PENGENALAN
Agama adalah
tatatertib yang mengatur hubungan antara makhluk dan pencipta-Nya. Ia
mengandungi petunjuk-petunjuk hidup manusia duniawi dan ukhrawi. Penilaian
benar atau tidaknya sesebuah agama sangat bergantung pada kehadiran kitab
sucinya, kenabian, kelengkapan syariat, serta ketaatan penganutnya.
Dalam kehidupan seharian, kita
menyaksikan pelbagai ragam agama dan kepercayaan hidup manusia. Agama dapat
dibahagikan kepada dua iaitu agama yang lahir atas dasar wahyu dan agama yang
lahir atas dasar budaya manusia. Agama wahyu ialah agama yang dalam ajarannya
diatur menurut wahyu Allah, melalui Nabi dan dengan kitab suci yang diterimanya
dari Allah. Sementara agama atau kepercayaan budaya lahir atas hasil perkembangan
zaman seiring dengan tingkat berfikir dan keperluan manusia.
Negeri India terkenal mempunyai
banyak agama dan kepercayaan. Agama Hindu merupakan yang termahsyur sekali dan
yang paling luas penyebarannya malah ia meliputi kebanyakan orang-orang India.
Dalam tugasan ini, penulis ingin
mengkaji mengenai Moksha yang merupakan salah satu daripada kepercayaan yang terdapat
di dalam agama Hindu. Konsep ini mempercayai bahawa kebahagiaan tertinggi
merupakan tujuan akhir manusia dan matlamat seseorang penganut Hindu adalah
untuk mencapai Moksha.
AGAMA
HINDU
Menurut buku
“Hinduisme”, ia merupakan suatu sifat bagi bentuk masyarakat India dengan
aturan berkasta-kasta dan kedudukan tiap-tiap kasta itu di dalam masyarakat. Ia
merupakan kehidupan India dengan caranya yang tersendiri yang dianggap sebagai
satu dari lambang-lambang. Ia adalah suatu adunan yang mengandungi semua
perkara-perkara suci dan perkara-perkara hina kerana dalam pemikiran Hindu
tidak ada batas yang memisahkan keduanya. Ia merupakan aliran-aliran rohani,
moral dan perundangan. Ia juga merupakan prinsip-prinsip, ikatan-ikatan dan
adat-adat yang menguasai dan mengendalikan kehidupan Hindu.
Agama Hindu timbul dari bekas
keruntuhan ajaran-ajaran Veda dengan mengambil buah fikirannya dan
bentuk-bentuk rupa India purbakala dan pelbagai kisah dongeng yang bersifat
rohani yang telah tumbuh di semenanjung itu sebelum kedatangan bangsa Arya.
Dengan sebab ini, para pengkaji menganggap agama Hindu adalah sebagai sambungan
dari ajaran-ajaran Veda dan merapatkan satu dari evolusinya.
Agama Hindu lebih kepada suatu cara
hidup daripada sekumpulan kepercayaan. Sejarahnya menerangkan mengenai isi
kandungannya yang meliputi pelbagai kepercayaan, fardu dan sunat. Ia tidak
mempunyai pengertian yang tertentu bentuknya, sebab itulah ia meliputi
kepercayaan yang membawanya turun hingga kepada penyembahan batu dan
pokok-pokok, dan membawanya naik pula kepada perkara-perkara falsafah yang
abstrak dan halus.
Kitab Veda yang mengandungi
kepercayaan-kepercayaan, adat istiadat dan undang-undang juga tidak mempunyai
pencipta yang tertentu. Penganutnya mempercayai bahawa kitab ini suatu kitab
yang azali yang tidak mempunyai tarikh permulaannya, ia diilhamkan sejak azali.
Pengkaji Barat dan sarjana-sarjana agama Hindu berpendapat bahawa kitab ini
lahir dalam beberapa abad yang berturut-turut tidak kurang dari dua puluh kurun
sebelum menjelang tahun Masihi. Ia dicipta oleh beberapa generasi yang terdiri
dari golongan-golongan penyair, ketua-ketua agama dan pendeta-pendeta tasawuf,
satu demi satu sesuai dengan perubahan suasana dan pertukaran keadaan.
manusia,
Tuhan-Tuhan tidak lagi berbuat baik dan tidak menolak kejahatan. Athar veda
menceritakan bagaimana manusia menuju kepada perkara-perkara yang karut,
kuasa-kuasa ghaib dan sihir dengan tujuan untuk melindungkan diri.
Upanishad iaitu rahsia-rahsia dan
penglihatan-penglihatan jiwa untuk golongan tasawuf. Ia disusun sebagai
petunjuk kepada golongan pendeta-pendeta dan ahli-ahli ibadat yang fokus kepada
kehidupan batin dan meninggalkan bentuk-bentik kehidupan luar. Ia merupakan
mazhab rohani yang menduduki darjat tertinggi dan dianggap sebagai suatu
langkah yang berani menuju kepada kebebasan agama dan melepaskannya dari
gambar-gambar Brahma.
TUHAN
DAN IBADAT MENURUT AGAMA HINDU
Tauhid dalam agama Hindu tidak mempunyai
pengertian yang mendalam tentangnya. Akan tetapi mereka menerima satu Tuhan di
tengah-tengah tuhan-tuhan yang lain. Hal ini bermakna agama Hindu mempunyai
banyak Tuhan.
Seorang manusia India yang bersemuka dengan alam tabiie yang
berbagai-bagai dan merasa lemah maka dengan sendirinya menjadi seorang yang
beragama, rakus pada perkara-perkara kerohanian, sentiasa berusaha untuk
mengenal Tuhan dan mengamalkan zuhud sebagai suatu jalan untuk melepaskan diri
dari dunia kebendaan dan terus mengatur hidup dalam alam kerohanian. Bagi mereka, tiap-tiap sesuatu kekuatan tabie sama ada
memberi faedah atau membahayakan seperti air, api, sungai, gunung dan
sebagainya. dialah Tuhan yang mereka harapkan pertolongannya pada waktu
kesusahan.
Menurut fahaman monotheisme, mereka berkata
bahawa setiap sesuatu yang bermanfaat atau berbahaya mempunyai satu Tuhan yang
disembah, seperti air, udara, sungai, dan gunung. Semua itu ada tuhannya
sendiri di mana kita dapat mendekatkan diri kepadanya dengan ibadah dan
menyajikan korban.
Sungai Gangga
adalah sungai yang menjadi idaman penganut Hindu untuk mandi mensucikan diri
dari dosa dan mencari berkat. Mereka datang dari jauh semata-mata untuk mandi,
membakar mayat dan menaburkan abunya di sepanjang sungai itu. Hampir setiap
penganut Hindu ingin mati di sana walaupun air sungai itu sudah tercemar oleh
kotoran abu dan sebab-sebab lain.
Menurut
fahaman trinitas pula, pada abad ke 9 SM, para dewa dikumpulkan menjadi satu
yang mengeluarkan dunia dari dirinya, dialah yang disebut dengan brahma iaitu
dewa pencipta, wishnu iaitu dewa pemelihara dan shiwa iaitu dewa perosak. Sesiapa
yang menyembah salah satu dari dewa yang tiga ini bererti ia telah menyembah
semuanya, atau menyembah satu yang tertinggi. Tidak ada perbezaan di
antara semuanya. Dengan demikian, mereka
sebenarnya telah membukakan pintu untuk orang-orang Kristian tentang Trinitas.
Antara simbol-simbol agama yang
terpenting ialah menyiapkan patung dengan sebaik-baiknya dan didirikan di Kuil.
Penyembah-penyembah menganggapnya seolah-olah hidup, mendengar dan sedar,
mereka menyapunya dengan minyak dan diasapinya dengan bau-bauan. Satu Tuhan
baru yang pertama kali memasuki Kuil diraikan secara besar-besaran. Semua
menghadapnya dengan mengalu-alukan dan memberinya sebaik-baik sambutan
seolah-olah tetamu agung, kemudian dimandikan dengan air wangi, dipakaikan dengan
pakaian paling baik, dihiaskan dengan permata dan mutiara, di Depannya
dihidangkan seenak-enak makanan dan selazat-lazat minuman dan dikalungkan
dengan bunga-bunga. Sebahagian orang Hindu menganggap patung adalah Tuhan mereka
dan sebahagian pula menganggapnya sebagai simbol Tuhan.
Seorang penyembah patuh kepada
amalan-amalan kecil dengan tujuan supaya diterima permohonan dan ibadatnya. Dia
bermula dengan membersihkan diri, mengurangkan makan atau berpuasa, mengambil
tempat duduk yang tertentu di depan Tuhannya, menunjukkan dengan jari dengan
penuh perasaan merendah diri, serta menahan nafasnya seberapa yang boleh.
Sembahyang ini diulang tiga kali sehari diiringi dengan apa saja penyembelihan
korban, masanya biasanya tidak panjang kecuali bagi mereka yang mempunyai
sesuatu permohonan yang diharap dapat dilaksanakan dengan pertolongan
Tuhan-Tuhan, atau bagi mereka yang cenderung untuk beribadat dan mahu lebih
mendekatkan diri kepada Tuhan.
Ibadat dalam agama Hindu tidaklah
terbatas oleh masa dan waktu, tetapi pada setiap ketika dan keadaan harus
beribadat. Ibadat dan pemujaan tidaklah hanya dihadapkan kepada Brahma, Vishnu
dan Siva tetapi lebih dahulu langsung kepada tenaga dan dan alam yang dianggap
sebagai dewa, yang langsung mempengaruhi kehidupan manusia.
Maulana Mohamed Abdul Salam
al-Ramburi berkata : “ Umat India mudah menerima apa saja fikiran dan
kepercayaan yang ditemuinya. Kepercayaan dan fikiran mereka berbagai-bagai.
Kelas-kelas untuk berfikir dan bermenung telah diadakan di seluruh ceruk rantau
negeri itu oleh pendeta dan cendekiawan. Lahirlah beberapa pengajian akhlak
yang diikuti oleh segenap golongan masyarakat. Tersebar juga latihan-latihan
badan yang berat dan payah untuk mendapatkan suatu kekuatan yang dapat
menguatkan kekuatan alam semula jadi. Pertapaan di gua-gua sebagai suatu
pengawasan ke atas diri adalah menjadi tumpuan, begitu juga pengasingan diri ke
hutan-hutan rimba untuk meletihkan tubuh supaya dapat naik mencapai kekuatan
rohani.
AQIDAH-AQIDAH
HINDU YANG TERPENTING
Kepercayaan-kepercayaan
yang terpenting dalam agama Hindu ada 4 :
1.
Karma ( Undang-Undang Balasan )
2.
Tanasukh
roh atau pengembalian semula roh. ( Pengulangan Kelahiran )
3.
Pembebasan
mutlak ( Moksha )
4.
Pantheisme
Karma
ialah undang-undang pembebasan yang mana peraturan alam ini bersifat ketuhanan
yang berdasarkan keadilan semata. Keadilan itu pasti terjadi, baik dalam
kehidupan sekarang mahupun kehidupan akan datang. Balasan suatu kehidupan akan
terjadi dalam kehidupan lainnya.
Selain
itu, kepercayaan penganut Hindu yang kedua ialah kelahiran semula iaitu apabila
seseorang meninggal dunia, maka jasadnya fana, sedangkan rohnya terpisah.
Kemudian menempati jasad yang lain sesuai dengan amal perbuatannya yang
dilakukan semasa hidupnya yang pertama. Dan roh itu memulakan peranannya yang
baru dalam jasad tersebut. Ini bermaksud, roh mencari jasad yang baru.
Seterusnya
ialah moksha yang bermaksud pelepasan iaitu baik dan buruknya amal perbuatan
akan melahirkan sebuah kehidupan baru yang berulang, agar dalam kehidupan itu,
roh diberi pahala atau seksa yang sesuai dengan apa yang telah dilakukannya
pada putaran pertama kehidupannya terdahulu. Sesiapa yang tidak suka dan tidak
akan suka terhadap sesuatu dan terbebas dari kongkongan hawa nafsu dan jiwanya
menjadi tenteram, maka ia tidak akan dikembalikan kepada indranya, tetapi
rohnya terlepas untuk bersatu dengan Brahma.
Kepercayaan penganut Hindu yang terakhir
ialah pantheisme iaitu penyaringan falsafi telah mengantarkan orang-orang Hindu
ke peringkat manusia yang mampu menciptakan pemikiran dan organisasi,
sebagaimana ia mampu memelihara dan menghancurkannya. Dengan demikian, manusia
tersebut telah bersatu dengan paradewa (tuhan), sedangkan jiwa manusia itu
ialah kekuatan pencipta itu sendiri. Roh seperti juga tuhan yang azali dan abadi
dan bukan makhluk. Hubungan antara manusia dengan tuhan-tuhan tersebut seperti
hubungan antara kejahatan api neraka dengan api itu sendiri, dan seperti
hubungan antara daun dan pohonnya. Alam ini semuanya hanyalah sebuah kenyataan
daripada wujud yang hakiki. Dan roh manusia adalah sebahagian daripada roh yang
tertinggi.
DEFINISI MOKSHA
Dalam agama Hindu dan falsafah India, Moksha juga dikenali sebagai
vimoksha, vimukti iaitu bermaksud pembebasan atau pelepasan. Ia memberi maksud kebebasan
daripada Samsara, iaitu kitaran kematian dan kelahiran semula. Dalam
epistemologi dan psikologi, Moksha memberi maksud kebebasan, kesedaran diri dan
pengetahuan diri.
Dari
segi etimologi, Moksha berasal dari perkataan akar Sanskrit yang
bermaksud kebebasan, melepaskan, membebaskan. Dalam Veda, Moksha bermaksud
untuk dibebaskan atau melepaskan seperti kata pepatah begitulah kuda dengan
tali keselamatannya. Kebanyakan
tradisi Hindu menganggap Moksha matlamat utama kehidupan yang memerlukan
pembebasan akal.
Videha
Mukti berasal dari bahasa Sanskrit bermaksud pembebasan tanpa badan iaitu merujuk kepada Moksha , atau
"pembebasan" yang dicapai oleh seseorang selepas kematian. Videha
adalah pandangan kematian, diadakan budaya, agama, dan falsafah oleh
orang-orang Hindu . Mukti adalah satu lagi perkataan untuk Moksha . Dalam agama
Hindu , Samadhi juga boleh merujuk kepada videha atau penyerapan lengkap
kesedaran individu dalam diri pada masa kematian - biasanya dirujuk sebagai
mahasamādhi .
Terdapat
perbezaan pendapat dalam kalangan pemikir Hindu mengenai sifat sebenar bebas
dan dengan cara yang mana pembebasan boleh didapati oleh manusia. Beberapa
pemikir Hindu, seperti ahli-ahli falsafah Advaita Vedanta, mengatakan bahawa
Moksha adalah kebahagiaan yang positif, dan lain-lain lahir daripadanya dari
segi semula jadi sebagai keadaan ketiadaan kesakitan dan penderitaan. Ada yang
mengatakan bahawa Moksha adalah bergabung dengan Brahman.
Moksha
ialah penerimaan diri, kesedaran pengetahuan mengenai pembebasan, kesedaran
kesatuan semua kewujudan dan memahami bahawa seluruh alam sebagai diri.
Moksha
memulakan premis bahawa semuanya adalah diri. Manusia yang benar-benar
berpegang kepada agama adalah bebas dari kepentingan dunia, masyarakat dan
kekerabatan.
Di
sesetengah sekolah agama India, Moksha dianggap sama dengan dan digunakan
secara bergantian dengan terma lain seperti vimoksha, vimukti, kaivalya, apavarga,
nihsreyasa dan nirvana. Selain itu, pelbagai sekolah agama Hindu juga
menerangkan konsep ini sebagai kehadiran keadaan paripurna-brahmanubhava,
keadaan pengetahuan, keamanan dan kebahagiaan.
PEMBEBASAN
MUTLAK
Erti
kesempurnaan keinginan dan hawa nafsu ialah penghapusannya serta penguasaan
seorang manusia ke atas dirinya sehingga tiada lagi keinginan dan hawa nafsu
pada dirinya, malah dia merasa puas dengan apa yang telah didapatinya dan tidak
meminta lebih dari itu. Ini bermakna dia telah berhenti dari melakukan
kerja-kerja dan terputus dari hubungan-hubungan dunia serta kelazatannya dan
maksiat-maksiat yang memastikan pengulangan kelahiran. Maka, selamatlah ia dari
pengulangan kelahiran dan bercantumlah ia dengan Brahma. Keadaan inilah yang
dinamakan pembebasan mutlak.
Pembebasan mutlak ialah pencantuman
dengan Brahman seperti percampuran setitik air dengan lautan yang luas. Tujuan
hidup yang tertinggi ialah pembebasan mutlak dari pusingan-pusingan wujud yang
berturut-turut, dan pencantuman dengan zat yang Maha Tinggi. Pembebasan mutlak
ini tidak diperolehi dengan amalan-amalan kerana amalan-amalan baik seseorang
itu dibalas dengan jalan kelahiran yang berulang-ulang sama seperti
amalan-amalan jahat.
Di dalam Aranyaka ada tercatat
sebagaimana berikut :
“Siapa yang
tidak pernah mengingini sesuatu dan tidak akan mengingininya sama sekali, dan
bebas merdeka dari perhambaan hawa nafsu, dan merasa puas dengan dirinya
sendiri, dia tiada dikembalikan kepada pancainderanya dan bersatulah ia dengan
Brahma serta menjadilah dia, dan jadilah yang binasa itu tinggal kekal.”
Tentangan yang
diberikan ke atas prinsip ini ialah dia menjadikan tasawuf, zuhud dan sifat
negatif itu lebih baik dari amalan-amalan yang baik, dan itu sahajalah jalan
untuk bersatu dengan Tuhan. Sementara amalan-amalan yang baik adalah
menghasilkan suatu pusingan baru di dalam hidup di mana roh diberi balasan
terhadap kebaikan yang dilakukannya semasa hidupnya dahulu.
Perkara yang paling tinggi sekali
yang dikejar oleh seorang Brahman ialah pembebasan mutlak dan pencantuman
dengan Brahma. Menurut perlembagaan akal Hindu, untuk tiba kepada tujuan ini
selalunya ialah zuhud yang melebih-lebih dengan jalan berpuasa, berjaga malam
dan menyeksa diri, mengharamkan diri dari segala kenikmatan, memikulkan diri
dengan pelbagai bala bencana, selalu kelihatan amat berduka dan merasa kecewa,
dia tidak mengharapkan mati kerana mati akan memindahkannya ke pusingan
hidupnya yang baru, tetapi dia mengharapkan kebinasaan dirinya di dalam Brahma.
Sebab itulah kehidupan kebanyakan orang-orang Hindu dipenuhi dengan
kesengsaraan, memerangi kelazatan, bersifat negatif, hidup meminta-minta dan
menyeksa diri.
Falsafah Hindu telah membahagikan
kehidupan kepada empat peringkat dan bagi tiap-tiap peringkat itu disediakan
peraturan yang sesuai untuknya. Setiap peringkat masanya ialah 25 tahun
mengikut hitungan panjang umur seorang manusia 100 tahun. Peringkat pertama
ialah peringkat pendidikan jasmani, akal dan rohani. Peringkat kedua ialah
kehidupan berkeluarga. Dalam peringkat ini, seseorang itu berkahwin, mempunyai
keluarga dan keturunan serta menjalankan tugas-tugas kekeluargaan. Peringkat
ketiga, dia dan isterinya meninggalkan kehidupan kekeluargaan dan
bersama-samanya bertugas memberi khidmat kepada masyarakat dengan tidak
ertujuan untuk mendapatkan keuntungan diri sendiri atau keluarganya. Dalam
peringkat yang keempat, seseorang itu membersihkan diri dari apa yang ada
kaitannya dengan keduniaan dan menumpukan sepenuhnya kepada pendidikan rohani.
SEJARAH
KEMUNCULAN MOKSHA
Sebagaimana
haluan setiap agama hendak membawa manusia kepada kebahagiaan, agama Hindu juga
mempunyai tujuan yang demikian. Berbeza dengan agama samawi yang isi dan ajaran
dan haluannya telah ditentukan oleh Tuhan yang mewahyukannya, maka dalam agama
Hindu, dasar haluannya boleh mengalami perubahan dan pengolahan dari
penganut-penganutnya yang terkemuka, apatah lagi dalam menentukan jalan menuju
kebahagiaan yang hakiki.
Kitab suci yang banyak dalam agama
Hindu yang wujud dalam jarak masa yang amat jauh masing-masingnya membawa
gambaran yang berlainan dalam menentukan jalan kebahagiaan. Kitab Veda sebagai
kitab yang tertua menuntut jalan kebahagiaan dan pemujaan dewa-dewa dan daya
alam guna mendapatkan keberuntungan dan kebahagiaan. Apa yang diingini di alam
ini ada dewanya, hadapkan kepadanya pemujaan itu agar beroleh keberuntungan.
Dengan tuntutan veda yang demikian
tingginya, orang belum mendapatkan suatu pegangan yang memuaskan tentang hidup.
Dalam keadaan yang demikian, muncullah kasta Brahmana menonjolkan dirinya,
dengan kitab Brahmanaya, memberikan kuasa mutlak kepada kasta ini, menggariskan
haluan agama.
Dari zaman Veda, sudah ada suatu
garis pedoman hidup dalam menuju bahagia yang disebut “ Triwarga” iaitu :
1.
Dharma
: membayarkan kewajipan agama dan masyarakat
2.
Artha
: usaha untuk mengumpulkan harta
3.
Kama
: usaha untuk mendapatkan kesenangan dan kenikmatan hidup
Setelah melalui beberapa zaman,
rakyat mengikuti ajaran Veda dan Brahmana semata-mata, timbullah rasa tidak
puas hati kerana ada beberapa persoalan hidup yang belum mendapat jawapan dari
pelajaran kedua kitab itu. Memang hidup ini memikat hati dan menggembirakan,
tetapi dalam hidup ini manusia selalu dilingkari seksa dan bencana dan akhir
dari kehidupan hanya derita dan putus asa, kefanaan yang memusnahkan segala
sehingga apa yang telah diusahakan tidak akan ada gunanya lagi. Kerana
merenungkan hal demikian, timbullah suatu cita-cita yang lebih luhur yang
dinamakan Moksha.
Cita-cita berdasarkan kepada
kepercayaan bahawa hidup itu akan berlangsung berulang kali. Setelah mati
manusia akan hidup kembali, dan dalam hidup yang baru itu keadaan manusia
bergantung pada sifat dan perbuatannya dalam hidupnya yang lalu. Keadaan ini
disebut Karma. Hukum Karma ini menimbulkan Samsara , iaitu lingkaran yang
merangkaikan : hidup, mati, lahir kembali, hidup lagi, mati lagi dan
seterusnya. Maka cita-cita yang luhur ini berusaha melepaskan diri dari hukum
Karma agar menjadi sempurna dan tidak dilahirkan lagi.
Pandangan hidup tentang Moksha ini
timbul dari tengah-tengah kehidupan para wahaprastha ( Petapa di
hutan-hutan). Banyak di antara mereka yang telah amat jauh dan mendalam ilmu
kebatinannya, lalu datanglah murid-murid yang berkerumun belajar kepada mereka
kerana ingin mengetahui selok-belok hidup dan haluan yang sebenarnya.
Oleh sebab karma, maka manusia
tersesat dalam lingkaran. Manusia menciptakan Moksha lepas dari samsara dan
bebas dari hukum karma. Ia berusaha dengan pelbagai jalan, menjauhkan segala
keduniaan, meyakinkan bahawa dunia ini hanya maya dan sementara, bahawa dirinya
juga maya, dan bahawa hakikatnya sendiri adalah Brahma kerana berasal dari
Brahma.
Moksha adalah satu konsep utama dan
dimasukkan sebagai salah satu daripada empat aspek dan matlamat kehidupan
manusia. Tiga matlamat lain ialah dharma, artha dan kama. Empat matlamat hidup adalah dipanggil
Puruṣārtha dalam agama Hindu.
Di antara empat nilai ini, maka
moksha (tidak lahir semula) itulah yang paling diutamakan. Ertinya bebas dari
zaman, dari nampaknya ada pusingan tanasukh dan reincarnation (mati hidup
semula berpindah ke jasad lain) yang tidak berakhir yang penuh dengan pelbagai
penderitaan dan kerisauan yang digelar samsara.
ALIRAN PEMIKIRAN MENGENAI CARA
MENCAPAI MOKSHA
1. Vedanta
Maksudnya ialah
kesimpulan akhir dari isi kitab Upanishad. Isi pelajarannya menanamkan
keyakinan serba tunggal dan serba Tuhan. Yang ada hanyalah Brahma sahaja,
segala yang terlihat, yang terdengar, segala rupa yang ada adalah Brahma
sendiri. Wahdatul wujud, kesatuan Tuhan dengan alam.
2. Samkhya
Pada hakikatnya
adalah dua sahaja iaitu Prakrti dan Purusa. Kedua-duanya kekal abadi dan
menjadi pangkal dari segala yang ada. Segala yang hidup itu jasad berasal dari
percikan Prakrti dan badan halusnya iaitu nyawa dari Purusa. Oleh sebab Avidya
tidak tahu, timbullah persenyawaan dan perpaduan antara Praktri dan Purusa
menjadi suatu badan yang berbuat dan bergerak dan terikat oleh karma. Maka
manusia berusaha melenyapkan karma agar kedua-dua unsur abadi itu dapat suci
kembali dan terpisah sebagai bermula buat selam-lamanya ( Moksha ). Selain itu,
ia juga dipandang sebagai atheisme.
Ilmu
falsafah berpusat pada Kapila iaitu mengajarkan ajaran-ajaran yang bersifat
dualism maksudnya mengakui bahawa wujud dua bahagian yang kekal dan abadi iaitu
purusa yang bermaksud jiwa seseorang dan prakerti iaitu benda dan jasmani yang
kekal dan abadi.
Penyatuan
antara purusa dan prakerti ini menyebabkan hidup manusia menderita. Penderitaan
ini dapat dihapuskan jika purusa
berpisah dengan prakerti. Perpisahan hanya dapat dicapai seandainya
manusia sedar bahawa purusa dan prakerti adalah dua unsur yang berlainan.
Samsara bermaksud penyatuan antara purusa dan prakerti dan ini bererti untuk
hidup terus menerus. Orang yang meninggal itu dipanggil purusa hanya berpindah
dari tempat prakerti kepada brahman. Kesedaran akan kenyataan ini memberi
kelonggaran kepada purusa untuk melepaskannya dari samsara. Ini bermaksud,
tidak akan menjelma lagi dan berpindah ke tempat yang lain.
Falsafah
ini seolah-olah menyamai fahaman atheistis iaitu tidak mengakui bahawa ada
Tuhan yang dapat menolong purusa untuk berpisah dengan prakerti. Cita-cita yang
diajarkan oleh Samkya ini dapat dicapai dengan Yoga iaitu dengan mengheningkan
cipta hingga jiwanya menjadi sudi dan mudah bergerak dari badan jasmani.
3. Yoga
Yoga bermaksud
perhubungan. Yoga suatu aliran yang mengemukakan ajaran-ajaran bagaimana cara
dan jalan untuk menghubungkan manusia dengan yang ada atau hakikat guna
menyampaikan manusia kepada Moksha. Pelajaran terpenting dalam Yoga ialah
latihan-latihan untuk mengekang hawa nafsu dan pelbagai keinginan jasmaniyah,
hidup sederhana dan teratur mengurangi makan dan tidur, menjauhkan diri dari
semua kebiasaan apa yang dianggap anak dan senang, mengurangi bicara dan
sebagainya.
Latihan-latihan itu ada yang berupa
seksaan-seksaan berat terhadap diri seperti berdiri terus-menerus di terik
panas mentari, dalam hujan lebat, menghadapi unggun api yang besar atau
menghadapi tiupan angin malam yang sangat dingin. Ada pula yang berdiri berbulan-bulan
dengan sebelah kaki, menggantungkan diri dengan kaki ke atas, tidur atau duduk
di atas bangku yang berpaku-paku menonjol dari bawah dan lain-lain. Selain itu,
ada pula latihan-latihan berat mengatur nafas yang maksudnya untuk mengurangi
dan menekan pengaruh maya (badan kasar) agar jiwa menjadi suci dalam menuju
Moksha.
Selain latihan-latihan penekanan
kepada jasmani, ada latihan penting bagi fikiran dan jiwa yang melalui tiga
taraf :
1.
Dharma
iaitu memusatkan fikiran dan perasaan kepada sesuatu benda, sesuatu yang
dituju.
2.
Dhiana
iaitu hubungan jiwa yang tidak putus-putus dengan yang satu itu iaitu dalam
fikiran.
3.
Samadhi,
setelah hubungan kuat dan tidak putus-putus, lalu jiwa harus lebur menjadi satu
dengan tujuan, yang dimaksudakan di sini ialah Brahma ertinya Tuhan.
Dengan menjalani
penyeksaan-penyeksaan diri seperti itu mereka mengira dapat menjauhkan diri
dari dunia dan dapat menempuh jalan yang benar menuju ke Moksha.
PANDANGAN
AHLI FALSAFAH HINDU
Brahmanin
menggalakkan manusia supaya menghaluskan tubuh badan dan melatih dan
membersihkan jiwa. Dia berkata : “ Barang siapa yang membersihkan jiwanya dan
segera keluar dari alam kotor ini serta
membersihkan badannya dari pencemarannya, dan ternyatalah kepadanya segala
sesuatu. Ia akan dapat melihat segala yang ghaib dan mampu melakukan segala
yang sukar. Dia berada dalam keriangan dan kegembiraan, merasa kenikmatan dan
keasyikan. Dia tidak akan jemu dan bosan. Dia tidak akan ditimpa kesusahan dan
keletihan. Beliau juga menyebutkan : Meninggalkan kesedapan alam ini akan
menyambungkan kamu dengan alam sana sehingga kamu dapat berhubung dengannya
serta melalui laluan-laluannya, serta kekal berada dalam kelazatan dan
kenikmatannya.
KESIMPULAN
Kesimpulannya, setiap agama mempunyai konsep dan peraturan yang
tersendiri bagi mengajar setiap ahlinya untuk mencapai kepada tahap dan
peningkatan yang tertinggi dalam mencintai atau memiliki cinta kepada Tuhan. Terdapat
pelbagai ajaran, rahsia, peraturan dan aktiviti yang dilakukan oleh manusia
untuk mencapai tahap-tahap yang dikehendaki.
Penganut agama
Hindu akan berusaha mencapai moksha dalam kehidupannya. Antaranya dengan melakukan
perkara yang baik, menderma sesuatu yang disukai kepada orang lain, ada juga
yang pergi ke hutan untuk melakukan yoga. Kerajaan juga terlibat dalam usaha
mendapatkan Moksha iaitu menegakkan kebenaran serta melakukan sesuatu ke arah
kebenaran.
Keterikatan dipanggil sebagai Moha, manakala kebebasan adalah
Moksha. Selagi mana manusia menderita dengan keterikatan, Moksha tidak mungkin
dapat dicapai. Kadang-kadang manusia agak sulit melepaskan diri dari
keterikatan, dan ini memerlukan latihan-latihan secara konsisten untuk
mendapatkan moksha dan ia memerlukan kesabaran dan ketekunan.
Begitulah cara yang diusahakan oleh penganut agama Hindu untuk
mendapatkan Moksha dalam kehidupan sehingga sanggup berkorban apa sahaja.
RUJUKAN
AbdulFatah Haron Ibrahim. 2001. Kajian Ajaran Sesat. Selangor
: Pusat Pengajian Jarak Jauh UKM.
Abujamin Roham. T.th. Agama Wahyu Dan Kepercayaan Budaya. Jakarta
: Media Da’wah.
Abu Ahmadi. 1974. Perbandingan Agama.
Surakarta : ttp.
Abu Ridha. 2001. Gerakan Keagamaan dan
Pemikiran. Jakarta : Al-Ishlahy Press.
Agus Hakim. 1973. Perbandingan Agama. Bandung : Penerbit
Diponegoro.
Ahmad Shalaby. 2010. Agama-Agama Yang Terbesar Di India. Singapura
: Pustaka Nasional.
Arvind Sharma. 1999. The Journal
of Religious Ethics. New Jersey USA : Wiley
Christopher Justice. 1997. Dying The Good Death The Pilgrimage
To Die In India’s Holy City.
Albany : State University of New York Press.
Fazal Sheikh. 2005. Moksha. Steidl : The University of
California.
Gary E.Kessler. 2006. Studying
Religion. New York : MC Graw-Hill.
Honic Jr. 1966. Ilmu Agama. Terj. Koesaemosoesastro,
Soegiarto. Jakarta : Badan Penerbit Kristen.
John R. Bowen. 2005. Religions In Practice. United
States : t.t.p.
Joseph Campbell. 1951. Philosophies in India. London :
Routledge & Kegan Paul LTD.
Peter L. Berger. 2003. Sisi Lain Tuhan. Terj. Ruslani.
Jogjakarta : Penerbit Qirtas.
Robin Rinehart. 2004. Contemporary Hinduism. Santa Barbara
California : ABC- CLIO.
Swami Madhavananda. 1921. Vivekachudamani of Sri Sankaracharya.
Dt. Almora Himalayas : The
Advaita Ashrama Mayavati.
http://global.britannica.com/EBchecked/topic/387852/moksha
http://en.wikipedia.org/wiki/Moksha
No comments:
Post a Comment