Konservatisme merupakan satu aliran yang menguasai majoriti rakyat
Muslim dan mendominasi negara-negara Islam seluruhnya. Aliran yang secara
mudahnya boleh disifatkan mengingini bentuk masyarakat yang agak konservatif.
Fahaman yang turut bimbang dan penuh curiga dengan pemodenan, inovasi dan
perubahan.
Konservatisme adalah aliran yang hampir sama dengan tradisionalisme
dan bernaung di bawahnya. Pendirian konservatif diwakili oleh majoriti ulama
semasa dan kadang-kadang mengidentifikasikan diri mereka dengan ulama sahaja
tanpa penamaan aliran. Sebenarnya mereka inilah yang mewakili tenaga atau kuasa
tatacara pengatur dan kestabilan serta berperanan sebagai pendokong status
quo. Dalam masyarakat, mereka melaksanakan banyak tugas penting seperti
qadi, hakim, menasihati perkara-perkara agama dan politik dan mendidik generasi
muda.
Konservatisme adalah
ideologi yang cenderung kepada amalan tradisi atau
turun- temurun. Seseorang yang berfikiran konservatif suka supaya suatu amalan
itu tidak berubah. Pada dasarnya, seseorang yang berfikiran konservatif
berpegang kepada konsep, sekiranya sesuatu perkara itu masih elok, ia tidak
perlu ditukar. Sesuatu perkara itu hanya ditukar sekiranya perlu. Ini adalah
berlawan dengan fikiran reformasi atau pembaharuan.
Ulama konservatif menerima dan berpegang bahawa rangka dasar Islam
bagi masyarakat adalah dasar sintesis klasik yang dikembangkan pada kurun-kurun
awal Islam dan dipelihara dalam manual dan huraian penjelasan tentang
undang-undang Islam. Lantaran itu bagi mereka pintu ijtihad telah lama ditutup
walaupun untuk matlamat praktikal sekalipun dan cenderung membataskan ruang
lingkup Islam kepada rukun-rukun Islam sahaja iaitu syahadah, solat, puasa,
zakat dan haji.
Bagi aliran
konservatif, Islam adalah system kebudayaan tertutup yang sepenuhnya bersambung
dari masa lampau, terpelihara rapi dalam teks-teks Zaman Pertengahan dan sah
untuk setiap masa. Sekalipun ramai ulama’ agak keberatan menerima undang-undang
sekular Barat atau pembaharuan undang-undang Moden, namun sebagai ukuran
sementara diterima juga kerana ia meninggalkan ‘ ideal blueprint’ ( Islam )
untuk pelaksanaan kemudian nanti dalam period yang lebih Islamik. Mereka
berpendirian bahawa undang-undang Islam adalah wahyu, yang dirancangkan untuk
kehidupan umat manusia, yakin bahawa undang-undang bukan Islam akan berubah atau dimodenkan tetapi masyarakat
mesti ‘kembali kepada Islam’. Ini jelas seperti desakan dan tuntutan
perlaksanaan syariah di Iran dan Pakistan serta di Sudan, Mesir dan Malaysia.
Konservatif
bersama-sama dengan neo-tradisionalisme menolak golongan sekular dan Modenis
Muslim kerana mereka cuba mengharmonikan antara Islam dan Barat. Realitinya, konservatisme dianggap menghalang
proses perubahan, kemajuan dan pemodenan kerana pendapat-pendapat mereka yang
cenderung merujuk atau memandang ke belakang, bukannya menggarap dan melangkah
ke depan. Kadang-kadang berlakunya kecenderungan taksub kepada sesuatu
pandangan atau mazhab hingga meminggirkan nilai-nilai universal al-Quran dan
al-Sunnah, menyempitkan ruang hukum dan ijtihad, enggan mendengar pendapat lain
dan bersikap keras, berfikiran singkat dan hilang sikap kritis dan melihat
setiap perubahan itu negatif.
Sejarah
Kemunculan dan perkembangan pemikiran dan aliran ini berlaku pada
kurun-kurun kemudian dan pertengahan atau lebih tepatnya selepas era kemunduran
dan kejatuhan Islam, iaitu selepas runtuhnya khalifah Islam di Baghdad.
Pada waktu yang sama merebaknya sikap
taklid dan taksub kepada pandangan dan pegangan yang dikemukakan oleh ulama
Abad Pertengahan. Di samping merebaknya masalah social, suka bermewah-mewah,
berhiburan melampau, penyakit buta huruf, taklid berleluasanya amalan tarekat
tasawuf yang menjurus kepada pandangan dan sikap tertutup dalam kalangan umat
Islam. Semua ini adalah kesan langsung dari fahaman dan aliran tradisionalisme. Sikap dan idea ini terus
menyerap dan mencengkam masyarakat Islam beberapa kurun lamanya sehinggalah ke
zaman moden.
Oleh kerana aliran
ini cuma melihat sejarah atau masa yang lalu sebagai sumber inspirasi atau
sesuatu yang harus dipertahankan maka para pendukungnya dikatakan bersikap
negatif terhadap pembaharuan dan perubahan. Aliran konservatif
ortodoks yang mendukung taklid menegaskan bahawa Islam adalah lengkap sebagai
satu sistem yang sempurna. Justeru, ia tidak perlu kepada sebarang bentuk
perubahan.
Kesimpulan
Konservatisme merupakan fahaman dan aliran yang agak harmonis dan
damai. Dari perspektif Barat, aliran ini dilihat tidak radikal atau cenderung
kepada keganasan serta tidak mengancam kepentingan Barat.
Rujukan
Jaffary Awang, Kamaruddin Salleh. 2007. Pemikiran Islam Dan
Isu-Isu Semasa. Bangi : Fakulti Pengajian Islam,UKM.
Ramli Awang. 2012. Pemikiran Islam : Aliran & Gagasan. Johor
Bharu : Penerbit UTM Press.
No comments:
Post a Comment