauan burung, debur ombak, desir angin, limpahan air terjun dan laungan azan, ia adalah muzik alamiah yang membisikkan ketenangan pada hati.

            Dalam hal berkaitan amar makruf nahi munkar, remaja hari ini yang merupakan pemimpin pada masa hadapan takut untuk menegur kemungkaran yang berlaku di depan mata seperti gejala tidak menutup aurat, kebanjiran majalah yang tidak senonoh di pasaran dan sebagainya lagi.

            Demikianlah sedikit sebanyak mengenai realiti remaja kita pada hari ini. Semua pihak sama ada ibu bapa, guru, masyarakat dan lain-lain harus berganding bahu bagi memastikan remaja kita pada hari ini dapat menjadi orang yang berguna pada masa hadapan.

  
 KEPENTINGAN MEMBERI DIDIKAN YANG BETUL KEPADA ANAK       

Ibubapa atau keluarga adalah tempat pendidikan agama kepada anak-anak yang paling baik. Seringkali kita mendengar bahawa, pendidikan itu bermula dari rumah, hal ini adalah kerana ibu bapa atau keluarga mampu untuk memberi didikan agama kepada anak-anak bermula dari rumah sehinggalah mereka meningkat usia remaja. Ibu bapa mampu mengawal, bertanggungjawab dan mengikuti perkembangan anak-anak serta memastikan anak-anak tidak terpengaruh dengan masalah di luar. Proses pembelajaran bersama ibu bapa merupakan peluang dan kesempatan terbaik bagi setiap anak hingga meningkat remaja untuk mengenal pasti nilai-nilai kerohanian mereka. Didikan seperti ini belum tentu anak tersebut mendapat daripada pihak lain melainkan dari ibu bapa mereka sendiri 

            Dalam kehidupan moden dan mencabar ini, ibu bapa hendaklah merancang, menyusun atur pendidikan anak-anak dengan baik bagi memastikan perkembangan anak-anak diisi dengan akidah islam, diajar ibadah islam, dididik dengan akhlak dan adab Islam.

Remaja adalah berasal dari seorang anak kecil yang dilahirkan oleh ibu bapanya dan mereka dididik serta ditarbiyah melalui ibu bapa. Corak pendidikan, bentuk pentarbiyahan adalah melalui ibu bapa itu sendiri yang bakal membentuk peribadi, jati diri anak remaja. Sehinggalah anak itu meningkat remaja dan dewasa. Asal usulnya adalah hasil didikan ibu bapa sewaktu anak itu kecil

Sebagaimana hadis Nabi Muhammad S.A.W yang diriwayatkan oleh Bukhari : 

صحيح البخاري : حَدَّثَنَا عَبْدَانُ أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ أَخْبَرَنَا يُونُسُ عَنْ الزُّهْرِيِّ أَخْبَرَنِي أَبُو سَلَمَةَ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ أَنَّ أَبَا هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا مِنْ مَوْلُودٍ إِلَّا يُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ فَأَبَوَاهُ يُهَوِّدَانِهِ وَيُنَصِّرَانِهِ أَوْ يُمَجِّسَانِهِ كَمَا تُنْتَجُ الْبَهِيمَةُ بَهِيمَةً جَمْعَاءَ هَلْ تُحِسُّونَ فِيهَا مِنْ جَدْعَاءَ ثُمَّ يَقُولُ أَبُو هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ
)فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ (

Shahih Bukhari 1359 : Telah menceritakan kepada kami 'Abdan telah mengabarkan kepada kami 'Abdullah telah mengabarkan kepada kami Yunus dari Az Zuhriy telah mengabarkan kepada saya Abu Salamah bin 'Abdurrahman bahwa Abu Hurairah radliallahu 'anhu berkata; Telah bersabda Rasulullah Shallallahu'alaihiwasallam: "Tidak ada seorang anak pun yang terlahir kecuali dia dilahirkan dalam keadaan fithrah. Maka kemudian kedua orang tuanyalah yang akan menjadikan anak itu menjadi Yahudi, Nashrani atau Majusi sebagaimana binatang ternak yang melahirkan binatang ternak dengan sempurna. Apakah kalian melihat ada cacat padanya". Kemudian Abu Hurairah radliallahu 'anhu berkata, (mengutip firman Allah subhanahu wata'ala QS Ar-Ruum: 30 yang artinya: ('Sebagai fitrah Allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada fitrah Allah. (Itulah) agama yang lurus") [6]

Konsep pendidikan atau tarbiyah hendaklah merangkumi elemen-elemen seperti melengkapkan keperibadiannya secara syumul dan bersepadu, dan dari segi akidah, citarasa, minda, dan fizikal supaya dia boleh menjadi individu yang membentuk umat berkualiti. Dengan itu, muslim sejak dari kecil sampailah dia dewasa mejadi pembawa risalah, masing-masing mengikut situasi dan keadaannya.

Tarbiyah Islamiyah yang bersepadu hendaklah merangkumi aspek rohani, minda dan fizikal seperti mana Nabi Muhammad S.A.W bersabda: 

(متفث عليه عن عبد الله بن عمرو) ان لبندنك عليك حقا و لنفسك عليك حقا ولألك عليك حقا فأعط كل ذي حق حقه

Maksudnya : sesungguhnya kamu bertanggungjawab terhadap badan  dan diri kamu serta bertanggungjawab terhadap ahli keluarga kamu. Dari itu berilah hak sewajarnya kepada setiap yang berhak.
Kajian yang dilakukan oleh Abdul Rahman Md. Aroff (1993) berkaitan konsep pembinaan insan dan pendidikan anak mendapati bahawa, mata pelajaran Pendidikan Islam paling tinggi menyumbang kepada pembinaan insan dalam diri pelajar berbanding pelajaran lain. Begitu juga dengan kajian Muhd Fauzi Muhammad (1997) tentang penghayatan nilai Islam dan aktiviti social remaja. Antara dapatan kajian itu ialah pelajar yang melepak didapati jarang melakukan sembahyang dan berpuasa. Oleh itu, usaha untuk mempertingkatkan penerapan penghayatan nilai agama perlulah dilaksanakan.

Selain itu, terdapat beberapa solusi yang dicadangkan dalam kajian tersebut selain daripada memperkukuhkan penghayatan dan pengamalan remaja dengan nilai-nilai Islam, pengkaji mendapati didikan ibu bapa menjadi faktor utama dalam membentuk generasi remaja yang lahir pada hari ini. Di samping adab dan akhlak guru di sekolah menjadi contoh kepada remaja. 

                Faktor-faktor yang menyebabkan keruntuhan akhlak dan moral kanak-kanak atau remaja ialah iman yang lemah. Punca yang paling asas dalam permasalahan keruntuhan akhlak ini adalah kelemahan iman dan kurangnya keyakinan terhadap Allah. Kurangnya kefahaman agama dan gambaran sebenar tentang syiar islam menyumbang kepada masalah moral. Ibu bapa seharusnya menerapkan nilai-nilai Islam  dan didikan agama kepada kanak-kanak sejak dari kecil lagi. Anak adalah anugerah Allah yang tidak ternilai kepada kedua ibu bapa. Sebagai ibu bapa, seharusnya mereka mengambil berat pendidikan anak demi memastikan kehidupan merekasentiasa berada dalam keredhaan Allah SWT.
  
             Nilai dan budaya hidup barat juga merupakan faktor berlakunya keruntuhan akhlak kanak-kanak dan remaja. Pengaruh hidup budaya barat menjadi ikutan seperti percampuran bebas antara lelaki dan perempuan yang membawa masalah sosial yang teruk dan tiada batasan dalam hubungan yang mengakibatkan terjadinya masalah akhlak yang teruk. Kemunculan pelbagai pengaruh berseronok mengikut hawa nafsu dan inginkan kemewahan dunia semata-mata menggalakkan lagi masalah ini. Khususnya, remaja yang hanya akan memikirkan keseronokan tanpa mempedulikan ajaran agama yang sebenar.

                 Sikap ibu bapa yang kurang prihatin adalah sebab berlakunya keruntuhan akhlak kanak-kanak. Kesibukan ibu bapa dengan tugasan harian terutamanya yang bekerja telah mengakibatkan ramai anak-anak yang terkontang-kanting tanpa kawalan. Terdapat juga ibu bapa yang tidak mempedulikan tingkah laku anak-anak dan hanya melimpahkan kemewahan sahaja kepada anak-anak.

Menurut kajian Prof. Madya Dr. Azizi Hj. Yahya dalam blog 1 remaja 1 Malaysia menyatakan bahawa didikan ibu bapa terhadap anak, hubungan ibu bapa menjadi factor penting dalam pendidikan anak bermula sejak kecil hingga kea lam remaja. Di dalam blog itu juga menyatakan bahawa ibu bapa perlu memainkan peranan yang utama dalam menentukan corak kehidupan anak-anak serta bersikap tegas mengawal disiplin anak.


   KESIMPULAN

Seorang remaja Muslim yang berupaya memenuhi masa mudanya dengan menguatkan jalinan hubungannya dengan Allah, melawan hawa nafsu dan berusaha mendalami serta menghayati Islam dengan kefahaman yang sebenar akan mudah meneruskan cabaran kehidupan tanpa berasa lemah atau kecewa.

            Manakala remaja yang tidak memenuhi masanya dengan perkara bermanfaat, maka sudah pasti dia akan ketinggalan dan sukar untuk mendapatkannya kembali sesudah berlalu usia mudanya. Ini kerana lazimnya para remaja tidak dibebani pada peringkat usianya dengan beban hidup yang banyak. Sudah tentulah orang yang tidak memikul beban tidak sama dengan orang yang telah berkahwin dan dibebani dengan pelbagai tanggungjawab. Kita dapat melihat berapa ramai orang yang menyesali diri kerana tidak memanfaatkan masa muda mereka dengan sebaik-baiknya.

            Remaja sebagai manusia biasa bakal berdepan dengan kejayaan  dan kegagalan dalam memulakan hidup. Remaja yang berjaya dapat menjaga dan mengawal diri dari pengaruh nafsu yang melampau dan menyalahi syarak. Remaja yang berjaya ialah yang sering memikirkan ilmu dan kepentingannya sebagai asas kesejahteraan hidup. Remaja yang berjaya ialah remaja yang merancang hidupnya, berusaha bersungguh-sungguh bagi melaksanakan perancangan tersebut dan mempersiapkan diri menjadi orang dewasa yang matang.

            Para remaja harus menyedari apa tujuan mereka dilahirkan di dunia ini. Mereka hendaklah menyayangi diri sendiri dan menjauhi perbuatan yang menyalahi agama. Dengan mengetahui batas salah dan benar, remaja akan lebih berdisiplin dalam mencapai kejayaan pada masa hadapan.

            Keruntuhan akhlak dalam kalangan remaja pada hari ini akan memberikan impak akan memberikan kesan yang begitu besar kepada masyarakat dan juga negara. Remaja merupakan aset utama negara pada masa akan datang, memainkan peranan yang sangat penting dalam pembangunan negara.

           
     RUJUKAN

Abdul Ghafar Hj.Don, Ahmad Redzuwan Mohd Yunus, Badlisham Mohd Nasir, Ideris Endot dan Othman Talib . 2008. Prosiding Seminar Antarabangsa Dakwah & Pembangunan Belia Islam. Kuala Lumpur : Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia.

Al-Hilal, Muhammad. 2001. Kewajipan Remaja Muslim. Terj. Mohd Zamir Bin Bahall.     Kuala Lumpur : JAKIM.

Al-Qarni, Abdullah Aidh. 2010. Mendidik Remaja Muslim Menjadi Orang Beriman &       Bertaqwa. Terj. Muhammad Akhyar Nasution, Syahrin Jasah. Kuala Lumpur :         Pustaka Al-Shafa Sdn. Bhd.

Al-Syantut, Khalid Ahmad. 1993. Tarbiah As-Syabab Al-Muslim. Madinah : Dar Ijtima’.

Asmawati Suhid. 2009. Pendidikan Akhlak dan Adab Islam. Kuala Lumpur : Utusan         Publication &  Distributor Sdn. Bhd. 

Hasnah Ghani, Mat Saad Abd Rahman. 1995. Jenayah Remaja : Permasalahan dan         Penyelesaian. Selangor : Penerbit Hizbi.

Huzaifah Islamiy. 2013. Muda Hanya Sekali. Selangor : Must Read Sdn. Bhd.

Maslee Malik. 2014. Risalah Pemuda Muslim. Kuala Lumpur : Telaga Biru Sdn. Bhd.

Sidek Baba. 2007. Wahai Remaja. Selangor : Karya Bestari.

Sulaiman Qasim. 2012. Pemuda Yang Dirindukan Syurga. Johor Baru : Pustaka Azhar. 

Surbakti. 2009. Kenalilah Anak Remaja Anda. Jakarta : PT Elex Media Komputindo.

Zulkifli Mohamad. 2007. Akauntabiliti Sebagai Mahasiswa Islam. Nilai : Penerbit USIM.


No comments:

Post a Comment