1. Baitul Hikmah
Sebuah perpustakaan yang dinamakan Baitul Hikmah telah didirikan.
Pengajian dalam pelbagai jenis bidang ilmu pengetahuan telah diajarkan di
pusat-pusat pengajian tersebut. Ilmu-ilmu penting seperti ilmu kedoktoran,
Astronomi, ilmu Hisab, Kesusasteraan, Seni Muzik, Seni Bangunan, Falsafah, Ilmu
Alam dan sebagainya dipelajari di sini.
Di samping itu, ilmu yang berbentuk keagamaan seperti Ilmu Hadis,
Ilmu al-Quran, Sirah, Bahasa Arab, nahu dan sebagainya. Ilmu perundangan Islam
dan cawangan-cawangannya dikaji dengan mendalam sekali.
Antara kebanggaan zaman pemerintahan Abbasiyah pertama ialah terdapatnya
keempat-empat imam fiqh yang ulung pada ketika itu. Mereka adalah Imam Abu
Hanifah, Imam Malik, Imam Syafie, Imam Ahmad bin Hanbal. Keempat-empat Imam
tersebut merupakan ulama-ulama fiqh yang paling agung dan tiada tandingannya di
dunia Islam. Mazhab-mazhab fiqh mereka adalah yang paling mahsyur dan paling
luas penyebarannya sehingga ke hari ini.
Zaman itu juga kaya dengan ahli-ahli nahu bahasa Arab yang terbahagi
kepada dua aliran terbesar iaitu aliran Basrah dan alirah Kufah. Antara tokoh
nahu dari aliran Basrah ialah Isa bin Umar as-Tsaqafi, Abu Umar bin al-‘Alaa,
Yunus bin Habib dan ramai lagi. Semerntara tokoh dari aliran Kufah pula ialah
Abu Ja’far ar-Ru’asi.
Aliran Basrah
sangat berbeza dengan aliran Kufah. Aliran yang pertama itu berminat meletakkan
kaedah-kaedah asas bagi bahasa Arab mengikut yang biasanya disebutkan oleh
orang-orang Arab. Seandainya nyata sesuatu yang bertentangan dengan kebiasaan
ini, maka dianggapnya sebagai luar biasa atau disebut sebagai syaz. Jika
terbukti sah dan betul, maka ia dihafal dan tidak dikiaskan. Buku nahu susunan
Isa bin Umar merupakan hasil ilmiah yang amat bernilai pada zaman tersebut dan
mengandungi asas-asas aliran Basrah. Buku ini diberi nama al-Jami’.
Aliran Kufah bermula terkemudian daripada aliran Basrah, bahkan
merupakan pecahan darinya. Pengasasnya ialah Abu Ja’far ar-Ru’asi. Kaedah yang
dipegang oleh golongan ahli Kufah adalah jauh lebih mudah iaitu dengan menyebut
segala yang dituturkan oleh orang Arab dan menjadikannya sebagai asas yang
harus ditiru serta menyusunkan beberapa kaedah untuknya.
Manakala Tafsir al-Farra’ merupakan tafsir pertama yang tersusun,
mengikut susunan ayat-ayat al-Quran, serta sebagai perintis jalan kepada
pentafsir-pentafsir yang lahir sesudahnya, sehinggalah muncul al-Tabari yang
menghimpunkan di dalam buku tafsirnya semua keistimewaan yang terdapat di dalam
karya-karya tafsir yang diusahakan oleh tokoh-tokoh tafsir sebelumnya.
2. Peranan Khalifah
Khalifah Harun al-Rasyid memang terkenal sebagai seorang yang suka
memberi penghargaan kepada para ilmuwan. Wang negara digunakan untuk memberikan
hadiah dan sumbangan kepada ahli-ahli ilmu pengetahuan dan memberi gaji kepada mereka
yang bertugas dalam pelbagai bidang ilmu pengetahuan. Beliau memilih mereka
yang berpengetahuan untuk memegang jawatan-jawatan yang penting seperti Yahya
bin Khalid al-Barmaki yang diangkat menjadi wazir beliau.
Zaman pemerintahan al-Makmun adalah zaman yang paling gemilang
dengan kemajuan ilmu pengetahuan kerana al-Makmun adalah khalifah yang sangat
cenderung kepada ilmu pengetahuan dan amat mengambil berat dalam soal
mendapatkan ilmu pengetahuan dan penyebarannya kepada orang ramai dalam
kalangan umat Islam.
Khalifah al-Makmun sendiri salah seorang daripada tokoh ilmu
pengetahuan. Beliau dianggap ahli dalam lapangan falsafah, astronomi, bahasa,
sastera, dan ilmu logik. Pemerintah memberikan galakan yang sewajarnya kepada rakyat
untuk mengambil peranan dalam kemajuan ilmu pengetahuan.
Al-Ma’mun juga menghantar
rombongan ke Greek untuk mendapatkan buku Aristotle mengenai falsafah. Nama
seperti Bakhtaisyu’, al-Hajjaj bin Matar dan Hunain bin Ishaq terkenal ulama dalam pelbagai cabang ilmu pengetahuan.
Mereka itu adalah dari keturunan bukan Arab. Di antara orang Arab sendiri
terdapat pula ulama yang terkenal dalam jurusan falsafah pemerintahan dan
kehakiman seperti al-Kindi.
3. Terjemahan Karya
Asing
Pada zaman pemerintahan Khalifah Harun ar-Rasyid, Baghdad menjadi
pusat pengajian tinggi ilmu pengetahuan dalam pelbagai bidang. Golongan cerdik
pandai dari dalam dan luar negeri bergiat memajukan ilmu pengetahuan dengan
menterjemahkan buku-buku ilmu pengetahuan.
Dari segi hasil
karya, terdapat juga buku asing yang diterjemahkan di samping karangan-karangan
yang dihasilkan oleh orang-orang Islam sendiri sebagai karya asli mereka.
Buku-buku dari Yunani, Parsi dan India telah diterjemahkan ke dalam bahasa
Arab. Tokoh-tokoh ilmu pengetahuan tempatan dalam negeri dan luar negeri
bekerja keras menjalankan tugas-tugas mereka di pusat-pusat pengajian tinggi di
kota-kota Islam. Jurusan-jurusan ilmu pengetahuan keduniaan yang dikaji ialah
ilmu kimia, fizik, kaji hayat, pertanian, kaji haiwan, kaji tumbuhan, ekonomi,
politik, ilmu alam dan sebagainya.
Buku-buku hasil
ciptaan dan terjemahan ahli-ahli pengetahuan itu telah dijadikan bahan kajian dan rujukan penting di
universiti-universiti di Eropah. Sehingga kurun ke-16, buku-buku itu masih
menjadi bahan terpenting dalam pengajian-pengajian mereka dan masih lagi
menjadi rujukan dan asas kajian bagi kemajuan ilmu pengetahuan di Eropah hingga
ke hari ini, terutama bidang-bidang pengetahuan kedoktoran dan sains.
Pada zaman Abu Jaafar sebagai pengasasnya, Kota Baghdad mengalami
kemajuan yang pesat sekali dalam lapangan ilmu pengetahuan. Banyak kitab dari
bahasa Yunani dan Parsi diterjemahkan ke dalam bahasa Arab seperti kitab
mengenai perubatan diterjemahkan oleh ulama seperti Hunain bin Ishak, karangan
Bukrat (Hippocrate) dan Jalinous (Galien) dan kitab karangan Aklidas (Euclide)
mengenai geometri.
Banyak rombongan ulama dikirim ke Constantinople untuk memindah
pengetahuan dari kitab-kitab asing ke dalam bahasa Arab. Rombongan dikirim juga
ke negeri-negeri lain seperti Byzantine bagi mengusahakan pemindahan ilmu
pengetahuan ke dalam bahasa Arab. Mereka membawa masuk ke Baghdad kitab-kitab
mengenai perubatan dan kedoktoran, muzik dan seni bina bangunan dan lain-lain
lagi.
4. Masjid
Pada zaman Abbasiyah, masjid sebenarnya lebih merupakan pusat
pengajian tinggi yang mengajar pelbagai ilmu seperti Tafsir al-Quran, Hadis,
Mustalah al-Hadis, Fiqh, Usul Fiqh, Falak, Tatabahasa, Sastera, Perkamusan,
Tauhid dan Ilmu Perbahasan.
Sebenarnya masjid
dalam zaman Abbasiyah bukanlah sekadar tempat pembelajaran biasa. Ia sudah
boleh dianggap sebagai pusat pengajian tinggi yang lebih banyak menumpukan
kepada perbincangan dan kajian mengenai asas perundangan sama ada dari
perspektif al-Quran atau Hadis. Oleh itu, terdapat halaqah-halaqah yang
dikenali dengan nama Madrasatu al-Quran dan Madrasatu al-Hadis.
Namun tidak semua
masjid berfungsi sebagai pusat pengajian tinggi. Biasanya masjid-masjid besar
dan tertentu sahaja diiktiraf sebagai pusat pengajian tinggi sedangkan
masjid-masjid lain yang tidak terkenal masih tetap berfungsi sebagai pusat
pengajian peringkat menengah yang tidak terlibat dalam pengajian lanjutan dan
spekulatif.
Ibnu al-Jawzi melaporkan, di Baghdad terdapat enam sahaja masjid
besar yang menawarkan kursus lanjutan di samping beberapa masjid tertentu yang
menganjurkan kursus lanjutan biasanya dalam bidang pengajian mazhab tertentu. Guru-guru
yang bertugas di masjid-masjid yang menganjurkan pengajian lanjutan dilantik
oleh kerajaan dan pengajian kokurikulum pengajiannya diawasi oleh suatu badan
yang ditubuhkan oleh kerajaan dikenali sebagai naqib al-Hashimiyin.
5. Institusi Al-Nizamiyyah
Kemuncak perkembangan ilmu pengetahuan di Baghdad ialah penubuhan
institusi pengajian tinggi al-Nizamiyyah. Ia diasaskan oleh Nizam al-Muluk pada
tahun 457H/1065M dan dibuka secara rasmi pada hari sabtu 10 Zulkaedah 1067M.
Berbeza dengan masjid,
al-Nizamiah merupakan institusi pengajian tinggi yang pertama ditubuhkan secara
formal oleh pihak kerajaan. Pada peringkat permulaan, institusi ini menyediakan
tiga fakulti utama iaitu Syariah berasaskan Mazhab Shafie, Usuluddin
berteraskan pendekatan al-Ash’ari dan fakulti Sains Kemanusiaan dengan
penekanan kepada bidang Kesusasteraan Klasik.
Setiap pensyarah
utama mempunyai beberapa orang pembantu yang bertanggungjawab mengendalikan
tutorial bagi setiap kuliah yang telah disampaikan. Bagi menjamin
keberkesanannya, setiap kumpulan tutorial disyaratkan tidak melebihi 15 orang.
Mengikut kenyataan
Syeikh Muhammad Abduh, peruntukan tahunan yang diluluskan oleh pihak kerajaan
kepada institusi ini ialah sebanyak 15.000 dinar. Pihak kerajaan juga telah
menubuhkan satu yayasan khas dan menghadiahkan beberapa buah rumah serta kedai
di sekitar Kota Baghdad dan juga estet-estet sebagai aset tetap kepada
institusi al-Nizamiyyah. Keadaan ini menyebabkan ia berkembang pesat dan mampu
mendapatkan para pensyarah yang masyhur dalam pelbagai bidang pengajian.
Pelajar diberi biasiswa sepenuhnya di samping tempat tinggal, pakaian, buku,
alat tulis malah kuda.
Antara tokoh utama
yang bertugas di institusi ini ialah Abu Ishaq al-Shirazi sebagai Professor
Undang-undang, Imam Abu Hamid al-Ghazali sebagai Professor dalam bidang
Usuluddin, sementara Baha’uddin ibn Shaddad sebagai Professor dalam bidang
sejarah dan ramai lagi.
6. Institusi
Mustansiriyyah
Setelah dua abad kewujudan al-Nizamiyyahh, sebuah lagi institusi
yang dikenali dengan nama al-Muntsnsiriyyah ditubuhkan di Baghdad. Nama
institusi ini diambil sempena nama pengasasnya al-Muntansir ibn Muhammad
al-Zahir iaitu khalifah Abbasiyah yang ke-36.
Inisiatif
menubuhkan institusi ini dibuat berdasarkan realiti masyarakat berbilang kaum
dan mazhab yang wujud di Baghdad pada masa itu sedangkan institusi al-Nizamiyyah
hanya khas untuk pengikut mazhab Shafie sahaja. Institusi yang dibina pada tahun
625H/1227M ini dianggap tercantik pada masa itu. Institusi ini mula beroperasi
pada bulan Jamadil Akhir 631H dengan kumpulan pertama seramai 62 orang pelajar
diambil untuk satu-satu mazhab.
Institusi ini juga mendapat peruntukan besar dari pihak kerajaan.
Pelajar disediakan kelengkapan pendidikan, makanan, pakaian rasmi institut
iaitu jubah hitam, duit poket sebanyak 1 dinar sebulan dan juga klinik. Pada
pintu gerbang induk institut terdapat sebuah jam besar yang dikhaskan untuk
kemudahan pelajar mengetahui waktu solat dan waktu kuliah.
Salah satu ciri
utama yang terdapat pada institusi ini ialah dilengkapi dengan 4 dewan kuliah
yang juga berfungsi sebagai fakulti dikhaskan kepada 4 mazhab Ahl Sunnah Wal
Jamaah iaitu Hanafi, Maliki, Shafie dan Hanbali.
Bidang pengajian lain seperti tatabahasa, penulisan dan sastera,
ilmu hisab, falsafah, ilmu kalam, logik, perubatan, farmasi, botani. Adapun
bidang pengajian al-Quran dan al-Hadis mencakupi kursus pentafsiran, usul
al-Tafsir, Mustalah al-Hadis, Fara’id dan Ilmu Qira’at. Pengajian ini juga
mempunyai pusat pengajian tersendiri dikenali sebagai Darul Quran dan Darul
Hadis.
7. Perkembangan Ilmu
Sains
Interaksi yang berlaku di antara golongan Arab dan Parsi ini telah
mencetuskan perubahan minda yang menyeluruh dalam kalangan penduduk Kota
Baghdad pada masa itu. Dengan mengenepikan tradisi masing-masing, masyarakat
Baghdad telah merealisasikan kehidupan mereka dengan keadaan setempat dan
perkembangan semasa.
Pihak kerajaan
mengambil tindakan memahsyurkan kolej Jundi-Shapur yang terdapat di Parsi
kepada masyarakat Baghdad dengan cara menjemput beberapa orang tokoh sains dan
perubatan dari kolej tersebut untuk bertugas dengan hospital-hospital di
Baghdad. Tindakan ini dilakukan oleh Khalifah Abu Ja’afar al-Mansur. Ini
disusuli dengan projek terjemahan buku-buku sains dari bahasa Greek dan Parsi
ke dalam bahasa Arab agar dapat difahami oleh umat Islam.
Informasi-informasi sains yang
terdapat dalam al-Quran dan hadis telah membantu para doktor Islam membuat
penelitian yang bermakna tentang proses kejadian manusia dan fungsi organ-organ
yang terdapat dalam tubuh badan manusia. Dengan itu, terdapat ahli perubatan
Islam seperti Abdul Latif al-Baghdadi yang telah berjaya mengemukakan penemuan
baru tentang kedudukan tulang bawahan manusia. Demikian juga dengan Ibn
al-Nafis yang berhasil merumuskan satu teori baru mengenai pulmonary
circulation atau sistem pusingan kecil darah di dalam jantung manusia yang
diakui kesahihannya oleh tokoh-tokoh perubatan Barat tiga abad kemudian.
RUJUKAN :
Ahmad Shalaby. t.th. Sejarah Dan Kebudayaan Islam. Singapura
: Pustaka Nasional.
Ismail Bakar. 1999. Sejarah Tamadun Islam. Selangor : Pusat
Teknologi Pendidikan UKM.
Khairuddin Muhammad. 1979. Sejarah Islam. Kuala Lumpur :
Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mohd Mokhtar Shafie. 1993. Sejarah Keagungan Kerajaan Islam. Kuala
Lumpur : Nurin Enterprise.
No comments:
Post a Comment