Mistisisme dalam Buddha
o
Tidak ada konsep Tuhan.
“Jgn tnya tentang Tuhan. Tanya tentang jalan
menuju kpd Tuhan.”
o
Lebih pentingkan bagaimana
nk lepaskan diri dari lingkaran samsara.
o
Tiada kesatuan dgn
sesuatu, tp pemusnahan keinginan iaitu Nirvana.
NIRVANA
- Nir = Kosong , Vana = Keinginan
- Tahap paling tinggi dlm mistisisme Buddha
- Penghapusan keinginan, nafsu & lain2 yg wujud sementara.
- Satu situasi di mana manusia tidak lagi diganggu oleh nafsu
- Utk menghapuskan penderitaan
- Kena alami sendiri krn ia sukar utk dijelaskan
- Kalau x capai nirvana = samsara = dukkha
.. 4 KEBENARAN AGUNG ..
1. PENDERITAAN (DUKHA)
Cth
: Kelahiran, hidup, tua, sakit, mati
:
berpisah dgn org yg dikasihi, bertemu dgn sesuatu yg x diingini
2. SEBAB PENDERITAAN (TANHA)
¶ Nafsu
¶ Nafsu
utk mendapatkan keseronokan. Apabila gagal, penderitaan akan timbul.
¶ Cth
: Tamak Haloba
3. PENYELAMAT DARI PENDERITAAN (NIRVANA)
¶ Usaha
bersungguh2 mengekang nafsu
¶ Kena
amali sendiri nirvana utk tahu apa itu nirvana
¶ Tidak
lagi terikat dgn kelahiran semula
4. JALAN YG MEMANDU KE ARAH PENYELAMATAN PENDERITAAN (MARGA)
¶ Jalan
8 Lapis Mulia @ Jalan Pertengahan
.. PERBANDINGAN FANA’ & NIRVANA ..
- Pengkaji yg membandingkan fana’ & nirvana hanya melihat zahir sahaja, x masuk ke dalam.
- Nirvana adalah sebahagian drp fana’.
- Fana – hilang kesedaran diri terhadap sekeliling termasuk dirinya sendiri pada ketika itu kerana tumpuannya hanya tertumpu pada Allah sahaja.
- Fana’ tidak boleh dicari, hanya boleh dialami
- Walaupun hanya sebentar, tapi kesannya lama.
- Cth : seorang ibu menyelamatkan anak yang lemas walaupun dia sendiri x pandai berenang, Kisah Nabi Yusof dgn wanita2 Mesir. ( X rasa sakit hiris jari)
- Pengalaman Fana’ akan membawa kpd Baqa’
- Baqa’ – sentiasa rasa Allah melihat.
- pembuka kpd pengalaman yg
seterusnya
- ingatan yg berterusan kpd Allah
- Cth baqa’ : Kisah Laila Majnun ( Apa shj yg Majnun tgok, dia nampak Laila)
- Ihsan – pengalaman berterusan, bkn pd waktu tertentu shja.
- Ikhlas mesti bersama musyahadah & ihsan.
* Dipetik dari Kuliah tasawuf perbandingan bersama Prof. Madya Dr. Faudzinaim b.Badaruddin & Ustazah Norzira bt Salleh.
No comments:
Post a Comment