Powered By Blogger

Monday, 8 February 2016

SYIAH ZAIDIYAH


PENGENALAN



Perbezaan pendapat dalam kalangan umat Islam dalam bidang syariah atau perundangan Islam dianggap satu rahmat kerana di sebalik perselisihan pendapat ini telah membawa kepada pertemuan, perbincangan dan perbahasan di antara alim ulama yang pakar dalam bidang tersebut sehingga satu keputusan dapat dicapai. 

Walau bagaimanapun perbezaan pendapat dalam bidang akidah lebih cenderung kepada malapetaka serta peperangan saudara umat Islam. Ia mengakibatkan perpecahan dalam kalangan umat Islam yang tidak diinginkan oleh Rasulullah S.A.W dan seluruh umat Islam. Demikianlah kewujudan fahaman Syiah telah menimbulkan perpecahan dalam kalangan umat Islam.

Penularan ajaran Syiah amat membimbangkan umat Islam di negara ini yang rata-ratanya berpegang kepada akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah. Ajaran yang salah, batil serta mungkar itu disifatkan sebagai 'virus' yang berupaya merosakkan keutuhan akidah ummah. Penularan ajaran Syiah amat membimbangkan umat Islam di negara ini yang rata-ratanya berpegang kepada akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah.

Aliran Syiah mempunyai bermacam-macam-macam puak yang berlainan pegangan serta fahaman mereka. Salah satunya ialah kelompok Zaidiyah. Fahaman golongan ini adalah berbeza dari golongan Syiah yang lain yang lebih melampau darinya. 


SYIAH ZAIDIYAH  
 

Perkataan Syiah bererti golongan, kalangan atau pengikut sesuatu fahaman yang tertentu. Syiah ialah nama kepada sekumpulan manusia yang mengikut Sayidina Ali secara khusus. Mereka beranggapan bahawa Ali mempunyai keistimewaan dalam hal imamah dan khalifah. Pada pandangan mereka, kedudukan Ali dalam dua hal tersebut adalah berdasarkan nas syarak dan wasiat Rasulullah S.A.W. Mereka mempercayai bahawa imamah tidak boleh terkeluar daripada keluarga Ali. Jika tidak, ini menunjukkan yang ia diambil secara zalim oleh orang yang menyandangnya atau direstui oleh Ali secara bertaqiyyah.

Antara faktor kemunculan Syiah ialah kewafatan Rasulullah S.A.W, kemunculan pergerakan Abdullah Bin Saba’ di penghujung zaman Uthman R.A, peperangan Siffin dan majlis tahkim, dan pembunuhan Hussien R.A.

Imam as-Syahrastani membahagikan syiah kepada lima golongan iaitu Kisaniyah, Zaidiyah, Ghulaat, Imamiyah dan Ismailiyah. Kesemua golongan ini adalah sama atau lebih menyeleweng kefahamannya dari Syiah Imamiyyah melainkan Syiah Zaidiyah. 

Syiah mempunyai kelompok yang ramai dengan pelbagai fahaman yang berlainan. Namun kesemua kumpulan Syiah mempunyai iktikad yang sama, iaitu imam mereka telah ditentukan dan dinaskan oleh syarak. Begitu juga, para nabi dan imam wajib bersifat dengan maksum dari sebrang perbuatan dosa. 

Terdapat banyak kumpulan dalam aliran Syiah. Setiap kumpulan mempunyai fahaman tersendiri. Namun, mereka sepakat dalam tiga perkara. Pertama, penentuan imam melalui nas-nas syarak merupakan suatu perkara yang wajib. Kedua, para nabi dan imam wajib terpelihara dari sebarang dosa. Ketiga, wajib memberikan wala’ kepada imam sama ada dengan perkataan, perbuatan dan sumpah setia kecuali semasa bertaqiyyah.

Syiah Zaidiyah merupakan pengikut Zaid bin Ali bin al-Husin bin Ali bin Abu Thalib. Mereka berpendapat bahawa hak imamah hanyalah pada zuriat Fatimah R.A. Mereka tidak mengharuskan berlakunya imamah kepada orang lain. Berdasarkan ini, satu kumpulan dari mereka telah mengesahkan imamah Muhammad dan Ibrahim bin Abdullah al-Hassan yang lahir semasa pemerintahan al-Mansur dan dibunuh di zamannya. 

Zaid pernah bertengkar dengan saudaranya al-Baqir Muhammad bin Ali kerana dia menuntut ilmu daripada Wasil bin Ata’ yang berpendapat Ali mungkin silap semasa memerangi golongan yang menentangnya. Beliau juga berbeza pendapat dengan saudaranya dalam hal penentuan imam, kerana beliau mensyaratkan untuk menjadi imam seseorang itu mestilah tampil di hadapan orang ramai.

Kumpulan al-Zaidiyah berpecah kepada tiga kumpulan iaitu al-Jarudiyah, al-Sulaimaniyah dan al-Butriyah. Ketiga-tiga kumpulan ini sependapat dengan tentang imamah Zaid bin Ali bin al-Husain bin Ali. Kewujudan kumpulan-kumpulan ini ialah semasa pemerintahan Hisyam bin Abdul Malik. 


RUJUKAN

Abu Bakar Aceh. 1972. Perbandingan Mazhab Syiah : Rasionalisme Dalam Islam. Semarang : C.V Ramadhani.

Muhammad Ramzi Omar. 1999. Pembahagian Akidah Ahli Sunah Wal Jamaah. Selangor : Pustaka Ilmi.

Yazid Bahrin. 1997. Syiah : Siapakah Mereka Dan Sikap Kita Terhadap Mereka?. Johor : Perniagaan Jahabersa.



No comments:

Post a Comment