Powered By Blogger

Thursday, 9 January 2014

"HUDUD & TA'ZIR "


PENDAHULUAN

Jenayah ialah larangan-larangan syarak yang dilarang oleh Allah dengan hukuman hudud dan ta’zir. Sekiranya jenayah itu menyentuh kepentingan masyarakat, ia disebut sebagai jenayah awam manakala jika menyentuh kepentingan individu, ia disebut sebagai jenayah terhadap individu atau kesalahan persendirian. 

Hudud mahupun ta’zir bukanlah nama sebenar bagi jenayah-jenayah yang tertentu. Ia sebaliknya nama jenis hukuman atau keseksaan yang akan dikenakan terhadap pesalah dalam kes-kes jenayah berkenaan.

Tujuan mengambil hukum-hukum dan undang-undang Islam ialah untuk mendirikan sebuah masyarakat Islam yang hidup berasaskan keluhuran, kemuliaan, kebersihan, keamanan dan ketenangan. Sesuatu undang-undang tidak dipandang berguna jika kewujudannya tidak membantu mengurangkan jenayah dalam masyarakat. Wujudnya seperti tiada. Kadang-kadang, undang-undang seolah-olah menjadi baja pula kepada para penjenayah. Jenayah bertambah sama naik dengan bertambahnya undang-undang baru. Akhirnya, jenayah sama subur dan acap kali pindaan undang-undang.

Dengan imbangan keadilan, keberkatan, pembalasan yang setimpal, keampunan dosa, dan kuasa cegahan inilah yang menjadikan undang-undang syariah lebih ampuh dalam memerangi jenayah. Perlu diingatkan bahawa undang-undang semata-mata tidak akan berupaya membanteras jenayah sepenuhnya.

Oleh sebab itu, Islam datang dengan membawa bersama program-program tarbiyah bertujuan menanamkan ketaqwaan dalam kalangan manusia. Taqwa inilah perisai yang pertama bagi menyekat perbuatan-perbuatan jahat dan undang-undang adalah sekatan-sekatan tambahan kalau-kalau sekatan ketaqwaan masih boleh dilepasi oleh sebahagian anggota masyarakat. Taqwa ibarat sayap kanan dan undang-undang syariah adalah sayap kiri yang menjadi pelengkap.

Sesungguhnya sejarah telah membuktikan bahawa masyarakat Islam ketika melaksanakan hudud, mereka hidup aman damai dengan harta benda, kehormatan dan peraturannya sehinggakan pesalah itu sendiri yang mahukan hudud ditegakkan kerana mahu mensucikan diri dan menghapuskan dosanya.
                                                                                                                                                    
     
  HUDUD
            
   Pengertian Hudud

Hudud berasal dari perkataan arab yang “mufrad” atau asalnya “had” bermaksud sekatan atau sempadan atau tegahan.

Hudud menurut istilah umum ialah hukuman tertentu terhadap perbuatan jahat, iaitu suatu bentuk hukuman keseksaan yang mana bentuk dan kadarnya telah ditentukan oleh Allah S.W.T dan syarak dan ia mestilah dilaksanakan untuk menjaga hak Allah S.W.T dan kepentingan masyarakat awam.  Disebut juga hukuman sebagai hudud, kerana keadaannya yang dilarang daripada melakukan kesalahan yang menyebabkan akan menerima padah tersebut. Hudud Allah S.W.T ialah hukum yang dihadkan dan ditentukan-Nya.

Menurut jumhur para fuqaha, kesalahan-kesalahan hudud ini ada tujuh, iaitu berzina, mencuri, menuduh zina atau qazaf, minum arak, menyamun, memberontak dan murtad. Sementara hukuman-hukumannya ialah rejam sampai mati dalam sesetengah kes perzinaan, bunuh atau potong tangan atau potong kaki atau sula, mengikut kes dalam jenayah perompakan, potong tangan dalam kes-kes mencuri dan sebat dalam sesetengah kes perzinaan dan dalam kes-kes qazaf dan minum arak. 

Ini bererti bahawa jenayah hudud itu ialah kesalahan awam iaitu menyentuh kepentingan masyarakat umum secara langsung. Sesuai dengan kedudukannya sebagai jenayah berat, syariat Islam menentukan prosedur yang lebih ketat ke atas jenayah-jenayah hudud. Ini bagi mengelakkan hukuman dijatuhkan ke atas orang yang tidak bersalah. 
                                                                                                                                                               
                                                                                                                                                 
Jenis Kesalahan Hudud Dan Hukumannya

(1)   Mencuri

Mencuri mengikut pengertian istilah ialah mengambil barang orang lain secara sembunyi atau tanpa keizinan pemilik. 
Firman Allah Taala dalam surah al-Ma’idah ayat 38 yang bermaksud,  “ Orang yang mencuri lelaki atau perempuan, potonglah tangan keduanya (sebagai) pembalasan bagi apa yang mereka kerjakan dan sebagai siksaan dari Allah. dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana”  

Antara syarat sabit mencuri dan potong tangan ialah :
1.      Barangan bernilai ¼ dinar atau lebih
2.      Barangan bernilai 3 Dirham atau lebih
3.      Barangan itu disimpan pada tempat yang sesuai. 

Jumhur ulama’ seperti Imam Syafie dan Imam Malik berpendapat hukuman terhadap pencuri secara terperinci dapat dibahagikan kepada lima bahagian :
1.      Pencuri yang mencuri kali pertama dikenakan had potong tangan kanan hingga pergelengan tangan
2.      Mencuri kali kedua dipotong kaki kiri hingga buku lali
3.      Mencuri kali ketiga dipotong tangan kiri hingga pergelangan tangan
4.      Mencuri kali keempat dipotong kaki kanan hingga buku lali
5.      Mencuri kali kelima dan seterusnya dikenakan ta’zir atau dipenjarakan sehingga bertaubat.


    
(2)   Rompak Dan Samun

Rompak atau samun ialah tindakan mengganggu laluan awam dengan tujuan untuk menkut-nakutkan manusia atau merampas serta mengambil harta orang dengan paksaan dan kekerasan. 

Firman Allah Taala dalam surah al-Ma’idah ayat 33 yang bermaksud,  “Sesungguhnya pembalasan terhadap orang-orang yang memerangi Allah dan Rasul-Nya dan membuat kerusakan di muka bumi, hanyalah mereka dibunuh atau disalib, atau dipotong tangan dan kaki mereka dengan bertimbal balik, atau dibuang dari negeri (tempat kediamannya). yang demikian itu (sebagai) suatu penghinaan untuk mereka didunia, dan di akhirat mereka beroleh siksaan yang besar”.
Imam Shafi’e menafsirkan ayat di atas yang bermaksud :

“Dalam sesuatu rompakan dan sebagainya, jika didapati perompak-perompak hanya sekadar merampas harta benda dengan cara menakut-nakutkan mangsanya, maka mereka hendaklah dihukum dengan memotongkan tangan kanan dan kaki kirinya. Kalau dalam rompakan itu mereka membunuh mangsanya tetapi tidak mengambil sebarang harta, maka mereka hendaklah dibunuh balas. Jika disamping merompak itu, harta diambil, mangsanya dibunuh, maka mereka hendaklah disalib selama-lamanya tiga hari dan dibunuh. Jika mereka hanya menganggu ketenteraman umum dan mengancam orang tanpa mengambil sebarang harta maka mereka hendaklah dibuang daerah.”
            
Menurut al-Qurtubi di dalam tafsirnya bahawa pihak pemerintah boleh membuat pilihan di dalam menghukum perompak dan sebagainya, sama ada hendak menjatuhkan hukuman bunuh atau salib atau dipotong tangan dan kaki secara berselang atau membuang daerah, mengikut seperti mana dalam ayat tadi.


(3)    Berzina

Zina ialah persetubuhan haram antara lelaki dan perempuan tanpa ikatan perkahwinan yang sah.

Firman Allah dalam surah al-Nisa yat 25 yang membawa maksud, “Perempuan yang berzina dan laki-laki yang berzina, Maka deralah tiap-tiap seorang dari keduanya seratus dali dera, dan janganlah belas kasihan kepada keduanya mencegah kamu untuk (menjalankan) agama Allah, jika kamu beriman kepada Allah, dan hari akhirat, dan hendaklah ( pelaksanaan ) hukuman mereka disaksikan oleh sekumpulan orang-orang yang beriman.”
           
Ulama sepakat mengatakan bahawa ayat yang tersebut di atas adalah khusus untuk penzina yang belum berkahwinغير محصن”. Mereka itu  hendaklah disebat dengan seratus kali sebatan. Manakala penzina yang telah berkahwin “محصن” maka mereka hendaklah dihukum rejam. 

Diriwayatkan daripada Umar bin al-Khatab R.H. katanya “Sesungguhnya Allah S.W.T. telah mengutuskan Muhammad S.A.W. dengan hak. Diturunkan kepadanya al-Quran. Di antara ayat yang diturunkan kepadanya ialah ayat rejam. Kami telah membacanya, memahaminya dan menyedarinya. Rasulullah S.A.W. telah merejam penzina. Kami juga telah merejam penzina selepasnya. Aku khuatir kalau-kalau ada di zaman kebelakangan nanti, orang-orang yang meragui dan menghujjahkan hukuman rejam itu tidak terdapat di dalam al-Quran. Dari itu mereka akan tersesat kerana meninggalkan hukuman yang telah ditetapkan oleh Allah dan Rasulnya. Rejam adalah sebenarnya hukuman ke atas penzina yang berkahwin sama ada lelaki atau perempuan, sekiranya ada bukti nyata atau perempuan tersebut mengandung ataupun pengakuan.

Al-Imam al-Shafi’e menegaskan  bahawa hukuman ke atas penzina yang berkahwin adalah rejam. Ulama juga sepakat mengatakan bahawa penzina yang berkahwin hendaklah dihukum rejam. Rasulullah S.A.W. telah menjatuhkan hukuman rejam ke atas penzina sehingga mati sedangkan hukuman bunuh itu hanya wajar dihukum ke atas pembunuh sahaja. ( Haron Din 1993: 10 ).
    
Zina boleh disabitkan dengan tiga cara iaitu :
1.       Disaksikan oleh 4 orang lelaki yang cukup syaratnya
2.      Pengakuan penzina yang cukup syaratnya
3.      Qarinah ( Bukti )



(4)    Menuduh Zina ( Qazaf )

Qazaf bermaksud menuduh seseorang melakukan zina tanpa pembuktian yang jelas dan lengkap.
Qazaf  juga merangkumi kata-kata yang menafikan keturunan. Contohnya, seseorang berkata, “ kamu bukan anak si fulan”. Kata-kata tersebut bermaksud ibunya telah melakukan zina. 

Firman Allah Taala dalam surah al-Nur ayat 4 yang membawa maksud, “Dan orang-orang yang menuduh wanita-wanita yang baik-baik[1029] ( berbuat zina ) dan mereka tidak mendatangkan empat orang saksi, Maka deralah mereka ( yang menuduh itu ) delapan puluh kali dera, dan janganlah kamu terima kesaksian mereka buat selama-lamanya. Dan mereka Itulah orang-orang yang fasik.”

Perbuatan menuduh orang berzina memberi kesan yang besar kepada kehidupan seseorang yang dituduh. Perbuatan itu akan menimbulkan permusuhan, memporak perandakan rumah tangga dan masyarakat. Manakala, anak-anak yang lahir dari seseorang yang dituduh zina akan menjadi mangsa serta kebahagiaan rumahtanga akan runtuh dan hancur. Oleh yang demikian, ulama bersetuju mengatakan bahawa orang yang menuduh zina ke atas perempuan-perempuan yang bersih hendaklah dihukum sebat dengan lapan puluh kali sebatan.


(5)    Minum Arak

Minum arak ialah meminum segala minuma yang memabukkan dan menyebabkan hilang kewarasan akal, baik sedikit ataupun banyak, sama ada memabukkan atau tidak.

Firman Allah Taala dalam surah al- Ma’idah ayat 90 yang membawa maksud “Hai orang-orang yang beriman, Sesungguhnya (meminum) khamar, berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah, adalah termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan.

Jenayah meminum arak atau minuman yang memabukkan mempunyai satu jenis sahaja hukumannya iaitu disebat sebanyak 40 sebatan. 

Sabit Had Minum Arak :
1.      Pengakuan peminumnya sendiri
2.      2 orang saksi lelaki dan perempuan yang cukup syarat
3.      Bahan yang memabukkan itu dalam bentuk minuman
4.      Mengambil minuman yang memabukkan itu melalui mulut dan sekurang-kurangnya sampai ke halkum
5.      Dilakukan secara sukarela

   
(6)   Murtad

Murtad ialah tindakan seseorang yang keluar daripada agama Islam sama ada melalui I’tikad, kata-kata atau perbuatan. 

Firman Allah S.W.T dalam surah al-Baqarah ayat 217 yang membawa maksud “Barangsiapa yang murtad di antara kamu dari agamanya, lalu Dia mati dalam kekafiran, Maka mereka Itulah yang sia-sia amalannya di dunia dan di akhirat, dan mereka Itulah penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya.”

Menurut pendapat jumhur ulama’, sesiapa yang didapati murtad sama ada lelaki atau perempuan dengan salah satu cara tersebut, ia mestilah ditahan oleh qadi atau hakim atau pemerintah selama tiga hari tiga malam untuk memberi peluang kepadanya supaya bertaubat. Sekiranya telah tamat tempoh tersebut dan dia tetap enggan kembali kepada Islam dan enggan bertaubat, ia mestilah dihukum bunuh. 


7)  Memberontak

Memberontak ialah suatu tindakan menuntut sesuatu yang tidak seharusnya dituntut dengan cara kekerasan dan kezaliman, iaitu menentang pemerintahan dengan kekuatan senjata melalui cara yang tidak diharuskan oleh syarak. Jenayah memberontak adalah satu bentuk hukuman sahaja, iaitu dijatuhkan hukuman mati atau diperangi. 

Demi kebaikan bersama dan keamanan, walaupun memberontak merupakan suatu jenyah, namun terlebih dahulu sebelum bertindak dan mengambil tindakan tegas terhadap pemberontak, pemerintah mestilah meneliti dan mengkaji sebab dan faktor lahirnya pemberontakan tersebut.


 Kewajipan Melaksanakan Hukum Hudud
 Hudud sebagaimana pengertiannya ialah suatu seksaan yang telah ditetapkan Allah yang wajib dilaksanakan kerana menunaikan hak Allah.

Al-Syeikh Mahmud Syaltut dalam konteks mengulas persoalan perlaksanaan hukum hudud, beliau menegaskan:
“Hukum-hukum Qat’I yang tersebut dalam al-Quran ( seperti hukuman hudud ) wajib dilaksanakan sepenuhnya. Orang-orang Islam yang menghukum dengan hukuman-hukuman lain dari itu akan menjadi murtad sekiranya mereka berkeyakinan hukum itu adalah lebih baik dan lebih sesuai dari hukum Allah.” 

Beliau menerangkan bahawa: “ Tidak bersalahan ulama dalam menentukan bahawa orang yang disuruh Allah untuk menghukum dengan hukuman sebatan itu adalah pemerintah dan sesiapa yang ditugaskan oleh pemerintah untuk melaksanakan hukuman itu. Ada juga qaul yang mengatakan bahawa perintah tersebut adalah ditujukan kepada orang-orang Islam semuanya. Hal ini kerana melaksanakan upacara-upacara keagamaan adalah kewajipan umum yang mesti bertanggungjawab ke atas semuanya. Adapun pemerintah adalah mewakili orang ramai dalam melaksanakan hukuman apabila tiba masanya.
             


  
Hikmah Pensyariatan Hudud

Terdapat lima kepentingan asas masyarakat yang sangat diambil berat oleh Islam dikenali sebagai “lima kepentingan asas” ( al-Doruuriyyat al-Khams ) iaitu agama, nyawa, akal, keturunan dan harta. 

Hikmah penetapan hukuman hudud adalah untuk menjaga kesihatan pada had khams, memelihara kehormatan manusia pada had qazaf, menjaga harta pada had pencurian. Perbuatan-perbuatan di atas sangat berkaitan dengan akal sihat dan watak asal manusia. Oleh kerana itu, dalam ajaran agama terdahulu pun semua bentuk kejahatan di atas adalah dilarang, harta tidak boleh dicuri, kehormatan tidak boleh dinodai dan sebagainya. Jika demikian adanya, maka semakin jelaslah faedah dan manfaat hudud tersebut sangat besar, maka ia dijadikan Allah sebagai hak-Nya, kerana Allah tidak pernah berkeinginan buruk dan zalim terhadap hamba-Nya dan selamanya ia akan memberikan yang terbaik untuk manusia.

Bagi menjaga kemurnian agama, jenayah murtad diperuntukkan. Qisas dan Diyat bagi menjaga kepentingan nyawa dan tubuh badan, hukuman terhadap pencuri bagi menjaga keselamatan harta benda, pengharaman minum arak bagi menjaga kesejahteraan akal dan hukuman terhadap jenayah zina bertujuan untuk menjaga kesucian nasab keturunan dan kesejahteraan berkeluarga. 

Antara hikmah disyariatkan hukum hudud adalah untuk membanteras atau mencegah tindakan kejahatan yang ada di tengah-tengah masyarakat, memelihara diri manusia dari kebinasaan, menjaga kehormatan dan harga dirinya, menjaga kemurnian keturunan serta menghindarkan harta dari pemanfaatan yang tidak tepat dan kerosakan.

Selain itu, hikmah pensyariatan hudud adalah untuk melindungi seluruh hamba Allah dari hal-hal yang menyebabkan bahaya atau mudarat bagi mereka seperti ternodanya tempat tidur suami isteri dan rosaknya dan hilangnya garis keturunan. Maka untuk menghindarkan itu semua terjadi, disyariatkanlah hudud agar menjadi pelindung yang ampuh bagi manusia dari segala musibah, seperti kerosakan moral, penyakit jiwa dan lain sebagainya yang pada akhirnya menjerumuskan manusia ke dalam jurang jahanam.

Agama Islam sebenarnya begitu menitikberatkan keadilan di mana hudud tidak boleh ditegakkan melainkan telah jelas sabit seseorang itu melakukan kesalahan. Ini dilakukan dengan mengetatkan proses untuk mensabitkan kesalahan itu. Kemudian, dia berhak menolak hudud sekiranya berjaya menimbulkan syubhah. Hudud boleh dijatuhkan dengan wujudnya bukti-bukti yang nyata sehingga dapat mencapai kesan yang praktikal dalam menegah jenayah dan menangani kegiatannya.

Hikmah lain pelaksanaan hukum Hudud ialah untuk mencegah manusia daripada mendekati kesalahan-kesalahan tersebut, memelihara masyarakat daripada kefasadan, dan menyucikan daripada dosa dan noda. Hukum hudud mengandungi kemaslahatan, pembasmian di samping tidak melampaui kadar yang sepatutunya ditanggung oleh penjenayah.

Kekerasan hukuman pada hakikatnya adalah rahmat kepada orang yang  ragu-ragu untuk melakukan jenayah kerana kekerasan hukuman tersebut akan menimbulkan ketakutan dalam kalangan mereka yang cuba melakukannya. Maka, keadaan itu juga akan mengubah pendirian orang yang teragak-agak untuk melakukan jenayah itu. Oleh yang demikian, ia keras pada sudut yang sempit tetapi mampu membawa rahmat yang meluas dan menyeluruh kepada masyarakat. 

            Pelaksanaannya juga adalah bertujuan untuk menjaga kemaslahatan masyarakat umum, ketenteraman dan supaya dapat memberi pengajaran kepada penjenayah dan faedah kepada masyarakat umum. 
Kalau diperhatikan, kategori hukuman bagi jenyah-jenayah yang ditentukan secara terperinci oleh syariat Islam termasuk kategori jenayah berat. Sebagai jenayah berat yang menggugat kestabilan hidup manusia, hukuman yang dikenakan ke atasnya juga perlu berat. Kalau tidak, mana mungkin ia mampu mencapai objektif pemulihan dan sebagainya.





   TA’ZIR

    Pengertian Ta’zir

Dalam bahasa Arab, Ta’zir bererti pencegahan, penghalang, pertolongan dan pengasuhan. Dengan kata lain, ia bererti melakukan sesuatu tindakan dengan tujuan mengajar dan mendidik. Ia dinamakan ta’zir disebabkan wujudnya hukuman tersebut akan menghalang orang-orang yang melakukan kesalahan atau mengulanginya pada masa akan datang. 

Ta’zir menurut pengertian syara’ ialah sejenis hukuman yang tidak ditetapkan kadarnya atau bentuknya yang dilaksanakan bagi menunaikan hak Allah S.W.T dan hak manusia terhadap kesalahan-kesalahan yang selain hukuman hudud, qisas, diyat dan kifarat.  Berasaskan huraian tersebut, jenayah Ta’zir boleh disebut sebagai perbuatan jahat sama ada menyentuh kepentingan masyarakat secara langsung atau kepentingan individu dan yang akan dihukum dengan hukuman yang tidak bersifat Qisas, Diyat mahupun Hudud.

Kriteria Ta’zir ialah setiap mereka yang menceroboh kemungkaran atau menyakiti orang lain tanpa hak sama ada dengan perkataan, perbuatan atau dengan isyarat. Kadangkala ta’zir merupakan sebagai hak Allah S.W.T atau sebagai hak manusia, atau hak yang berkongsi di antara kedua-duanya dan salah satu daripada kedua-duanya melebihi ke atas yang lain.

Ta’zir adalah usaha mendidik atau mengarahkan yang ditentukan oleh hakim sebagai pencegah bagi yang melakukan perbuatan haram agar tidak melakukannya lagi, Setiap orang yang melakukan perbuatan haram yang tidak menimbulkan had atau qisas atau kafarat, maka hakim berhak untuk memberikan hukuman ta’zir kepadanya sesuai dengan kemaslahatan yang dipandangnya. Dan maslahat tersebut juga dapat mencegah si pelaku untuk tidak lagi melakukan perbuatan haram juga dapat mencegah si pelaku untuk tidak lagi melakukan perbuatan haram tersebut. Contoh ta’zir adalah pemukulan, cambukan , penahanan dan celaan. 

                                                                                                                                                 
    Penetapan Hukum Ta’zir

Hukuman yang berkaitan dengan ta’zir tidak terdapat di dalam al-Quran dan Hadis, di mana ia terserah kepada budi bicara dan kepakaran hakim dan pemerintah untuk menetapkan sesuatu kesalahan itu dengan hukuman demi kepentingan penjenayah, masyarakat dan negara. 

Menurut undang-undang jenayah syar’iyah, hakim boleh menjatuhkan dan mengenakan hukuman ta’zir ke atas kanak-kanak, kerana hukuman ta’zir adalah bertujuan untuk memberi pengajaran kepada penjenayah-penjenayah itu. 

Syariat Islam memberikan garis-garis dasar tentangnya malah tentang kesalahan itu sendiri, dan kemudian menyerahkan kepada pemerintah untuk menentukan sendiri dengan secara terperinci dari semasa ke semasa. Tidak ada apa-apa ikatan yang dikenakan terhadap badan-badan pemerintah dalam membuat keputusan berkenaan kecuali prinsip-prinsip umum tadi serta kepentingan masyarakat sendiri.

Dalam hal tersebut juga, hukuman ta’zir itu berubah mengikut corak hidup masyarakat, individu dan keadaan. Selain itu, hukuman ta’zir juga tidak terhad, sama ada dengan denda, penjara, rampas harta, atau buang negeri. Lantaran itu, ia meliputi ruang yang luas seperti berkhalwat, pecah amanah, rasuah, mengedar dadah, menagih dadah dan sebagainya lagi. 

            Jika ta’zir merupakan hak yang tulen bagi manusia atau hak manusia lebih banyak di dalamnya seperti maki hamun, menzalimi dan memukul orang tanpa hak, dan memalsukan dan memberi kesaksian palsu dan sebagainya daripada perkara-perkara yang terhenti di atas dakwaan seseorang, maka ia tidak gugur dengan taubat. Ini sebagaimana tidak gugur hukuman ( hak ) dengan qadi sahaja yang memberi kemaafan terhadap penjenayah.

Bilakan Dibolehkan Penahanan ?

Adalah sabit bahawa Umar bin al-Khattab telah mengadakan penjara semasa pemerintahannya, diikuti oleh Uthman bin Affan dan Ali bin Abu Talib.

1.      Ditahan penjenayah kerana mangsanya tidak ada, supaya orang yang akan menjalani hukuman qisas tidak terlepas daripada hukuman.

2.      Ditahan hamba yang lari selama setahun sebagai menjaga kehilangan harta dengan harapan dapat diketahui tuannya.

3.      Ditahan orang yang enggan menunaikan haknya sebagai paksaan ke atasnya supaya ia ditunaikan. 

4.      Ditahan mereka yang diragui kedudukannya dalam sama ada kepayahan ataupun kesenangan untuk mengetahui keadaannya. Sekiranya ternyata keadaannya, maka dia dihukum dengan apa yang selayaknya sama ada susah atau senang.

5.      Ditahan penjenayah sebagai hukuman ta’zir atau mencegah daripada berbuat maksiat kepada Allah S.W.T

6.      Ditahan mereka yang terhalang daripada menjalankan tanggungjawab wajib yang tidak boleh diganti oleh orang lain. Contohnya, orang yang baru memeluk Islam menjadi suami kepada dua orang perempuan bersaudara, suami kepada 10 orang wanita, ataupun seorang wanita bersama anak perempuannya, dan dia tidak dapat menentukan salah seorang daripada mereka berdua sebagai isteri pilihannya.

7.      Orang yang membuat pengakuan mengenai sesuatu yang tidak diketahui, sama ada benda ataupun dalam tanggungan, dan ia tidak dapat menentukannya. Dia ditahan sehingga dapat ditentukan dakwaannya, seperti dia berkata, “ Benda itu ialah pakaian ini atau haiwan ini dan sebagainya, atau sesuatu yang saya perakukan itu ialah dinar (wang) dalam tanggungan saya.”

8.      Ditahan orang yang enggan menunaikah hak Allah S.W.T yang tidak boleh diganti seperti puasa.


     Hukuman Bunuh ( Ta’zir Secara Siyasah )

Ijma’ ulama’ mewajibkan hukum bunuh orang Muslim yang mencaci Nabi Muhammad S.A.W  berdasarkan firman Allah dalam Surah al-Ahzab ayat 57 yang bermaksud, ‘Sesungguhnya orang yang menyakiti Allah S.W.T dan Rasul-Nya, Allah S.W.T akan melaknatinya di dunia dan di akhirat, dan Allah S.W.T menyediakan baginya seksa yang menghinakan.”

Mereka juga mengatakan bahawa pemerintah boleh menghukum pencuri dengan hukuman bunuh berasaskan siyasah sekiranya pencuri itu berulang kali melakukan jenayah itu. Pemerintah juga boleh mengenakan hukuman bunuh ke atas orang yang kerap kali menyebabkan berlaku kesesakan lalu lintas, kelam kabut dalam bandar, kerana aktivitinya melakukan kerosakan di muka bumi. Demikianlah juga hukumnya ke atas orang yang tidak dapat dibendung kejahatannya kecuali dengan membunuhnya, dan ia dibunuh berasaskan siyasah. Begitu juga dikenakan hukum bunuh ke atas tukang sihir, penganut zindiq yang menjalankan kegiatan menyeru orang kepada perkara-perkara zindiq apabila dapat ditangkap, biarpun kemudiannya dia bertaubat. 

Para fuqaha’ sepakat bahawa kafir harbi yang jadi pengintip harus dibunuh. 

Kesimpulannya, hukum bunuh berdasarkan siyasah harus dikenakan ke atas orang yang selalu melakukan jenyah, penagih arak, orang yang menyeru kepada kerosakan, penjenayah-penjenayah terhadap keamanan negara dan sebagainya. 


 Hukuman Ta’zir Dengan Harta

Tidak harus dikenakan hukuman ta’zir ke atas pesalah dengan mengambil hartanya kerana ia mengandungi unsur pemberian kuasa mengambil harta manusia secara paksa, lalu digunakan untuknya. Hukuman ta’zir yang berupa dendaan adalah diharuskan pada beberapa tempat tertentu. Contohnya, terdapat dalam sunnah Rasulullah S.A.W, baginda menyuruh memecahkan bekas-bekas arak dan memberatkan hukuman denda terhadap pencuri barangan yang tidak dikenakan hukuman potong tangan. 


   Syarat-Syarat Wajib Ta’zir

Satu sahaja syarat bagi membolehkan hukuman ta’zir dikenakan ke atas seseorang yang melakukan jenayah yang tidak ditentukan kadar hukumannya oleh syarak iaitu berakal.

Oleh itu, dikenakan hukuman ta’zir bagi setiap penjenayah yang berakal, sama ada lelaki atau perempuan, Muslim atau kafir, baligh atau kanak-kanak yang berakal kerana mereka yang dewasa adalah layak menerima hukuman, sementara kanak-kanak yang berakal dikenakan ta’zir sebagai pengajaran, bukan sebagai hukuman.

Kaedah yang membolehkan hukuman ta’zir dikenakan ialah setiap orang yang melakukan kemungkaran atau menyakiti orang lain tanpa hak dengan perkataan, perbuatan atau isyarat, sama ada orang yang menjadi mangsanya itu Muslim atau kafir. 


   Kadar Ta’zir

Hukuman ta’zir dikenakan mengikut ijtihad hakim dengan mengambil kira kadar jenayah yang dilakukan dan martabat kedudukan penjenayah. Sekurang-kurangnya sebatan ta’zir ialah tiga kali. Ia boleh dikurangkan menurut keadaan individu. Ta’zir tidak boleh melebihi hukuman hudud. Oleh itu, maksimum sebatan ta’zir mesti dikurangkan satu sebatan daripada minimum hukuman hadd.


Sifat-Sifat Ta’zir

Menurut ulama’ Shafie, hukuman ta’zir tidak merupakan sesuatu yang wajib. Oleh itu, harus bagi pemerintah mengabaikannya apabila ia tidak berkaitan dengan hak individu manusia. Hal ini berdasarkan sabda Nabi S.A.W yang bermaksud,” berilah kemaafan terhadap kesalahan yang dilakukan oleh orang yang mempunyai kedudukan, kecuali kesalahan hudud”. 

Menurutnya lagi, hukuman ta’zir yang merupakan sebagai hak manusia boleh diberi pengampunan, boleh didamaikan dan dilepaskan. Ia juga boleh diwarisi seperti qisas dan lain-lain hak manusia. Ia tidak boleh dijalankan serentak, kerana hak-hak manusia tidak tertunai dengan pelaksanaan secara serentak. Ia juga boleh dikenakan ikat jamin, kerana tujuan jaminan adalah untuk menguatkan perjanjian, dan ta’zir adalah hak manusia.

Ta’zir dijalankan dengan pukulannya yang lebih kuat, kerana ia boleh diringankan dari segi bilangan sebatan. Sebaliknya ia tidak diringankan dari segi sifat atau cara penyebatan supaya tercapai tujuan daripada hukuman iaitu pencegahan. Kemudian kekuatannya diikuti oleh had zina, had minum arak dan had qadhaf.



  Cara-Cara Pembuktian Jenayah Ta’zir

Menurut Ulama Hanafi, jenayah ta’zir boleh dibuktikan dengan pembuktian biasa mengenai semua hak manusia seprti pengakuan, penyaksian, keengganan bersumpah dan pengetahuan qadi. Ia juga boleh dibuktikan kepada qadi dan tidak harus bagi qadi menjatuhkan hukuman dengan berpandukan pengetahuan peribadi semata-mata pada zaman sekarang. Ini adalah untuk mengelak daripada tohmahan dan mencegah salah guna kuasa para hakim yang tidak amanah masa kini. 



1.0              PAMPASAN KEMATIAN PENJENAYAH YANG DITA’ZIR ATAU DIHADD

Ulama’Hanafi, Maliki dan Hanbali berpendapat apabila pemerintah melaksanakan hukuman ta’zir atau had ke atas seseorang, lalu ia mati akibatnya, maka tidak ada pampasan di atas kematian itu kerana ta’zir adalah hukuman yang disyariatkan bagi menghalang dan mencegah. Justeru itu, tidak diberi pampasan orang yang binasa kerananya seperti mana had. Lagipun, pemerintah disuruh menjalankan had dan ta’zir dan pelaksanaan suruhan tidak tertakluk kepada syarat keselamatan.

Manakala menurut mazhab Shafie, tidak diwajibkan ke atas pemerintah membayar pampasan atas kematian penjenayah yang menjalani hukuman hudud kerana kematiannya adalah dengan hak. Sama ada ia menjalani hukuman sebat, potong tangan, pelaksanaan hukuman semasa cuaca panas dan sejuk yang bersangatan atau tidak, dan sama ada semasa dia mengidap penyakit yang ada harapan akan sembuh ataupun tidak. Namun, jika orang yang menjalani hukuman itu ialah seorang wanita yang sedang hamil dan bayi di dalam kandungannya mati, maka pampasannya adalah wajib, kerana bayi itu adalah terjamin. Jaminannya tidak akan gugur dengan sebab jenayah orang lain. 

Pemerintah wajib membayar pampasan atas kematian orang yang menjalani hukuman ta’zir. Walaupun ta’zir dijalankan mengikut ijtihad pemerintah, apabila ia menyebabkan kebinasaan, ia diberi pampasan seperti suami yang memukul isteri. Ini disebabkan ta’zir dilaksanakan dengan syarat orang yang menjalani hukuman terselamat, kerana maksud ta’zir ialah untuk menjadi pengajaran, bukannya kebinasaan. Jika kebinasaan berlaku dengan sebab pukulan yang boleh mematikan pada kebiasaannya, maka wajib dikenakan hukuman qisas, kecuali orang yang memukul itu adalah asal usul ( bapa tau datuk) orang yang dipukul. Jika kematian berlaku dengan sebab pukulan yang pada kebiasaannya tidak mematikan, maka diwajibkan diyat pembunuhan serupa sengaja ke atas aqilah (waris asabah) pihak orang yang memukul.


       PERBEZAAN HUDUD & TA’ZIR

Antara perbezaan antara jenayah hudud dan ta’zir ialah jenayah hudud ditentukan sendiri oleh syarak terhadap pesalah. Bukan tugas hakim untuk menentukan hukumannya berdasarkan keadaan pesalah atau keadaan jenayah. Manakala hukuman ta’zir tidak ditentukan oleh syariat secara terperinci tetapi hanya memberikan gambaran kasar. Atas dasar itu, pihak berkuasa sama ada badan perundangan atau badan pengadilan diberi kuasa oleh syariat untuk menentukan sendiri hukuman mengikut keadaan dan sebagainya. 

Namun perlu diperhatikan bahawa pemberian kuasa pemutus kepada Qadi dalam ta’zir adalah terikat dengan garis panduan yang ditetapkan, paling penting ialah memilih apa yang dilihatnya sesuai daripada hukuman yang disyariatkan dalam ta’zir bagi keadaan-keadaan yang ada dan mengambil kira daripada pelaku maksiat. Tambahan pula, hakim itu sendiri seorang muslim yang sampai peringkat adil dan wara’.

Selain itu, pendakwaan jenayah hudud perlu dilakukan oleh pihak kerajaan sendiri. Sekarang ini ia dikenali sebagai pendakwa raya. Mangsa kesalahan tidak boleh campur tangan dalam urusan pendakwaan kecuali terdapat apa-apa hak sivil seperti ganti rugi dan sebagainya. Ketika itu, barulah mangsa berkenaan boleh membuat pendakwaan dengan syarat tidak melibatkan pendakwaan jenayah itu sendiri. Dalam jenayah Ta’zir, pendakwaan perlu dilakukan oleh pihak mangsa sendiri dan pihak kerajaan. Pendakwa raya tidak mempunyai kuasa untuk melakukannya kecuali selepas dimulakan oleh pihak mangsa. 

Dalam kes ta’zir, negara diberi kuasa untuk mengampunkan pesalah daripada dikenakan hukuman dengan syarat bahawa pengampunan tersebut tidak memberi kesan terhadap hak individu yang ada kaitan dengan kes tersebut. Di samping itu, individu yang terjejas hak dan kepentingannya juga diberi hak untuk melakukan kemaafan sekiranya jenayah berkenaan menyentuh haknya semata-mata.Manakala dalam kes hudud, tidak ada jalan yang membolehkan sesuatu jenayah itu boleh dimaafkan sama ada oleh pihak yang secara langsung menanggung beban hasil daripada perbuatan jahat berkenaan mahupun pemerintah dan negara sendiri.

Perbezaan seterusnya antara hudud dan ta’zir ialah hukuman ta’zir adalah bertujuan untuk mengajar mengikut jenis kefasadan, dan kadang-kadang kesalahan itu tidak dikategorikan sebagai maksiat dalam kebanyakan hal. Sama seperti mengajar kanak-kanak, biantang, dan orang-orang gila demi kebaikan mereka, tanpa mensifatkan kesalahan. Manakala hudud yang telah pun diputuskan, ia terdapat di dalam syara’ sebagai hukuman ke atas perbuatan yang bersifat maksiat berdasarkan bukti.

Ta’zir kadang-kadang gugur sekalipun kita mengatakan wajib ta’zir, sama seperti jika penjenayah itu terdiri daripada kanak-kanak atau orang-orang mukalaf  kalau melakukan satu jenayah yang hina, tidak boleh dijatuhkan hukuman lantaran tiada bentuk hukuman ringan yang dapat menegah dan tiada yang mewajibkan hukuman yang berat. Manakala hadud tidak boleh gugur selepas wajibnya dengan apa jua alasan. 

Ta’zir gugur dengan bertaubat tanpa diketahui adanya khilaf. Manakala hudud tidak gugur dengan bertaubat kecuali bagi kes menyamun seperti firman Allah dalam Surah Al-Maidah ayat 34 yang bermaksud, “Kecualilah orang-orang yang bertaubat sebelum kamu dapat menangkapnya (mereka terlepas daripada hukuman itu….

Hudud merupakan hak yang putus bagi Allah S.W.T manakala Ta’zir pula ada yang menjadi hak Allah S.W.T dan ada yang menjadi hak hamba. Seandainya ta’zir menjadi hak Allah S.W.T, wajiblah dilaksanakan seperti hudud. Tetapi Imam harus memaafkan dan memberi belas ihsan sekiranya dilihat ada maslahat, atau penjenayah telah tertegah tanpanya. Manakala ta’zir yang menjadi hak individu , maka bagi yang berhak boleh mengampunkannya. Namun, jika dia sendiri yang mahukan yang mahukan dakwaan tersebut, pemerintah tidak mempunyai kuasa untuk mengampun dan menggugurkan dakwaan.

Ta’zir mempunyai dua jenis, antaranya yang telah putus sebagai memelihara hak Allah S.W.T seperti penganiayaan ke atas para sahabat atau al-Quran dan sebagainya daripada perbuatan mencabul kehormatan agama. Jenis kedua ialah perkara yang telah putus sebagai hak hamba iaitu hak individu seperi mencemuh seseorang, memukul dan sebagainya lagi.

Dalam jenayah hudud, hak pendakwaan tidak sekali-kali akan diwarisi oleh para waris sekiranya mangsa berkenaan meninggal dunia. Ini kerana, hak seperti itu berada di tangan kerajaan, iaitu di tangan pendakwa raya. Sekiranya pendakwa raya yang mendakwa kes di mahkamah meninggal dunia, kuasa pendakwaan itu tetap berada di tangan pemerintah. 

Dalam kes yang melibatkan hak individu, kewajipan memberikan keterangan berlaku apabila apabila diminta manakala dalam kes yang melibatkan hak awam, kewajipan berlaku walaupun tanpa diminta. Hal ini demikian kerana ia merupakan hak yang boleh dituntut oleh pendakwa raya. Bagaimanapun, dalam kes-kes hudud secara khusus, seseorang boleh memilih sama ada mahu memberi keterangan secara sukarela ( hisbah ) atau sebaliknya dengan tujuan melindungi maruah pihak yang melakukan kesalahan berkenaan.

Dalam kes yang melibatkan hak individu, ada hak yang akan luput sekiranya orang yang sepatutnya menjadi saksi enggan memberi keterangan. Sebaliknya dalam kes hudud, kehilangan hak seperti itu tidak akan berlaku. Perbezaaan lain antara hudud dan ta’zir ialah dalam aspek bilangan saksi. Dalam kes selain hudud yang diperlukan adalah dua sahaja. 

Dalam kes hudud, hakim disunatkan memandu orang yang membuat pengakuan itu supaya menarik balik pengakuan tersebut kerana tiasa siapa yang akan menanggung kerugian dengan pengakuan seperti itu. Ini kerana Hudud menyentuh hak masyarakat dan tidak menyentuh apa-apa hak individu. 

            Perbezaan lain antara hukum hudud dan hukum ta’zir dari segi cara mensabitkan kesalahan. Mengikut pandangan jumhur ulama, hukuman hudud ditentukan dengan keterangan-keterangan saksi-saksi dan pengakuan orang-orang yang bersalah dengan syarat-syaratnya yang tertentu. Manakala cara mensabitkan kesalahan hukum ta’zir tidak semestinya disabitkan dengan bukti-bukti tersebut di atas.
           
Selain itu, hukuman hudud tidak diwajibkan ke atas kanak-kanak kerana penjenayah yang boleh dikenakan hudud mestilah orang yang telah baligh. Sedangkan hukuman ta’zir boleh dikenakan kepada kanak-kanak kerana ta’zir adalah sebagai pengajaran 

Jenayah hudud tidak akan berubah mengikut peredaran masa kerana telah ditentukan sendiri oleh syariat Islam, iaitu melalui al-Quran dan al-Sunnah. Hukuman ta’zir tidak semestinya disabitkan melalui saksi atau bukti seperti hudud.


    KESIMPULAN

Hukuman yang Allah tetapkan seperti hudud dan hukuman ta’zir  adalah untuk mendisiplin umat Islam dalam kehidupan supaya mengikuti landasan kehidupan sebagaimana acuan dari al-Quran dan al-sunnah.
Pencegah kemungkaran yang terbesar dan berkesan ialah melaksanakan hukum hudud kerana  pelaksanaannya akan menghalang akan menghalang dari berlakunya perbuatan keji dan zalim di muka bumi. Meninggalkan hukum hudud merupakan bukti terbesar kepada kekufuran ayat-ayat Allah.

Undang-undang jenayah syariah wajib ditegakkan dan didaulatkan oleh umat Islam. Sekiranya wujud penafian dan pengabaian terhadapnya, kita wajib bangun berjuang menegakkannya kembali. Nyatalah bahawa hukuman-hukuman ini adalah perintah-perintah wajib yang mesti dilaksanakan dan ia mempunyai kaitan yang bergitu erat dengan soal keimanan. Menafikan kewajipan hukum-hukum ini boleh membawa kepada kerosakan iman dan kekufuran.
             


        RUJUKAN

Abd. Latif Muda & Romawati Ali. 1997. Pengantar Fiqh. Kuala Lumpur : Pustaka Salam.

Abdul Rahman al-Jazari, Fiqh 4 Mazhab. 2011, Johor Bharu, Perniagaan Jahabersa.

Haron Din. 1993. Hukum Hudud dalam  Perundangan Islam. Kuala Lumpur : Pejabat Agung PAS.

 Idris Ahmad. 1982. Fiqh Menurut Mazhab Syafie. Kuala Lumpur : Pustaka Antara.

Mahmood Zuhdi. 1992. Undang-Undang Jenayah Islam : Konsep Dan Asas Perlaksanannya. Kuala Lumpur : Bahagian Hal Ehwal Islam.
Paizah Ismail. 2008. Hudud : Hukum & Pelaksanaan. Shah Alam : Karya Bestari Sdn.Bhd.
Sa’id  Ibrahim. 1996. Qanun Jinayah Syar’iyah. Kuala Lumpur : Darul Ma’rifah.

Wahbah al-Zuhaili. 1997. Fiqh & Perundangan Islam. 6 Jil. Ter. Ahmad Shahbari Salamon. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.


No comments:

Post a Comment