Powered By Blogger

Saturday, 13 February 2016

TAFSIR 'ILMIY MENURUT IMAM AL-ZARKASYI



PENGERTIAN TAFSIR

 Sejarah tafsir dimulai sejak awal turunnya al-Quran iaitu Nabi Muhammad SAW. Baginda merupakan orang pertama yang menghuraikan maksud ayat al-Quran dan menjelaskan kepada  umatnya kerana baginda merupakan pesuruh Allah yang wajib untuk menyampaikan kandungan al-Quran.
                           
Al-Zarkasyi menyatakan bahawa dalam pengertian syara’, tafsir adalah ilmu untuk mengetahui pemahaman al-Quran  yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW., dengan menjelaskan makna-makna dan mengeluarkan hukum-hukum serta hikmah-hikmah yang terkandung di dalamnya.

Manakala tafsir dari sudut istilah pula, al-Zarkashi menjelaskan tafsir ialah memahami kitab Allah S.W.T yang diturunkan kepada Nabi Muhammad S.A.W, menerangkan maknanya, mengeluarkan hukum-hakamnya dan hikmah-hikmahnya serta dibantu oleh ilmu bahasa, nahu, sarah,ilmu bayan, ilmu usul fikah, ilmu qiraat dan ilmu bagi mengetahui sebab-sebab turunnya ayat dan nasikh dan mansuh.

            Pengertian yang dibuat oleh al-Zarkashi ini lebih jelas dan lebih mudah kerana ia memberi lebih penekanan dalam memahami pengertian tafsir dengan menghubungkannya dengan ilmu bahasa yang menjadi asas untuk memahami al-Quran.

Tafsir bi al-ra’y mempunyai hubungan yang kuat dengan tafsir ‘ilmiy. Hal ini demikian kerana para ulama telah mengklasifikasikan tafsir ‘ilmiy tafsir sebagai al-ra’y.


PENGERTIAN TAFSIR ‘ILMIY

Pengertian ‘ilmiy ataupun sains ialah ilmu pengetahuan yang teratur (sistematik) yang boleh diuji atau dibuktikan kebenarannya atau cabang ilmu pengetahuan yang berdasarkan kebenaran atau kenyataan semata-mata seperti fizik, kimia dan biologi. 

            Maka boleh kita rumuskan bahawa sains adalah satu kumpulan ilmu yang tersusun dan teratur berkaitan dengan fenomena-fenomena di dalam alam tabii yang bernyawa dan yang tidak bernyawa dengan kaedah yang objektif melalui kajian eksperimen dan cerapan untuk menghasilkan prinsip-prinsip dan kenyataan yang boleh dipercayai dan diuji kebenarannya. 

            Manakala tafsir ‘ilmiy bermaksud tafsir yang membahaskan tentang ayat-ayat kawniyat yang terdapat di dalam al-Quran dan kemudiannya mentafsirkannya berpandukan teori-teori dan penemuan-penemuan sains yang tetap. Penemuan ini tidak diketahui pada zaman penurunan al-Quran membuktikan al-Quran bukanlah ciptaan Nabi S.A.W, namun ia adalah datangnya dari Allah Taala. Penemuan ini juga adalah satu dari kelebihan al-Quran sebagai satu mukjizat.


    PENDAPAT AL-ZARKASYI MENGENAI TAFSIR ‘ILMIY

Dalam kitabnya al-Burhan fi ‘Ulum al-Quran, al-Zarkasyi ada memperkatakan tentang tafsir ‘ilmiy dengan membawa pendapat sesetengah daripada kalangan sahabat seperti Ibnu Mas’ud dan ramai lagi. Beliau turut mengambil pendapat al-Ghazali dalam kitab Ihya’ Ulum al-Din

            Beliau turut menyatakan bahawa kitab Allah S.W.T adalah lautan yang amat dalam dan kefahamannya adalah rumit, tidak dapat kita memahaminya melainkan mereka yang begitu luas ilmu-ilmunya dan beribadat dengan perasaan taqwa kepada Allah S.W.T sama ada secara tersembunyi atau terang-terangan serta menjauhi perkara-perkara syubahat.
            Kesimpulannya, ilmu-ilmu tersebut kesemuanya termasuk dalam af’al Allah S.W.T dan sifat-Nya. Apa yang terkandung dalam al-Quran adalah penjelasan kepada zat-Nya serta sifat-Nya dan af’al-Nya. Semua ini menunjukkan bahawa al-Quran mempunyai maksud yang amat luas. Lafaz-lafaz yang susah tidak dapat difahami melainkan dengan memiliki cabang-cabang ilmu yang pelbagai dan untuk memahami ilmu-ilmu tersebut hendaklah dengan menghubungkannya kepada jumlah ayat secara keseluruhan di samping tidak mengabaikan maksud zahir ayat kerana tidak ada keupayaan untuk sampai kepada maksudnya yang tersembunyi sebelum benar-benar  memahami maknanya yang zahir 
Seterusnya beliau berkata, sesiapa yang mendakwa memahami rahsia al-Quran tetapi tidak mengetahui maksud zahirnya maka dia seperti seorang yang mendakwa telah sampai ke halaman rumah sebelum melepasi pintunya.

CONTOH AYAT-AYAT KAWNIYAH MENURUT IMAM AL-ZARKASYI
                                    
1.  Petir Dan Hujan
                                                                                                                                                                       
Firman Allah dalam surah al-Ra’d ayat 12 yang bermaksud  :
12. Dia lah yang memperlihatkan kilat kepada kamu, untuk menakutkan (dari panahan petir), dan memberi harapan (dengan turunnya hujan); 
     
     2. Air                 
Firman Allah Taala dalam Surah al-Anbiya’ ayat 30 yang bermaksud:

30….. dan Kami jadikan dari air, tiap-tiap benda yang hidup…..


     3.       Manusia        
Firman Allah Taala dalam surah Rum ayat 54 yang bermaksud :
54. Allah yang menciptakan kamu bermula dengan keadaan lemah, selepas berkeadaan lemah itu ia menjadikan kamu kuat. setelah itu ia menjadikan kamu lemah pula serta tua……


4.      Siang
                           
Firman Allah Taala dalam Surah al-Takwir ayat 18 yang bermaksud :

18. dan siang, apabila ia mulai terang;

 
5.       Malam
                         
Firman Allah Taala dalam surah Yasin ayat 37 yang bermaksud :
 
37.  malam; Kami hilangkan siang daripadanya,


RUJUKAN               
Badr al-Din Muhammad Bin Abdullah Al-Zarkasyi. 1988. Al-Burhan fi ‘Ulum
 al-Quran. Jilid 2 & 3. Beirut : Dar al-Jail.
KH. Moenawar Kholil. 1985. Al-Quran dari Masa ke Masa. Solo : Ramadhani.
Mazlan Ibrahim. 2002. Sejarah dan Pandangan Ulama Tafsir Mengenai Tafsir Ilmiy.
Shah Alam : Karisma Publication Sdn. Bhd.


         





No comments:

Post a Comment