Powered By Blogger

Thursday, 9 January 2014

" PERANAN ORANG BUKAN ISLAM DALAM MEMBANTU PERJUANGAN RASULULLAH S.A.W DI MAKKAH"

  PENDAHULUAN


Perjuangan Rasululullah S.A.W. sebagai Nabi utusan Allah yang terakhir serta membawa risalah yang benar, berita gembira dan tunjuk ajar kepada seluruh manusia di muka bumi khususnya kepada kaum Arab di Mekah pada ketika itu. Malangnya, ramai dalam kalangan penduduk Mekah enggan menerima dakwah Rasulullah S.A.W sebagai Nabi akhir Zaman sedangkan mereka mengetahui akan ketibaan Nabi bersama kitabnya di dalam kitab taurat dan injil mereka akan tetapi mereka cuba menafikan kerasulan tersebut kerana keegoan dan kejahilan.

            Rasulullah S.A.W. bersama-sama orang Islam pada masa itu bertungkus-lumus dan berjuang bersungguh-sungguh dalam masa tiga tahun semasa di Mekah. Dugaan ke atas mereka terlalu berat. Dalam hadis sahih menceritakan bahawa mereka terpaksa makan daun-daun dan pucuk kayu. Al-Suhaili menceritakan kalaulah unta-unta perniagaan tiba di Makkah, datanglah salah seorang sahabat Rasulullah S.A.W. untuk membelikan bahan makanan untuk keluaganya: “Wahai peniaga naikkan harga barang kamu ke atas sahabat-sahabat Muhammad supaya mereka tidak mampu membeli sesuatu pun dari kamu. Lantas peniaga tersebut menaikkan harga berlipat kali ganda. Di sini dapat kita lihat sebahagian daripada tentangan dan cabaran yang terpaksa dihadapi oleh Rasulullah S.A.W. dan para sahabat baginda yang berjuang dan menyebarkan ajaran Islam.

            Perjuangan Nabi Muhammad S.A.W. berteraskan al-Quran merupakan wahyu daripada Allah dan al-Sunnah iaitu ajaran-ajaran baginda kepada umat dan Nabi diutuskan untuk menyebarkan risalah kepada umatnya supaya Islam tersebar ke seluruh alam. Dalam perjuangan ini, Nabi menempuhi pelbagai cara dan jalan seperti dakwah secara sulit, terbuka, melalui surat, dan peperangan. Kesemua jalan yang ditempuhi adalah hasil daripada ilham Allah dan di samping kesetiaan dan kesabaran para sahabat dalam menyebarkan dakwah bersama-sama Rasulullah S.A.W. Para sahabat dan orang Islam sangat komited membantu usaha dakwah Nabi walaupun ditentang, dicabar dan dipulau oleh kaum kerabat dan penduduk setempat. Begitu juga golongan bukan Islam juga turut terlibat dalam membantu perjuangan Nabi Muhammad S.A.W. dalam pelbagai cara di Mekah dan Madinah. Pasti ada hikmah disebaliknya apabila Allah telah menghantar golongan bukan Islam untuk membantuk perjuangan dakwah Nabi Muhammad S.A.W.

            Kita juga harus mengetahui bahawa, Allah S.W.T. yang menghantar ilham, mentakdirkan golongan bukan Islam ini membantu Nabi dalam pelbagai cara yang telah Allah tunjukkan. Mereka menjadi wasilah membantu beberapa urusan dan memudahkan urusan perjuangan Nabi Muhammad S.A.W. Setiap apa yang berlaku adalah dalam ketentuan dan perancangan Allah yang baik dan sudah tentu mempunyai hikmah dan pengajaran untuk umat yang terdahulu dan umat sekarang.

  
   PERANAN GOLONGAN BUKAN ISLAM DI MEKAH


(1)   Abdul Muthalib

Abdul Muthalib merupakan datuk kepada Nabi Muhammad S.A.W, beliau menjaga, mengasuh dan memberi kasih sayang kepada Nabi setelah kematian ibu baginda pada umur tahun tahun. Abdul Muthalib sangat sayang sekali kepada cucunya yang masih kecil ditinggalkan oleh ibu dan bapanya. Beliau sangat memanjakan kepada Nabi dan Nabi seringkali didudukkan di tempat yang biasa Abdul Muthalib duduk di Ka’bah sedangkan tiada seorang pun yang biasa duduk di tempat tersebut.
           
           Beliau diasuh oleh Abdul Muthalib hanya dua tahun sahaja. Oleh kerana Abdul Muthalib meninggal sewaktu Nabi berumur lapan tahun. Baginda merasakan pahitnya hidup sebagai anak yatim sekali lagi bahkan kini ditinggalkan oleh datuknya yang dikasihi.

    
 (2)   Halimah Binti Abu Dhu’aib

 Bangsa Arab berpendapat bahawa udara Kota Makkah tidak menyihatkan bagi bayi dan sudah menjadi adat wanita-wanita bangsawan Arab untuk memberikan bayi-bayi mereka kepada ibu-ibu susuan yang tinggal di kawasan perkampungan yang mempunyai udara yang segar.

Ibu-ibu susuan dari Bani Sa’d hanya memilih bayi-bayi yang mempunyai bapa sedangkan bayi yang tidak berbapa pula ditinggalkan kerana mereka mengutamakan ganjaran yang akan diperolehi dari bapa bayi berkenaan. Muhammad S.A.W ditinggalkan tanpa seorang ibu susu, tetapi sebaik sahaja suku tersebut hendak berangkat pergi, Halimah meminta izin suaminya untuk mengambil Nabi kerana dia tidak suka jika kembali ke tempatnya tanpa seorang pun bayi dan suaminya mengizinkan 

Ketika Nabi brerusia kira-kira lima tahun, Halimah menemui beberapa lelaki dari Habsyah yang kelihatan begitu tertarik kepada Nabi dan sentiasa bertanya kepadanya tentang Nabi. Kemudian mereka berkata “ anak ini akan menjadi seorang yang sangat penting. Kami akan membawanya ke negeri kami bersama-sama kami. Kami telah mendengar tentangnya sebelum ini” 

Halimah sangat bimbang dan tidak yakin dapat menyelamatkan Nabi Muhammad S.A.W, laku dia pun mengembalikannya kepada ibunya di Makkah kerana merasakan bahawa Nabi Muhammad S.A.W lebih selamat di sana.


   (3) Abu Thalib

 Abu Thalib merupakan golongan bukan Islam yang banyak membantu dalam perjuangan Nabi Muhammad S.A.W. Sewaktu Abdul Muthalib hampir wafat beliau mewasiatkan kepada Abu Thalib untuk rela mengasuh Nabi sesudah wafat kelak. Abu Thalib adalah saudara kandung Abdullah iaitu ayah Nabi. Wasiat Abdul Muthalib sesuai kerana beliau sangat mengasihi dan menyayangi Nabi sejak dari kecil baginda sendiri.

            Sebelum Abdul Mutalib wafat, dengan tegas beliau berpesan kepada Abu Talib supaya memelihara dan menjaga Nabi Muhammad dengan baik. Abu Mutalib memberi wasiat kepada Abu Talib adalah kerana kebijaksanaan, bukan dengan sewenang-wenangnya. Beliau tahu siapa anak yang dapat memelihara cucu yang dicintainya apabila beliau meninggal dunia. Kenyataannya, pilihan Abu Mutalib adalah tepat. Walaupun Abu Talib bukan anak sulungnya dan kaya, tetapi beliau disegani dan dihormati oleh seluruh keluarga bangsa Quraisy. Ini kerana beliau seorang yang berbudi luhur dan berakhlak mulia.
          
  Dalam riwayat ketika Abu Thalib hendak berdagang ke Syam sewaktu Nabi berusia Sembilan tahun dan beliau membawa bersama Nabi kerana tidak meninggalkan baginda bersendirian di Makkah. Dalam perjalanan itu Abu Thalib terpaksa mengajak Nabi bersama kafilah dagangnya ke Syam. Ketika kafilah dagang Quraisy itu sampai di Kota Busra mereka mendapatkan seorang rahib kristian dalam gerejanya yang senang menjamu kafilah dagang yang melalui jalan itu.

Sebagaimana biasa setiap kafilah dagang Quraisy melalui gerejanya, rahib tersebut akan memberi makanan ala kadar. Namun ketika kafilah dagang Abu Thalib melalui tempat tersebut, rahib kristian itu menyambut lain dari biasanya. Seolah-olah rahib tersebut menyaksikan suatu tanda ghaib yang tidak pernah dilihat sebelumnya. Kerana itu rahib tersebut menjamu seluruh anggota kafilah dagang Quraisy tanpa terkecuali. Dengan ini beliau dapat berkenalan dengan Nabi yang masih kanak-kanak. Setelah rahib itu mengenal tanda-tanda kenabian seperti yang disebutkan dalam kitab Injil maka rahib itu berkata kepada Abu Thalib : “Bawalah pulang Anak ini iaitu Nabi Muhammad S.A.W, jangan sampai anak kecil ini ditemui oleh orang Yahudi supaya ia tidak dibunuh kerana anak kecil ini kelak akan menjadi Nabi akhir zaman.

            Ketika Abu Thalib mendengar ucapan rahib yang ikhlas itu maka beliau cepat pulang untuk menjauhkan anak kecil itu sebarang hal yang tidak diingini. Kisah ini diriwayatkan oleh Ibnu Hisyam dalam kitabnya sirat Ibnu Hisyam dan dalam kitab sejarah yang lain. Para ulama turut bersepakat bahawa kisah di atas itu benar-benar terjafi dan tidak dapat disangsikan akan kebenarannya.

            Dari kisah ini dapatlah kita simpulkan bahawa, Abu Thalib berperanan menjaga Nabi sehinggakan apabila dikhabarkan kepada beliau mengenai Nabi di masa depannya oleh seorang rahib, beliau mempercepatkan langkah pulang ke Makkah bagi memastikan keselamatan Nabi. Sekiranya beliau tidak berbuat demikian, pelbagai kemungkinan mungkin berlaku.

Dengan cara bagaimanapun, dia tentu berusaha melindungi diri Nabi Muhammad. Oleh itu, selepas beberapa hari kemudian, Abu Talib memanggil keluarganya yanag terdiri daripada bani Hasyim dan bani Mutalib. Beliau meminta kepada mereka supaya berjaga-jaga bagi melindungi Nabi Muhammad daripada pengianayaan golongan Quraisy.

Para pembesar Quraisy datang ke rumah Abu Talib dengan membawa seorang pemuda yang bernama Umarah bin Walid Mughirah. Tujuan mereka ialah untuk menukarkan Umarah dengan Nabi Muhammad. Mereka mahu menyerahkan Umarah kepada Abu Talib untuk memeliharanya sebagai anaknya dan menyerahkan Nabi Muhammad kepada mereka untuk dibunuh. Abu Talib menentang sekerasnya permintaan mereka itu.

Tipu helah musyrikin Quraish ke atas Nabi selama beberapa tahun tidak mendatangkan hasil yang mereka harapkan. Lalu para ketua dan pembesar Quraish mengadakan mesyuarat tertutup bagi membincangkan langkah yang perlu diambil bagi melenyapkan gerakan Nabi Muhammad. Sesudah dibahaskan dengan terperinci, para pembesar Quraish memutuskan dengan sebulat suara, Nabi Muhammad mesti dibunuh.

Apabila Abu Thalib disuruh oleh pemimpin Quraisy untuk memnghentikan kegiatan menyebarkan ajaran Islam tersebut. Abu Thalib menerangkan suasana yang wujud. Beliau turut meminta Nabi Muhammad S.A.W. supaya tidak meletakkan kesusahan ke atas dirinya  dengan memsuhi puak-puak Quraisyh. Akan tetapi, Nabi Muhammad S.A.W. dengan tekad dan yakin dengan jalan yang dipilih oleh Baginda dan sebagai utusan Allah untuk menyebarkan agama Islam ke seluruh ummah.

Apabila keputusan membunuh Nabi didengar oleh Abu Talib, dia segera memanggil keturunan bani Hasyim dan Mutalib yang sudah memeluk Islam atau belum untuk bermesyuarat. Abu Talib menyeru mereka supaya menjaga kesopanan dan memelihara kehormatan keluarga keturunan bani Hasyim dan Mutalib. Mereka haruslah menjaga keselamatan Nabi Muhammad di dalam kampungnya, jangan sampai Nabi dibunuh. Apabila bangsa Quraish membunuh Nabi Muhammad, tentu terjadi permusuhan dan pertumpahan darah antara keluarga bangsa Quraish.

Sesudah seruan Abu Talib dipersetujui oleh kaum keluarganya kecuali Abu Lahab, mereka berkumpul masuk ke dalam kampung Bani Hasyim dan Bani Mutalib. Nabi dijaga dengan ketat oleh seluruh kaum keluarganya sama ada yang sudah memeluk Islam mahupun yang masih kafir, terutamanya oleh Abu Talib. Apabila tiba wakti malam, baginda dijaga dengan ketat oleh Abu Talib bersama keluarnya yang lain. Sekiranya Abu Talib tidur, baginda dijaga oleh saudaranya yang lain, demikian berganti-ganti.

Abu Talib tidak melarang Nabi Muhammad daripada meneruskan dakwahnya. (Walaupun para pembesar golongan Quraisy bersama Abu Lahab datang menemuinya bagi mendesak supaya beliau melarang Nabi dari meneruskan seruannya. Namun, semua hasutan itu tidak dihiraukan oleh Abu Talib. Ia sekadar diterima dan didengar begitu sahaja.


(4)     Bakhira

Abu Talib dan Nabi Muhammad dalam perjalanan dari Makkah ke Syam. Semasa rombongannya sampai ke Kota Basrah, iaitu kota yang terletak di Bahagian Selatan Syam, mereka bertemu dengan pendeta Nasrani bernama Bakhira.

Beliau mendapati bahawa di antara dua tulang Nabi terdapat tanda kelahiran yang diketahui oleh orang-orang yang tahu tentang perkara itu, sebagai tanda kenabian.

Pendeta itu melihat wajah Nabi Muhammad dengan pandangan yang mendalam. Kemudian, beliau berpesan kepada Abu Talib supaya menjaga dan mengawasi kanak-kanak lelaki yang dibawanya. Ini kerana, kanak-kanak itu bukan kanak-kanak biasa. Ia menjadi penutup sekalian Nabi dan Rasul Tuhan serta akan dimusuhi oleh kaum dan bangsanya kelak. Pendeta itu meyatakan demikian berdasarkan tanda-tanda yang terdapat pada diri kanak-kanak lelaki itu dan ayat-ayat yang termaktub di dalam kitab Injil.

Abu Talib dinasihatkan supaya segera kembali ke negerinya apabila selesai urusan di Syam. Beliau khuatir kanak-kanak itu akan dibunuh atau sekurang-kurangnya disakiti apabila diketahui oleh orang Yahudi. Muhammad S.AW pun kembali dengan selamatnya ke Makkah bersama Abu Talib dan tidak lagi mengikuti perjalanan dagang ke Syam.


     (5)  Utbah bin Rabi’ah

Orang Kafir Quraish mengutus orang yang paling tua dalam kalangan mereka iaitu Utbah bin Rabi’ah untuk berunding dengan Nabi S.A.W. Mereka menyangka bahawa baginda akan meninggalkan agama baru itu jika mereka memberinya apa sahaja yang diingininya. Uthbah pergi berjumpa dengan Nabi dan menawarkan wang, kedudukan dan menjadi raja kepada Nabi. Setelah mendengar kata-kata Uthbah, Nabi tidak berkata apa-apa dan membaca surah al-Sajdah. Uthbah duduk dengan kagum mendengarkan keindahan kalimat al-Quran. Uthbah sedar bahawa Nabi bukan seorang yang gila dan tidak menginginkan wang, pengaruh dan kedudukan.
Uthbah tidak berkata apa-apa lagi kepada Nabi lalu kembali kepada kaum Quraish dan menasihati mereka agar membiarkan sahaja baginda.


(6)    Raja Najasyi

Raja Najasyi merupakan seorang raja yang adil. Di daerahnya tidak ada seorang pun yang dizalimi. Beliau juga merupakan seorang raja yang bijaksana dalam memutuskan sesuatu keputusan, meneliti sesuatu kebenaran dan menjatuhkan hukuman.  Kaum muslimin diarah berhijrah oleh Nabi Muhammad S.A.W. ke Habsyah untuk mendapatkan perlindungan di sana kerana mereka mendapat tahu Raja Najasyi merupakan seorang Raja yang adil dan saksama.

Manakala kaum musyrikin pula mengutus dua orang utusan diplomasinya yang bernama Amru bin Ash dan Abdullah bin Abi Rabi’ah dan memohon kepadanya supaya orang Islam diusir dari daerah kekuasaannya. Kedua utusan ini dibekali dengan berbagai macam hadiah dari jenis barang yang paling  disukai oleh Raja Najasyi. Mereka risau seandainya kaum muslimin mendapat perlindungan dan mengumpulkan kekuatan di sana. Mereka menghasut Raja Najasyi supaya tidak menerima permohonan kaum muslimin untuk mendapat perlindungan di Habsyah. Walaubagaimanapun, Raja Najasyi adalah seorang yang bijaksana, beliau tidak mudah menerima laporan dari satu pihak tanpa membuktikan kebenarannya dan beliau mendengar terlebih dahulu apa yang akan disampaikan oleh kaum muslimin.

Kaum musyrikin membawa hadiah perhiasan dan pakaian yang mahal hargayan untuk dihadiahkan kepada Raja Habsyah dan para pembesar negeri itu supaya menerima cadangan mereka mengusir kaum muslimin dari negeri Habsyah sebelum mendengar kata-kata dari kaum muslim.

Kaum Muslimin yang diutuskan oleh Rasulullah S.A.W antaranya ialah Ja’afar bin Abu Thalib dan beberapa orang sahabat Nabi, beliau menerangkan satu persatu tentang agama dan wahyu yang dibawa oleh Nabi Muhammad S.A.W, beliau menerangkan nilai-nilai yang ada dalam agama, dan Allah mengutuskan seorang Rasul bagi menyebarkan agama dan wahyu kepada seluruh umat. Raja Najasyi turut bertanya tentang Nabi Isa kepada Jaafar dan Jaafar menjawab dengan penuh berhemah iaitu, Nabi Muhammad S.A.W. mengajarkan kepada mereka bahawa Isa adalah hamba Allah dan diutuskan oleh Allah. Dalam keadaan begitu, kaum musyirkin utusan puak Quraisy sentiasa mengasak Raja Najasyi dan kaum muslimin, akan tetapi, suatu keajaiban berlaku apabila Raja Najasyi memerintahkan kepada dua utusan dari Quraisy pulang Manakala kaum muslimin tetap diberi perlindungan dan penghormatan yang besar.

Walaubagaimanapun, Raja Habsyah tidak bersetuju dengan cadangan supaya orang Islam yang behijrah itu diserahkan kepada dua utusan itu. Sebaliknya, beliau mahu mengetahui dan memahami tentang keadaan mereka dan perkara sebenar.


(7)       Sebahagian kecil golongan Quraish

Para pembesar golongan Quraish sepakat memulaukan keluarga Bani Hasyim dab Bani Mutalib serta semua pengikut Nabi Muhammad ( orang Islam ) setelah mereka tidak dapat membunuh Nabi kerana dijaga dengan begitu ketat.

Sebahagian kecil daripada orang-orang Quraish yang masih dekat hubungan kekeluargaan dengan Nabi, orang Islam yang dipulaukan dan mereka yang masih mempunyai rasa perikemanusiaan tidak sampai hati melihat penderitaan, kesengsaraan dan kelaparan yang menimpa mereka. Merekalah yang menghantarkan makanan kepada orang Islam di Syi’ib secara rahsia. Mereka lakukan sedemikian kerana takut diketahui oleh para pembesar Quraish.


(8)  Pembesar Quraish

Hisham bin Amr, Zuhair bin Umayyah, Muth’im bin Adi, Abdul Bakhtari dan Zam’ah bin AL-Aswad merupakan lima orang pembesar Quraish yang bersetuju menghapuskan undang-undang pemualauan Bani Hasyim dan Bani Mutalib dan masing-masing mereka mempunyai pengikutnya.

Mereka memutuskan dalam mesyuarat rahsia untuk pergi ke masjid dengan diiringi pengikut masing-masing dengan bersenjata. Zuhair bertindak sebagai ketua. Apabila tiba di masjid, mereka tawaf di sisi Kaabah. Sesudah itu, Zuhair menyampaikan pidato yang ditujukan kepada semua bangsa Quraish. 

Muth’im masuk ke dalam Kaabah dan mengambil lembaran undang-undang itu lalu dikoyaknya di hadapan orang ramai serta diperlihatkan kepada semua yang hadir. Kemudian, mereka keluar dari masjid diiringi para pengikut masing-masing lalu pergi ke Syi’ib Bani Hasyim dan Bani Mutalib. Apabila sampai, mereka berteriak dan memanggil-manggil dengan suara yang kuat dan menyuruh orang-orang yang sedang terpenjara keluar dari kampung itu. Nabi dan para pengikutnya serta seluruh keluarga Bani Hasyim dan Bani Mutalib keluar dari Syi’ib dan kembali ke Makkah. Maka, bebaslah mereka dari kekajaman itu.


(9)   Ibnu Dughunnah

Semasa dalam perjalanan berhijrah ke Habsyah, Abu Bakar bertemu dengan kawannya  di desa BarkulGhilad, suatu desa yang terletak berhampiran pantai Yaman yang jauhnya lima hari perjalanan dari Makkah. Rakannya itu benama Ibnud Dughunnah, merupakan ketua di desa itu. Abu Bakar menceritakan tujuannya yang mahu ke Habsyah. Namun, Ibnu Dughunnah menyuruh Abu Bakar supaya kembali ke Makkah. Beliau sanggup menjamin dan melindungi Abu Bakar di Makkah.

Akhirnya Abu Bakar kemabali semula ke Makkah dihantar oleh Ibnud Dughunnah. Apabila sampai di Makkah, Ibnud Dughunnah pergi ke rumah ketua-ketua dan pembesar Quraish dan permintaannya bagi melindungi Abu Bakar diterima baik dengan beberapa perjanjian.


(10)     Abdullah Bin Uraiqit

Dalam sejarah Hijratul Rasul s.a.w., baginda telah meminta pertolongan atau bantuan dari seorang yang tidak Islam yang bernama Abdullah bin Uraiqit, sebagai pemandu dan penunjuk jalan kepadanya. Mengapa Rasulullah s.a.w. memilih orang kafir untuk membantu? Apakah tidak ada orang Islam atau malaikat atau wahyu yang memandunya? Walaupun semua itu boleh, tetapi peristiwa ini mengandungi mesej yang amat jelas, iaitu dibolehkan bekerjasama, terutamanya jika keperluan itu jelas wujud.

Selepas Nabi Muhammad pulang dari Taif, baginda tidak dibenarkan pulang dan tinggal di Makkah. Semasa perjalanannya sampai di Gua Hira’, Nabi Muhammad bertemu dengan Abdullah bin Uraiqit.
Baginda meminta bantuan Uraiqit supaya pergi ke Makkah dan bertemu dengan beberapa pembesar seperti Akhnas bin Syuraiq, Suhail bin Amr dan Muth’im bin Adi supaya sudi memberikan perlindungan dan menjamin keselamatan diri baginda untuk masuk kembali dan tinggal di Makkah. Akhnas dan Suhail tidak sanggup dan menolak permintaan itu, namun Muth’im menerima permintaan Nabi Muhammad.

Sebelum Nabi dan Abu Bakar berangkat meninggalkan Makkah, Abu Bakar berpesan kepada Abdullah bin Uraiqit supaya tiga hari selepas itu dia pergi menyusul ke Gua Thur bersama-sama Amir bin Fuhairah dengan membawa dua ekor unta kepunyaan Abu Bakar yang maju dijadikan kenderaan pergi ke Madinah.
Abdullah bin Uraiqit mahu menerima janji dan diupah oleh Abu Bakar untuk menunjukkan jalan ke Madinah. Padahal, pada masa itu dia juga mendengar kekecohan golongan musyrikin Quraish di Makkah dalam mencari Nabi Muhammad S.A.W dan Abu Bakar serta pengunguman mereka yang mahu memberikan hadiah sebanyak 100 ekor unta kepada sesiapa yang dapat menangkap Nabi S.A.W.

Pada hari keempat mereka keluar dari Gua Thur. Nabi menunggang unta bersama dengan Abdullah sedangkan Abu Bakar bersama Amir. Mereka mengambil jalan sepanjang tepi laut merah iaitu jalan yang tidak biasa digunakan oleh kebanyakan orang yang mahu pergi ke Madinah.


(11)  Muth’im bin Adi

Muth’im sedia memberi perlindungan kepada Nabi Muhammad S.A.W untuk kembali masuk dan tinggal di Makkah selepas baginda pergi ke Taif. Muth’im memberitahu para pembesar Quraish dia yang memberi perlindungan ke atas Nabi Muhammad untuk kembali dan tinggal di Makkah. Mereka diminta supaya tidak mengganggu atau menyakiti Nabi Muhammad dan membiarkan baginda tinggal di Makkah.

Pada keesokan harinya, Muth’im mempersiapkan pasukannya dengan senjata bagi menjemput Nabi di luar Makkah. Baginda pun masuk ke dalam Makkah dengan selamat. Setibanya di Makkah, Nabi segera melakukan tawaf di sekeliling Ka’bah. Pada waktu itu, Muth’im dan anak buahnya berjaga-jaga di sekeliling Kaabah supaya tidak ada seorang pun yang berani mengganggu Nabi Muhammad S.A.W.

Kemudian Nabi pulang ke rumah dan tinggal di kampungnya yang lama dengan aman dan tenteram dan tidak ada seorang pun yang berani mengganggu mahupun menyakiti baginda.


(12)    Waraqah bin Naufal

Warqah bin Naufal merupakan sepupu kepada isteri Nabi iaitu Khadijah bin Khuwailid, seorang beragama kristian yang memahami kitab Taurat dan Injil. Apabila Nabi Muhammad S.A.W. menerima wahyu daripada Jibril, Baginda bergegas pulang ke rumah dan minta diselimutkan. 

Khadijah berusaha menenangkan Nabi Muhammad S.A.W. dan berfikir untuk mencari jalan penyelesaian untuk menenangkan Nabi dengan berjumpa dengan sepupunya Waraqah bin Naufal. Lalu beliau menceritakan apa yang dialami oleh Nabi Muhammad S.A.W. dan Waraqah meminta untuk bertemu dengan Nabi Muhammad dan mendengar sendiri kisah tersebut. 

Ketika Nabi menceritakan apa yang dialaminya kepada Waraqah bin Naufal, lalu dia berkata yang bermaksud : “Demi Allah yang jiwaku ada di tangan-Nya. Sesungguhnya engkau adalah Nabi untuk umat ini. Engkau telah didatangi Malaikat Jibril yang pernah datang kepada Musa. Dan kelak engkau didustakan, disakiti, diusir bahkan kamu akan diperangi oleh kaummu”. Ketika mendengarnya, Nabi terperanjat dan beliau merasakan ketika itu dicintai oleh kaumnya. Beliau khuatir dan musykil andai adakah mereka akan mengusirnya. Lalu jawab Waraqah dengan tegas : “Demi Allah. Setiap orang yang diangkat menjadi Nabi seperti kamu, pasti dia akan dimusuhi dan diperangi oleh kaumnya. Jika aku pada waktu kamu dimusuhi masih hidup, pasti kamu akan ku bela sekuatnya” 

            Di sini dapat kita melihat peranan Waraqah bin Naufal yang telah memberitahu isyarat dan pemberitahuan awal kepada baginda Rasulullah S.A.W tentang kenabian baginda. Secara tidak langsung memberi persediaan awal kepada baginda untuk menerima taklifat yang besar ini.



    KESIMPULAN

Sebagai agama yang sempurna, Islam telah mengatur prinsip-prinsip dasar semua bidang kehidupan umat manusia. Termasuk di dalamnya adalah konsep toleransi dan cara hidup dalam masyarakat majmuk. Allah SWT menciptakan manusia di muka bumi ini dengan berbagai macam suku bangsa, agama dan etnik. Oleh sebab itu, Allah S.W.T mengajarkan konsep toleransi, dengan tujuan wujudnya perdamaian umat manusia di muka bumi ini.

Perbezaan agama sebenarnya bukan penghalang terjalinnya kerukunan dan kedamaian di antara sesama manusia. Meskipun kita bergaul dengan orang yang berbeza iktikad keyakinan, tetapi kedamaian hidup tetap menjadi keutamaan. Allah SWT mengizinkan umat-Nya untuk menjalin kerjasama dan berbuat baik kepada orang yang berbeza akidah sekalipun.

Kerjasama dengan orang bukan Islam untuk mencapai perkara yang menjadi maslahah bersama sesama manusia seperti kesejahteraan hidup duniawi, keadilan, membenteras kezaliman, penyelewengan, rasuah, menjamin kehidupan rakyat yang lebih baik dan sebagainya tanpa melanggar mana-mana hukum-hakam Syariat, hukumnya adalah harus.

 Kerjasama yang diharamkan ialah yang merugikan Islam dan kaum muslimin, antaranya untuk menegakkan mana-mana sistem pemerintahan yang bercanggah dengan Syariah Islam seperti sekular, sosialis, komunis dan sebagainya, membantu orang kafir untuk memerangi kaum muslimin, menolak Syariat Allah atau mengambil pendekatan yang bercanggah dengan Syariat, menafikan hak kaum muslimin kerana lebih mengutamakan persepakatan dengan orang bukan Islam dan sebagainya lagi.

Di dalam mendepani arus politik dunia pada hari ini, gerakan Islam perlulah bijak mengambil manfaat daripada ruang dan peluang yang ada. Tahalufsiyasi perlulah dilakukan dalam keadaan gerakan Islam mendapat keuntungan yang maksimum dalam usaha untuk menegakkan agama Allah SWT. Bagaimanapun, perlulah diingatkan agar penerangan demi penerangan hendaklah dilakukan dari masa ke semasa khususnya kepada masyarakat awam agar tidak terkeliru dengan langkah yang diambil.


   RUJUKAN

Abul Hasan Ali al-Hasany an-Nadwy, 1983. Riwayat Hidup Rasulullah S.A.W.  Surabaya : Pustaka Nasional Pte Ltd.

Abdul Rahman Hussin. 1985. Muhammad Pembela Ummah., Petaling Jaya : Polygraphic Press Sdn. Bhd.

K.H. Moenawar. 2011. Ensiklopedia Sejarah Nabi Muhammad. Selangor : PTS IslamikaSdn.Bhd.

Muhammad Sa’id Ramadhan al-Buti. 1983.  Fiqh al-Sirah. Shah Alam Selangor ;  Dewan Pustaka Fajar.

Ismail. 2000. Sejarah Hidup Nabi Muhammad S.A.W. Johor Bhara : Perniagaan Jahabersa.



No comments:

Post a Comment