PENDAHULUAN
Allah S.W.T telah mensyariatkan kepada manusia apa yang
diketahuiNya sesuatu yang bersesuaian dengan fitrah mereka. Oleh kerana fitrah
manusia berhajat kepada al-din, maka Islamlah yang selaras dengan fitrah mereka
lantaran kedua-duanya adalah ciptaan Allah. Sebagaimana yang diketahui, Islam
merupakan cara hidup paling baik dan sempurna dalam mengatur seluruh bidang
kehidupan manusia.
Dalam konteks Islam, pedoman rabbanilah yang menjadi petunjuk agar
manusia terpandu dalam memahami makna penciptaan dan memahami Penciptanya. Akhlak
mulia adalah tata cara hidup dan kehidupan manusia yang diatur oleh Allah
S.W.T. Dan akhlak yang diatur oleh Allah S.W.T pasti sangat sesuai dengan
fitrah manusia iaitu untuk kebaikan, kemuliaan, kesejahteraaan, keselamatan dan
kedamaian manusia. Dan semua tata cara hidup dan kehidupan itu ada dalam
al-Quran.
Apabila peraturan Islam dihayati serta dilaksanakan di dalam
realiti kehidupan, secara langsung ia akan membentuk seseorang itu menjadi
insan muttaqin. Perkara ini tidak dapat dihasilkan dengan amalan-amalan
lahiriah sahaja, seseorang itu perlu
juga merubah diri dari dalam.
Tiada satu aspek pun yang berkait dengan kehidupan umat manusia
terlepas dari perhatian syariat Islam sama ada secara langsung atau tidak
langsung. Oleh sebab itu, nas-nas dalam al-Quran mengandungi keterangan yang
membina akidah dan hukum-hukumnya, hubungan manusia dengan Allah dan panduan
beribadat kepada-Nya, hubungan manusia sesama manusi serta kaedah-kaedah
pergaulan sesama makhluk, dan panduan hidup bermasyarakat berupa adab,
muamalat, susunan hubungan individu, kumpulan dan seterusnya asas-asas aturan
sebuah kehidupan yang lurus.
Tasawwur hidup berteraskan akidah yang berkembang dalam jalur
syariah, akan dipantulkan melalui akhlak yang jernih dan bakal memberi petunjuk
kepada manusia untuk mengetahui batas benar dan salah, hak dan batil, adil dan
zalim, maaruf dan mungkar. Tindakan dan amalan manusia berkait rapat dengan
sejauh mana benarnya tasawwur itu di dalam diri mereka.
FITRAH BERAGAMA MANUSIA
Apa yang dimaksudkan dengan fitrah ialah sesuatu yang serasi dengan
diri atau sesuatu yang sesuai dengan cita rasa insani. Misalnya, jika seseorang
itu pergi ke pasar, naluri yang fitrah akan memilih dan membeli ikan yang baik
dan segar. Jiwa yang fitrah juga akan membeli sayur-sayuran yang hijau dan
segar. Sekiranya seseorang itu memilih untuk membeli ikan yang busuk dan sayur
yang sudah kuning atau layu, perbuatan itu adalah berlawanan dengan fitrah.
Sesungguhnya, fitrah itu wujud sejak manusia itu dilahirkan. Manusia
dilahirkan dengan suatu kecenderungan semula jadi untuk mempercayai dan
menyembah Allah. Beragama adalah fitrah semula jadi yang telah sedia ada yang telah
diletakkan oleh Maha Pencipta pada setiap insan. Naluri ini tetap ada dalam
diri setiap manusia. Sekiranya manusia itu bersih jiwanya sejak awal
kelahirannya maka ia dapat mengenali Allah dalam kelurusan dan kesempurnaannya.
Kekotoran unsur kebumiannya dan kekotoran unsur nafsunya serta faktor alam
sekeliling juga kebudayaannya menyebabkan manusia telah melupakan fitrah beragama
dan tuntutannya.
Walaupun betapa tebal kelalaian dan kealpaan manusia itu, namun
dalam detik tertentu manusia itu dengan sendirinya menyedari hakikat tersebut.
Dalam detik inilah fitrah yang selama ini terpendam jauh dalam dasar laut
kelupaan telah muncul berteriak dan melaung untuk kembali kepada Allah Maha
Penciptanya, untuk memohon pertolongan dari kesusahan. Bahkan orang yang
sengaja menafikan fitrah semulajadi ini akan kembali mengakuinya ketika maut
telah mencengkam ke atas jiwanya.
Walaupun fitrah asli tersebut layu, ia tidak terus mati meskipun
terpendam jauh, ia tidak terus hilang. Bila ia ditimpa kesusahan dan kesempitan
hidup, waktu itu tiada manusia yang dapat menolongnya, tiada orang yang dapat
membantunya, maka tersingkaplah selaput kegekapan yang menyelubunginya,
terserlahlah fitrah dalam diri itu, tercetuslah suara dari sanubari, merayu dan
memohon keapada Rabbnya.
Firman Allah S.W.T dalam surah al-Rum ayat 33 yang membawa maksud, “
Dan apabila manusia disentuh oleh sesuatu bahaya, mereka segera berdoa kepada
Tuhan mereka dengan keadaan rujuk kembali bertaubat kepada-Nya…”
Fitrah keagamaan itu berkembang di dalam diri seseorang sama ada
secara semula jadi atau dengan bimbingan dan didikan. Dalam hal ini, peranan
Nabi ialah menghidupkan potensi fitrah keagamaan itu supaya berkembang mengikut
bimbingan dan pandangan ajaran tauhid yang meletakkan keimanan kepada Allah S.W.T
itu sebagai asas kepada pembentukan sistem kepercayaan dan sistem kehidupan
yang menyeluruh.
Keperluan fitrah ini boleh diisi sepenuhnya jika rasa taat dan
patuh wujud dalam jiwa setiap manusia. Allah telah mengurniakan kepada manusia
petunjuk, pedoman, batasan-batasan, prinsip, amaran, ibrah, khabar gembira,
peringatan dan lain-lain supaya ia dapat dipatuhi dan ditaati oleh manusia
seisi alam. Apabila mereka patuh dan taat atas pedoman dan perintah-Nya,
manfaatnya pasti kembali kepada manusia itu sendiri.
Kejadian manusia juga telah dianugerahkan oleh Allah untuk memiliki
banyak kelebihan di mana ia berlaku dalam keadaan fitrah dan terhubung rapat
dengan sunnatullah. Manusia akan hidup, sihat, sakit, muda, tua dan akhirnya
mati. Itulah sunnatullah atau ketentuan di mana setiap mereka tidak boleh
mengelak daripada melaluinya. Menjadi fitrah juga apabila manusia diletakkan di
bawah kawalan dan ketentuan-Nya.
Antara kelebihan yang dikurniakan oleh Allah kepada manusia ialah
akal. Allah mengurniakan akal kepada manusia supaya dapat membezakan baik dan
buruk. Akal manusia juga dapat dipergunakan
untuk berfikir atau memikirkan tentang kehebatan dan kebesaran alam ciptaan
Allah S.W.T.
Daripada berfikir membolehkan manusia tahu tentang sesuatu.
Daripada tahu tentang sesuatu, ia membantu manusia memiliki ilmu pengetahuan.
Ilmu menjadi penyuluh hidup, manjadi obor dan cahaya mengatasi kejahilan dan
akhirnya menyebabkan manusia bersifat kreatif. Seterusnya berusaha menghasilkan
sesuatu bagi mengekal dan menyuburkan dirinya supaya sentiasa berada dalam
keadaan fitrah.
Sungguhpun demikian, akal manusia memerlukan nur dari al-Quran dan
sunnah. Tanpa bimbingan dari keduanya, manusia akan hilang punca dan mereka
akan tersesat dari jalan kebenaran dan secara mudah akan mengabdikan diri
kepada yang selain dari Allah. Akal yang seumpama inilah yang dimiliki oleh
golongan yang tidak beriman sepeti penganut fahaman atheis, sekular,
nasionalis, demokrasi, sosialis dan sebagainya lagi. Mereka seolah-olah
berfikir bahawa untuk hidup di muka bumi tidak perlu kepada panduan Ilahi,
bahkan cukup memadai dengan menggunakan akal mereka semata-mata. Hasil yang
demikian tidaklah menghairankan jika mereka melaungkan semboyan “Tuhan telah
mati”.
Di samping akal, manusia juga dikurniakan oleh Allah S.W.T qalbu.
Hujjatul Islam, Al-Ghazali dalam Ihya’ Ulumuddin menggambarkan qalbu manusia
sebagai medan perebutan di antara roh suci dan nafsu jahat atau pun kita
katakan qalbu manusia menjadi perebutan di antara malaikat dan syaitan.
Kedua-duanya sentiasa berebut-rebut untuk menguasai qalbu manusia. Tetapi dalam
banyak hal, syaitanlah yang selalunya menang kerana ia turut dibantu oleh nafsu
yang sememangnya terdapat di dalam diri manusia sendiri. Syaitan dan nafsu
siang malam sering bekerjasama untuk menguasai qalbu manusia, ditambah pula di
zaman akhir-akhir ini pelbagai unsur luaran turut sama mempengaruhi qalbu
manusia.
Qalbu manusia yang tidak dikawal oleh syariat Allah S.W.T akan
lebih cenderung bersifat tamak, rakus, hasad dengki dan bersifat dengan
sifat-sifat kebinatangan. Untuk memelihara qalbu agar tidak mempunyai
sifat-sifat mazmumah, beberapa aspek sepeti pembersihan jiwa, pendidikan Islam,
akhlak dan tatasusila adalah amat penting untuk ditekankan. Itulah jalan
terbaik untuk membentuk generasi manusia yang lurus pengabdiannya kepada Allah
S.W.T.
Wujudnya pelbagai malapetaka, bencana alam, peperangan yang tiada
kesudahan di sana sini, krisis moral dan politik dan ribuan lagi kerosakan
adalah disebabkan oleh perbuatan manusia sendiri yang tidak mahu tunduk dan
patuh kepada hukum-hakam Allah S.W.T. Akibat tiadanya kepatuhan kepada agama
Allah menyebabkan sebahagian manusia menzalimi manusia lain. Hikmahnya
sebahagian bala dan malapetaka yang ditimpakan kepada manusia adalah semoga
dengan penderitaan dan kepayahan yang dialami itu menyebabkan mereka bertaubat
dan kembali kepada Allah.
Untuk mengubati penyakit-penyakit masyarakat jahiliah, Rasulullah
S.A.W melihat kepada masalah yang asasi, membebaskan hati manusia dari
pengabdian kepada segala sesuatu yang selain Allah, dan berusaha mengubati itu
dengan tauhid. Apabila masalah hati manusia dengan Allah dapat diselesaikan,
pelbagai masalah yang lain yang kelihatan menggunung besarnya akan nanti
kelihatan seperti batu-batu kerikil yang kecil.
Sebenarnya dalam fitrah manusia terdapat ruang yang tidak terpenuhi dengan ilmu pengetahuan
dan juga falsafah, ia hanya terpenuhi dengan iman kepada Allah. Fitrah manusia
itu akan dinaungi rasa keterasingan, lapar dan dahaga sehinggalah ia menemui
Allah, beriman kepadaNya. Di sanalah ia memperolehi kerehatan setelah
kepenatan, hilang dari dahaga, aman dari rasa takut. Di sanalah ia merasai
hidayah selepas kebingungan dan merasa mantap setelah sebelumnya tidak menetu,
tenang dan damai setelah keluh-kesah, menemui keluarga selepas jauh bermusafir
kembara di rantau benua.
Fitrah ini walaupun dimiliki
oleh golongan musyrikin di zaman jahiliyah, mereka mengingkarinya dengan penuh
sombong lagi takbur dan bersifat keras kepala. Kadang-kadang terhimpun di atas
fitrah ini mendapan-mendapan syubhat atau debu-debu syahwat. Kadang-kadang ia
menyimpang jauh dan dicemari dengan ikutan kepada nenek moyang terdahulu, atau
mentaati secara membuta tuli kepada pemimpin dan para pembesar.
Firman Allah dalam surah al-Ankabut ayat 61 yang bermaksud, “
Dan kalau kamu bertanya kepada mereka ( golongan musyrikin) itu
siapakah yang menciptakan langit dan bumi, menjalankan matahari dan bulan,
nescaya mereka akan menjawab: Allah!”
Di Barat, timbul pelbagai aliran fahaman yang bertujuan untuk
mencari makna diri dan kehidupan. Mereka telah menolak agama dan nilai-nilai
kemanusiaan sebenar yang mampu membawa mereka ke arah fitrah insani. Aliran
fahaman seperti rasionalisme, materialisme, humanisme dan sebagainya telah
berkembang dalam kerangka akal dan pancaindera semata-mata. Mereka menolak
faktor kepercayaan tanpa asas fakta, akal dan akhirnya aliran-aliran seperti
ini menjerumuskan mereka kepada usaha terus mencari makna diri, makna hidup dan
makna kemajuan dan perubahan tanpa
panduan yang hakikat.
Manusia tidak berupaya untuk meneruskan kehidupan dalam ertikata
sebenar tanpa adanya akidah. Ini adalah kerana aqidah merupakan fitrah yang
sedia wujud dalam diri manusia. Seorang cendekiawan Barat pernah mengungkapakan
“bila ditanya kenapa saya beriman dengan Allah, saya tidak mampu menjawab
soalan tersebut melainkan dengan jawapan serupa yang saya jawab bila ditanya
kenapa saya tidur, makan dan minum. Makan minum, tidur merupakan keperluan
wujudnya jasad, begitu juga iman merupakan keperluan wujudnya roh.
PEMBAHAGIAN AGAMA
Terdapat pelbagai agama dalam masyarakat manusia disepanjang zaman.
Bermula daripada masyarakat primitif sehinggalah masyarakat termoden di dunia
hari ini. Agama yang dianuti di dunia ini terbahagi kepada dua iaitu agama
samawi dan agama budaya atau ciptaan.
Agama Samawi atau agama
Langit ialah segala agama yang bersumberkan daripada wahyu Ilahi, melalui
perantaraan atau perutusan para rasul yang dikurniakan kitab. Agama Samawi
ialah Islam, Yahudi dan Nasrani. Walaupun agama Samawi semuanya bersumberkan
wahyu dan dari Allah, namun disebabkan penyelewengan dan pengubahsuaian yang
telah dilakukan oleh penganut agama Yahudi terhadap kitab Taurat dan penganut
agama Nasrani terhadap kitab Injil, maka agama Islam sahaja yang diterima oleh
Allah selepas perutusan Nabi Muhammad S.A.W. Oleh itu agama Islam merupakan
pelengkap kepada agama Samawi yang lain yang lain dan agama Islam sahaja yang
diterima oleh Allah dan mesti diikuti hingga kiamat.
Al-Quran merupakan pelengkap suhuf-suhuf dan kitab-kitab yang telah
diturunkan kepada nabi-nabi sebelumnya.
Sebahagian kandungan kitab-kitab tersebut terkandung dalam al-Quran dan
sebahagian lagi telah dihapuskan kerana bahagian tersebut telah disempurnakan
dengan ajaran Islam yang diwahyukan kepada Nabi Muhammad S.A.W.
Firman Allah S.W.T dalam surah al-Maidah ayat 3 yang membawa maksud
“…Pada hari ini telah Ku sempurnakan agamamu dan telah Ku cukupkan kepadamu
nikmatKu dan telah Ku redai Islam menjadi agamamu. Maka barang siapa terpaksa
melakukan dosa, sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha penyayang.”
Manakala agama ciptaan ialah agama yang dicipta oleh manusia dan
tidak mempunyai kitab. Agama ciptaan itu ada banyak dan semuanya tidak diterima
oleh Allah S.W.T. Antara agama ciptaan ialah Hindu, Sikh, Buddha, Kung Fu Tze
dan lain-lain lagi. Sesiapa yang membawa dan mengikuti agama ciptaan itu adalah
kufur dan mereka akan ditempatkan ke dalam neraka.
Hanya Islam yang diredai oleh Allah S.W.T. Selepas diturunkan
al-Quran, maka semua ajaran sebelumnya telah ditamatkan penggunaannya, hanya
Islam satu-satunya panduan hidup manusia. Firman Allah dalam surah Ali-Imran
ayat 19 yang membawa maksud “ Sesungguhnya agama yang diredai di sisi Allah
S.W.T hanyalah Islam.
PEMILIHAN ISLAM SEBAGAI AGAMA YANG BENAR
Pengertian Islam
Islam berasal daripada bahasa Arab iaitu salam, salima dan
aslama. Salam bermakna selamat, sejahtera, harmoni serta aman damai
manakala salima bermakna tulen. Aslama pula bermakna patuh dan menyerah diri
kepada Allah S.W.T semata-mata. Jadi Muslim bermaksud menyerah diri dan patuh
kepada perintah Allah S.W.T serta melaksanakan perintah Allah S.W.T dan
meninggalkan larangan-Nya. Muslim tidak terhad kepada manusia.
Islam boleh didefinisikan sebagai suatu pegangan hidup secara
sederhana yang memerlukan seseorang itu taat, patuh dan tunduk menyerah diri
kepada perintah suruhan dan larangan Allah S.W.T sepenuhnya melibatkan hubungan
dengan Allah S.W.T, sesama manusia dan alam, dalam urusan dunia dan akhirat.
Islam adalah agama yang sangat terbuka, sesuai dan relevan untuk
siapa sahaja dan di mana sahaja. Islam adalah agama damai, mengajarkan
kedamaian dan menciptakan perdamaian. Islam adalah agama selamat, mengajarkan
keselamatan dan menciptakan keselamatan. Ucapan salam membuktikan bahawa Islam mengajar kedamaian. Ucapan tersebut
mendoakan supaya semua manusia mencapai kesejahteraan.
Allah S.W.T menjadikan Islam sebagai agama yang lengkap dan
sempurna mencakupi semua bidang dalam kehidupan manusia. Undang-undang asas diturunkan
melalui wahyunya berupa kitab suci al-Quran yang sesuai untuk dilaksanakan
sepanjang zaman. Kemudian manusia diberi kelebihan akal dan fikiran untuk
mengurus dan mentadbir. Sebab itu Allah memberi kuasa kepada manusia untuk
menjadi khalifah di atas muka bumi ini.
Islam adalah dasar hidup yang lengkap untuk seluruh manusia
merangkumi bidang kerohanian, kebendaan, individu, masyarakat, keagamaan,
keduniaan, teori dan juga praktikal. Kesemua urusan hidup manusia wajiblah
berlandaskan kepada ajaran Islam yang syumul menurut apa yang telah ditentukan
oleh Allah sama ada berupa aqidah, ibadat, akhlak, pergaulan, persaudaraan dan
lain-lain lagi.
Firman Allah Taala dalam surah Ar-Rum ayat 30 yang bererti, “Maka
hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama Allah. Tetapkanlah atas fitrah
Allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan
pada fitrah Allah. Itulah agama yang lurus tetapi kebanyakan manusia tidak
mengetahui.”
Ketika seseorang mengungkapkan kalimah syahadah, bererti pada saat
itu dia telah mengakui bahawa satu-satunya hukum yang harus dipatuhi adalah
hukum Allah, yang berdaulat atas dirinya hanyalah Allah. Allah sahajalah yang
harus dipatuhi, dan hanya perkara-perkara benar ( haq ) menurut Allah dan
RasulNya sahajalah yang diyakini benar.
Seseorang itu dikatakan sebagai muslim apabila menerima iman
sebagai suatu metodologi untuk meyakini faktor-faktor ghaib, yang mana ia
memberi jalan keyakinan dan ketenangan dalam melaksanakan sesuatu perkara. Hal
ini adalah logikal kerana tidak semua perkara yang Allah jadikan perlu
diketahui oleh manusia dengan kaedah saintifik. Allah memiliki kekuasaan dan
kelebihan ke atas manusia dan makhluk. Asas keimanan menerusi jendela
al-Quranlah yang meyakini bahawa kita dicpta bukan mencipta.
Islam tidak sekadar mengatur dan mengurus tetapi juga memenuhi
tuntutan fitrah kejadian manusia. Hal ini demikian kerana setiap manusia
mempunyai sifat-sifat tertentu dan berkembang dengan pengaruh masyarakat serta
lingkungan persekitaran yang tidak sama. Manusia atas sifatnya sebagai makhluk
yang berakal dan dinamik memperlihatkan cara hidup yang belainan. Namun begitu,
ia tidak menghilangkan ciri-ciri fitrah dan nilai-nilai manusiawinya walau di
mana sahaja mereka berada.
Keistimewaan Islam Berbanding Agama Lain
1. Agama
Dari Allah
Firman Allah dalam surah Al-Imran ayat 19 yang membawa maksud “Sesungguhnya
cara hidup yang sebenarnya di sisi Allah adalah cara hidup Islam”
Agama Islam diberikan pengiktirafan oleh Allah S.W.T sedangkan
agama-agama lain diberikan nama oleh pengikutnya berdasarkan nama tempat
diasaskan atau tokoh pengasas agama tersebut. Contohnya, Judaism merujuk kepada
bangsa Judah atau Yahudi, Hinduisme merujuk kepada nama sungai Indus, Budhisme
merujuk kepada nama pengasasnya iaitu Sidharat Gautama Budha.
Islam ialah syariat yang memberi kesan dan pelaksanaan hukumnya
penting kepada seseorang insan. Syariah atau
undang-undang Islam pada hakikatnya adalah sebahagian daripada undang-undang
ciptaan Allah S.W.T untuk seluruh alam ini. Ia dicipta untuk mengatur kehidupan
umat manusia selaras dengan perkembangan dan perjalanan alam serta fitrah
manusia sendiri.
Sebarang bentuk peraturan atau perundangan yang dibawa atau dibuat
selain daripada Islam tidak dapat menjamin kebahagiaan dan tidak dapat mencapai
matlamat yang hakiki. Antara lain, perundangan yang dibuat selain daripada
Islam tidak dapat membawa keadilan sepenuhnya kepada manusia. Apabila kita teliti dan nilai
dari sudut material yang telah menyeliputi diri orang yang berfahaman
sekular, di mana mereka sebenarnya hidup dalam keadaan cemas dan tidak
tenteram. Kebendaan yang mereka harap-harapkan daripadanya untuk mendapat kebahagiaan
yang hakiki sebenarnya tidak tercapai.
Sesiapa yang mencari agama selain Islam akan ditolak dan
mendapatkan kerugian. Firman Allah S.W.T yang beemaksud, “ sesiapa yang
mencari agama selain Islam, maka tidak akan diterima agama tersebut, dan di
akhirat ia termasuk orang-orang yang rugi.”
Kewajipan menunaikan solat, mengeluarkan zakat,berpuasa,
mengerjakan haji bagi yang mampu, amalan bersedekah adalah jalan-jalan amal
yang membantu menyubur dan mengekalkan manusia dalam fitrah. Begitu juga ilmu
tentang Rukun Iman yang membolehkan manusia insaf tentang faktor-faktor ghaib
yang mentadbir dan menguruskan alam ini, di mana ia akan mengukuhkan lagi
fitrah insaniah. Segala bentuk bimbingan, pimpinan, nasihat dan kaunseling yang
diberikan oleh Islam terangkum dengan padu dalam pelbagai bidang seperti
ibadah, iktikad, kebudayaan, ekonomi, pengurusan, pemerintahan dan sebagainya.
Semua lapangan ini mempunyai hubungan yang rapat dengan kehidupan manusia dan
setiap individu.
Islam tidak sekadar mengatur dan mengurus tetapi juga memenuhi
tuntutan fitrah kejadian manusia. Hal ini demikian kerana setiap manusia
mempunyai sifat-sifat tertentu dan berkembang dengan pengaruh masyarakat serta
lingkungan persekitaran yang tidak sama. Manusia atas sifatnya sebagai makhluk
yang berakal dan dinamik memperlihatkan cara hidup yang berlainan. Namun
begitu, ia tidak menghilangkan ciri-ciri fitrah dan nilai-nilai manusiawinya
walau di mana sahaja mereka berada.
Al-Quran telah meletakkan prinsip-prinsip kehidupan secara umum
yang perinciannya dijelaskan sendiri oleh Nabi S.A.W. Dan al-Quran berfungsi sebagai petunjuk dalam memberi jawapan kepada manusia
tentang makna diri, makna kehidupan, makna kemajuan dan perubahan, malah
tentang kematian dan hari akhirat. Paling utama, ia memberi kepada manusia
pedoman untuk memahami perkara ghaib dan dikaitkan dengan yang nyata. Manakala
al-Sunnah pula pelengkap kepada al-Quran.
Dilihat kepada awal penubuhan kerajaan Islam Madinah di bawah
pimpinan Rasulullah S.A.W, Madinah merupakan suatu daerah yang dihuni oleh
pelbagai bangsa dan agama. Di sana terdapat penganut Yahudi dan Nasrani selain
Islam. Tetapi mengapa syariat Islam boleh dilaksanakan oleh Rasulullah S.A.W
tanpa terlebih dahulu mendapat persetujuan dari kaum Yahudi dan Nasrani. Ini
menunjukkan bahawa Islam boleh dilaksanakan di mana sahaja dan apa keadaan
sekalipun. Hanya jiwa yang bersifat munafik dan mempunyai pelbagai kepentingan
diri sahaja cuba untuk menggagalkan usaha untuk melaksanakan syariat Islam
dengan pelbagai alasan yang terlalu rapuh.
Islam tidak memaksa sesiapa pun memeluk agamanya, itu adalah
pilihan sendiri. Segala amalan dan perbuatan dalam Islam akan dinilai sebagai
amal kebajikan dan berharga apabila ia dilakukan dengan ikhlas sahaja. Dalam
pengagihan sumber kekayaan, sememangnya tidak boleh diagihkan sama rata seperti
fahaman komunisme kerana realitinya ada golongan kaya, miskin, sederhana dan
lainnya. Untuk itulah dalam Islam disyariatkan zakat harta, zakat fitrah,
derma, wakaf, sedekah dan lainnya.
Allah S.W.T menjadikan manusia berpasang-pasang. Daripadanya timbul
keinginan untuk bekeluarga. Melaluinya, akan lahirlah zuriat dan keturunan.
Akhirnya, wujudlah generasi dan masyarakat yang bakal membina negara dan juga
tamadun ke arah yang cemerlang. Itulah kehidupan yang fitrah di mana hawa nafsu
disalurkan dengan cara yang betul dan diredhai Allah.
Islam meyakini satu bentuk politik semesta, iaitu sistem politik
keagamaan untuk seluruh dunia yang berpaksi kepada landasan yang diwahyukan
Allah kepada Nabi. Struktur dan gerak kerja Negara Islam bersandarkan kepada
analisis dan keteraturan landasan wahyu tersebut dalam satu lembaga hukum
bernama syariah. Justeru itu, sistem pemerintahan negara Islam tidak boleh
disamakan dengan sistem teokrasi Barat yang menyaksikan paderi boleh membuat
modifikasi, mengubah dan menukar ganti hukum-hakam.
Pembentukan negara bangsa yang berasaskan nasionalisme adalah
produk asing bagi politik muslim. Dalam tasawur seorang muslim, seluruh dunia
adalah tempat tinggalnya kerana alam ini berada di bawah kedaulatan Tuhan.
Gagasan nasional ( kebangsaan ) menimbulkan pandangan materialisme terhadap
kehidupan, mencetuskan rasa perkauman dan kesempadanan daerah yang menghambat
semangat untuk memanusiakan umat sejagat.
Doktrin-doktrin dan ajaran agama lain, contohnya Kristian,
Buddhisme dan Hinduisme tidak memberikan perhatian kepada soal politik
berbanding dengan Islam. Dalam doktrin Kristian misalnya, ungkapan “ Give to
Caesar what is Caesar’s and to God what is God’s’ ( Berilah hak pemerintah
kepada pemerintah dan hak Tuhan kepada Tuhan ) membuktikan tanpa ragu hakikat
tersebut. Dasar sekularisme juga mengasingkan agama
dari politik dan pemerintahan. Dari sinilah timbulnya kata-kata hikmat jahiliah
“ jangan campurkan Islam dengan politik’.
Kita hendaklah mengetahui bahawa mereka yang menyeleweng dari
syariat Allah S.W.T, menolak hukum dan syariat seperti hudud dan menghalang
sebarang usaha untuk mendaulatkan syariat Allah, mereka itulah yang sewajarnya
diberi gelaran pelampau dan ekstrimis. Begitu juga orang yang menganut fahaman
nasionalisme, sosialisme, demokrasi, rasionalisme, komunisme, sekularisme,
liberalisme dan sebagainya adalah golongan yang melampau dan keterlaluan serta
terkeluar dari batas-batas Islam.
Islam tidak menghalang
Muslim membina hubungan baik dengan bukan muslim. Islam juga sangat bertolak
ansur kepada penganut agama lain. Orang bukan Islam hidup aman di negara-negara
Islam bahkan Rasulullah S.A.W mewajibkan pemimpin Islam untuk memberikan
perlindungan kepada orang bukan Muslim yang tinggal di Negara Islam.
2. Islam
Agama Universal
Dalam membentuk sistem yang universal, Islam tidak mengiktiraf
hubungan puak, bangsa, warna kulit, dan lain-lain lagi. Islam menganggap
unsur-unsur ini sebagai membatasi dan menyempitkan konsep universal. Universal
yang dibawa oleh Islam adalah untuk kebaikan manusia seluruhnya. Islam mahu
menghubungkan seluruh manusia dengan suatu fikrah atau akidah yang semua mereka
menganutinya dengan penuh percaya dan redha. Atas sifat ini, maka semua perintah
adalah untuk seluruh manusia tanpa dibeza-bezakan.
Islam agama Universal. Nabi Muhammad S.A.W diutuskan oleh Allah
S.W.T kepada seluruh alam. “ Semua rasul yang diutus sebelumku hanya berlaku
untuk umat atau bangsanya sahaja, tapi aku diutus untuk semua umat manusia. “ Nabi-nabi lain diutus khas kepada satu kaum
tertentu untuk jangka masa yang tertentu
juga sedangkan Nabi Muhammad S.A.W tidak kepada mana-mana bangsa. Selain itu,
muslim dalam kalangan bukan Arab lebih ramai berbanding bangsa Arab sungguhpun
Islam mula berkembang di Tanah Arab. Sebahagian orang Arab juga bukan beragama
Islam. Ada antara mereka beragama Kristian dan langsung tidak mempunyai agama.
3. Islam Agama
Yang Mudah
Islam adalah agama yang mudah difahami kerana kepercayaan kepada
Allah S.W.T disertai hujah dan bukti yang sahih. Oleh yang demikian, mentaati
perintah Allah S.W.T adalah wajib dan menuruti segala larangan-Nya tanpa
mempertikaikannya. Allah Maha Pengasih dan Maha Penyayang, Allah S.W.T
mengetahui yang terbaik untuk hamba-Nya. Oleh itu, Allah S.W.T memerintahkan
manusia melakukan perkara yang baik dan melarang perkara yang buruk. Setiap
perintah dan larangan Allah S.W.T mempunyai hikmah yang kadangkala manusia
tidak melihat hikmah tersebut kerana keterbatasan akal dan fikiran manusia. ”
Allah S.W.T menetapkan undang-undang dalam Islam bertujuan untuk
memudahkan manusia menjalani kehidupan di dunia. Perumpamaan pemasangan lampu
isyarat sebagai undang-undang jalan raya, mungkin sebahagian pengguna merasa
lampu isyarat menyusahkan, tetapi jika lampu isyarat dipadamkan maka kesesakan
lalu lintas dan langgar lari berlaku secara berleluasa. Hakikatnya kewujudan
undang-undang jalan raya telah memudahkan pengguna jalan raya dan menjamin
keselamatan pengguna. ” Firman Allah S.W.T yang bermaksud “ Allah
tidak membebani seseorang melainkan
sesuai dengan kesanggupannya..’
Antara bukti Islam mudah dalam pengamalan ialah al-Quran diturunkan
secara berperingkat selama 23 tahun untuk mudah difahami dan diamalkan dan
pengharapan arak secara berperingkat supaya manusia mudah meninggalkan arak. Kadangkala
suatu perkara yang baru akan terasa susah pada permulaannya kerana tidak
terbiasa. Apabila perkara itu dilatih dan diamalkan secara berulang-ulang,
lama-kelamaan ia akan menjadi mudah.
Contoh kemudahan yang diberikan oleh Allah ialah boleh meninggalkan
puasa apabila keuzuran, solat sambil duduk atau berbaring apabila mempunyai
keuzuran, makanan haram boleh dimakan apabila berada dalam keadaan darurat dan
sebagainya lagi.
4. Islam
Tidak Menghalang Komodenan Selagi Tidak Bercanggah Dengan Syariat
Manusia tidak dapat mengelak daripada cabaran kemajuan dan
perubahan yang berlaku hampir saban waktu. Lebih mencabar ialah menghadapi
perubahan dan kemajuan yang bukan berasaskan kerangka fitrah seperti yang
diajukan oleh Islam. Pengaruh daripada kedua-dua cabaran tersebut tidak hanya
datang daripada Islam, tetapi juga di luar agama.
Tradisi ilmu sains dan teknologi yang berkembang di Barat kini
sudah lama terpisah dengan kepentingan nilai-nilai norma manusia. Misalnya,
setiap ciptaan yang dibuat bukan hanya untuk kepentingan sesama manusia tetapi
juga ke arah kemusnahan mereka sendiri. Apabila ilmu itu digunakan tanpa
pertimbangan nilai dan etika, ia menyebabkan berlakunya salah guna dan akhirnya
kesan buruk akan ditanggung oleh manusia itu sendiri.
Disebabkan itulah, Islam melihat perkembangan ilmu alat hanya
sebagai cara dan bukannya matlamat. Cara dan matlamat harus seiring untuk
menghasilkan natijah yang baik. Oleh itu, setiap pencipta alat tidak hanya
perlu untuk menumpukan kapada kecanggihan perkakasan atau aspek komersial
sahaja, tetapi nilai guna program dan perisiannya yang harus selari dalam
proses pembangunan insan. Islam tidak menolak kepentingan perkakasan seperti komputer,
televisyen, internet, laman web dan sebagainya kerana Islam melihatnya sebagai
suatu alat yang membawa sesuatu matlamat.
Masyarakat di Barat hari ini walaupun maju dalam teknologi dan
sains, tetapi pada masa yang sama mereka sedang kehilangan pertimbangan
keinsanan dan semakin jauh dari kehidupan yang fitrah. Agama bukan lagi menjadi
ukuran dalam hidup bahkan ditinggal jauh ke belakang. Selain daripada itu, moral juga tidak lagi menjadi pertimbangan
tetapi statusnya diukur atas keperluan bersama.
Islam tidak pernah mengekang kebebasan manusia untuk berkembang dan
maju ke hadapan. Cuma di dalam setiap kebebasan dan tindak tanduk ada
batasannya. Islam menghormati sepenuhnya hak asasi manusia sama ada lelaki atau
wanita serta yang Islam atau pun bukan Islam. Kesemuanya berkongsi fitrah iaitu
kehendak, naluri atau sifat yang sama iaitu kepercayaan kepada kewujudan Tuhan.
KESIMPULAN
Sesungguhnya Islam satu-satunya system hidup yang mampu bertahan
dan berada dalam mana-mana keadaan dan zaman. Islam adalah agama fitrah yang
mudah difahami dan apabila kefahaman serta pengamalan Islam dicemari oleh akal
fikiran manusia maka fitrah tersebut telah hilangg sehingga Islam kelihatan
susah.
Islam perlu difahami sebaiknya sebagai agama rohaniah yang memberi
kekuatan dalaman terhadap manusia dan juga sebagai manifestasi zahiriah dalam
bentuk amal dan pekerti. Membangun fitrah diri bererti sekali gus membangunkan
persekitaran diri, di mana fokus pembangunan dalam Islam ialah rijal atau
insan. Dan perlu disedari bahawa pembangunan diri atas asas yang yang fitrah
bakal membangunkan persekitarannya secara fitrah juga.
Oleh itu perlu disedari bahawa punca kelemahan umat Islam adalah disebabkan
sikap lalai dan jahil terhadap agama mereka. Usaha yang bersungguh-sungguh
tanpa mengenal penat lelah perlu dibuat untuk menyedarkan kembali umat yang
telah terlalai oleh pukauan dan mimpi-mimpi jahiliah yang menyerang selama ini.
Keimanan yang benar perlu ditanam ke dalam jiwa umat ini agar lahir peribadi
muslim yang berjiwa Islam dan sanggup berkorban demi kemuliaan Islam.
Dinamika Islam tidak semestinya dikorbankan prinsip-prinsipnya yang
fundamental, tetapi harus mampu mengimbangi perubahan di Barat ke arah cara
hidup yang lebih fitrah. Kekosongan jiwa, pencarian makna diri dan makna hidup
yang sedang ditanggung menuntut hikmah yang tinggi bagaimana kehebatan al-Quran
dan keunggulan peribadi Nabi Muhammad S.A.W menjadi pedoman terbaik membimbing
mereka ke arah jalan yang diredhai Allah.
Sesungguhnya segala yang ada pada manusia adalah milik Allah yang
dipinjamkanNya buat sementara. Oleh itu sewajarnyalah manusia itu bertindak
mengurus kehidupan dirinya menurut aturan yang telah diamanahkan kepadanya.
Kehidupan manusia pula mempunyai arah, matlamat serta tujuan tertentu selaras
dengan kebijaksanaan Penciptanya iaitu mencari redha Allah dan keelokan
hubungan denganNya.
RUJUKAN
Abdul Basit Hj. Abdul Rahman. 2009. Islam Agama Sempurna. Kuala
Lumpur : Telaga Biru Sdn.Bhd.
Abd.Latif Muda & Rosmawati Ali. t.th. Pengantar Ilmu Tauhid.
Kuala Lumpur : Pustaka Salam Sdn.Bhd.
Akhmal Mohd Zain. 2004. Asas Pengetahuan Agama Islam. Kuala
Lumpur : Al-Hidayah Publishers.
Al-Haqir Hamizan Hussin. 1996. Islam Dalam Arus Jahiliyah. Johor
Bharu : Perniagaan Jahabersa
Amat Juhari Moain & Ann Wan Seng. 2011. Islam Bukan Pada
Nama. Kuala Lumpur : Must Read Sdn Bhd.
Che Zuina Ismail. 2006. Pengantar Asas-Asas Islam. Kuala
Lumpur : Ampang Press Sdn.Bhd.
Faisal Abdurrahman.2012. Islam Untuk Semua. Kuala Lumpur :
Must Read Sdn.Bhd
Fathi Ridhuan. 1982. Islam Wa Al-Muslimun. Kaherah : Darul
Al-Syuruk.
Mawardi Labey El-Sulthani. 2002. Islam Agama Kedamaian. Jakarta
: Al-Mawardi Prima..
Ramli Awang. 1997. Tasawwur Rabbani Menurut Al-Quran dan
Al-Sunnah. Kuala Lumpur : Al-Hidayah Publishers.
Ramli Awang. 2012. Islam : Pemikiran Kenegaraan &
Pemerintahan. Johor Bahru : UTM Press.
Sidek Baba. 2011. Fitrahkah Kita Sebagai Hamba Ciptaan Ilahi?. Selangor
: Grup Buku Karangkraf Sdn.Bhd
Yasien Mohamed. 1996. Fitrah : The Islamic Concept of Human
Nature. London : Deluxe Printers.
No comments:
Post a Comment